شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي‌ها و ارتقاي سطح آگاهي مخاطبان
دوشنبه، 27 بهمن 1393 - 12:57 کد خبر:15763
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- همه مي‌دانند كاركردن براي كاركنان در يك دستگاه يا سازمان بدون همراهي و همگامي كاركنان به بار نخواهد نشست، همراه كردن كاركنان، جلب مشاركت و اعتماد آنان براي پيشرفت‌هاي مادي و معنوي سازمان از جمله وظايف و كاركردهاي اساسي روابط عمومي است و بدون شك روابط عمومي به عنوان يك فن و هنر نقش بسزايي در برقراري و تسهيل ارتباط دو سويه بين مديران سازمان و كاركنان دارد به طوري كه امروزه كمتر سازماني را مي‌توان يافت كه خود را بي‌نياز از روابط عمومي بداند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- همه مي‌دانند كاركردن براي كاركنان در يك دستگاه يا سازمان بدون همراهي و همگامي كاركنان به بار نخواهد نشست، همراه كردن كاركنان، جلب مشاركت و اعتماد آنان براي پيشرفت‌هاي مادي و معنوي سازمان از جمله وظايف و كاركردهاي اساسي روابط عمومي است و بدون شك روابط عمومي به عنوان يك فن و هنر نقش بسزايي در برقراري و تسهيل ارتباط دو سويه بين مديران سازمان و كاركنان دارد به طوري كه امروزه كمتر سازماني را مي‌توان يافت كه خود را بي‌نياز از روابط عمومي بداند.

باتوجه به اين كه ما در عصري زندگي مي‌كنيم كه به عصر ارتباطات و اطلاعات مشهور شده است و بدون اطلاع و آگاهي از رويدادهاي مختلف از جمله سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي برنامه‌ريزي و بهبود سطح زندگي براي اقشار مختلف جامعه امكانپذير نيست بر اين اساس روابط عمومي به عنوان يكي از نهادهايي است كه مي‌تواند نقش مهمي در ارتقاي سطح آگاهي جامعه داشته باشد.

بديهي است كه امروزه روابط عمومي‌ها بايد همگام با تحولات و پيشرفت‌هاي روز دنيا حركت كنند تا از هيچ نو‌آوري و تكنولوژي ارتباطي و اطلاعاتي دور نمانند.

روابط عمومي‌ها بايد با ارايه گزارش اقدامات و عملكرد دستگاه‌ها به مردم و رسانه‌ها زمينه‌هاي نشاط و اميد را در جامعه افزايش دهند بنابراين روابط عمومي بخش حساس هر دستگاه يا سازمان تلقي مي‌شود بنابراين هيچ سازماني بدون توجه به رويكردهاي علمي رشد و توسعه نيافته است و روابط عمومي‌ها نيز از اين قاعده مستثني نيستند لذا رويكرد علمي جايگزين مناسبي براي رويكرد سنتي روابط عمومي است كه روش اجراي فعاليت‌ها از كمي به كيفي بايد تغيير كند چرا كه روابط عمومي مدون و برنامه‌ريزي شده يكي از ابزارهاي قوي مديريت افكار است و مي‌تواند به عنوان حلقه ارتباط بين مديران و كاركنان در تسهيل امور و دستيابي به اهداف سازمان نقش مهمي ايفا كند و از وظايف اصلي روابط عمومي مي‌توان به شناساندن درست سازمان به مردم در جهت دستيابي به اهداف سازمان و ارايه تصوير مناسب و مطلوب از جايگاه سازمان به مخاطبان آن در جهت كمك به رشد و ارتقاي آن نام برد.

برقراري ارتباط سازمان‌ها با مردم و توجه به ديدگاه افراد جامعه ضروري به نظر مي‌رسد تا آنجا كه مي‌توان گفت شرط بقا و دوام هر سازمان روابط پويا، عميق و موثر با مراجعه‌‌كنندگان است با اين وصف نقش روابط عمومي در برقراري ارتباط با توده‌هاي مردم و مديريت افكار عمومي بر كسي پوشيده نيست.

* كارشناس روابط عمومي

مردمسالاري