شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- همه میدانند کارکردن برای کارکنان در یک دستگاه یا سازمان بدون همراهی و همگامی کارکنان به بار نخواهد نشست، همراه کردن کارکنان، جلب مشارکت و اعتماد آنان برای پیشرفتهای مادی و معنوی سازمان از جمله وظایف و کارکردهای اساسی روابط عمومی است و بدون شک روابط عمومی به عنوان یک فن و هنر نقش بسزایی در برقراری و تسهیل ارتباط دو سویه بین مدیران سازمان و کارکنان دارد به طوری که امروزه کمتر سازمانی را میتوان یافت که خود را بینیاز از روابط عمومی بداند.
باتوجه به این که ما در عصری زندگی میکنیم که به عصر ارتباطات و اطلاعات مشهور شده است و بدون اطلاع و آگاهی از رویدادهای مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برنامهریزی و بهبود سطح زندگی برای اقشار مختلف جامعه امکانپذیر نیست بر این اساس روابط عمومی به عنوان یکی از نهادهایی است که میتواند نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی جامعه داشته باشد.
بدیهی است که امروزه روابط عمومیها باید همگام با تحولات و پیشرفتهای روز دنیا حرکت کنند تا از هیچ نوآوری و تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی دور نمانند.
روابط عمومیها باید با ارایه گزارش اقدامات و عملکرد دستگاهها به مردم و رسانهها زمینههای نشاط و امید را در جامعه افزایش دهند بنابراین روابط عمومی بخش حساس هر دستگاه یا سازمان تلقی میشود بنابراین هیچ سازمانی بدون توجه به رویکردهای علمی رشد و توسعه نیافته است و روابط عمومیها نیز از این قاعده مستثنی نیستند لذا رویکرد علمی جایگزین مناسبی برای رویکرد سنتی روابط عمومی است که روش اجرای فعالیتها از کمی به کیفی باید تغییر کند چرا که روابط عمومی مدون و برنامهریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است و میتواند به عنوان حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان در تسهیل امور و دستیابی به اهداف سازمان نقش مهمی ایفا کند و از وظایف اصلی روابط عمومی میتوان به شناساندن درست سازمان به مردم در جهت دستیابی به اهداف سازمان و ارایه تصویر مناسب و مطلوب از جایگاه سازمان به مخاطبان آن در جهت کمک به رشد و ارتقای آن نام برد.
برقراری ارتباط سازمانها با مردم و توجه به دیدگاه افراد جامعه ضروری به نظر میرسد تا آنجا که میتوان گفت شرط بقا و دوام هر سازمان روابط پویا، عمیق و موثر با مراجعهکنندگان است با این وصف نقش روابط عمومی در برقراری ارتباط با تودههای مردم و مدیریت افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست.
* کارشناس روابط عمومی
مردمسالاری
|