شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، ژورف راسل- چه کسی در نبرد رسانه ای میان شرکت میلیون دلاری و یک بلاگر دیده بان پیروز می شود؟ بر اساس نظر یکی از کارکنان سابق ریگان، وقتی که درک از اثرگذاری عمومی می شود، فعالیت های اجتماعی «تبدیل به نیروهایی قدرتمند تر می شوند.» در حالیکه سازمان های بزرگ، «در برابر شوک ها بسیار آسیب پذیر هستند.»
اریک دیزنهال این چشم انداز را در کتاب جدیدش ارائه داده است: «تنگ شیشه ای: یک بیانیه برای دفاع از شهرت شکننده در عصر رسوایی های لحظه ای» که توسط تولو منتشر شده است. وی دارای 30 سال تجربه در مدیریت بحران و روابط عمومی است. دیزنهال به این نتیجه می رسد: «این بسیار آسان تر است که آتش یک جنگل را خاموش کنید، تا اینکه بخواهید یک نفر را از رسوایی نجات دهید.»
او توضیح داده است که چه اندازه یک بوکسور کوچک فرز می تواند در مقابل یک جنگنده دفاع کند و در مقابل با یک ضربه خوب به نقطه ضعف حریف او را شکست دهد (به عنوان مثال «تنگ شیشه ای»). بنابراین بیش از حد می توانند افراد قدرتمند با بودجه های بزرگ توسط آدم های فلک زده با حداقل منابع، شکست داده شوند.
با ظهور رسانه های اجتماعی و گسترش چشمگیر استفاده از اینترنت از سال 1990 به این طرف، خبرچینان، وبلاگ نویسان و فعالان مردمی ناگهان یک بستر قابل دسترس یافته اند که به آسانی می توانند ارتباطات توده ای را برقرار کنند. در حوزه اینترنت، توییت ها، وبلاگ ها، یادداشت های فرومی و ایمیل های رسوا کننده گاهی می توانند یک اثر به مراتب قوی تری بر مردم داشته باشند، حتی بیشتر از کمپینی ویژه که با حمایت یک سازمان شناخته شده با روش های سنتی روابط عمومی راه اندازی شده است.
دیزنهال می گوید این روند هم آثار مثبت و هم آثار منفی دارد. در حالیکه فعالیت های امروز یک فرصت برای داستان های عمومی شده ای است که ممکن است در غیر این صورت توسط رسانه های جریان اصلی نادیده گرفته شود. این همچنین به این معناست که شاکیان ناشناس یا نویسندگان شهرت طلب می توانند رسوایی ها و خبرپراکنی هایی را انجام دهند که آثار مخرب بسیار زیادی داشته باشد بدون اینکه در این آسیب رسانی انگیزه خاصی داشته باشد.
گروه هایی از افراد ناخواسته در «گرداب شکست مفتضحانه» مکیده می شوند؛ یک چرخه خبری بدون توقف از شایعات بی اساس و خشک، فقط به این خاطر که شخصی آنلاین در بررسی حقایق خودش دچار اشتباه شده است. وقتی شروع می شود پیامگذاران بی شماری برای یک حرکت تخریبی به ناچار این داستان ها را برای ارائه به کسانی که آنها را دنبال می کنند، ارائه می دهند.
دیزنهال می گوید، انگیزه بسیار کمی برای تولید کنندگان محتوا وجود دارد که مطمئن شوند دقت به جای سرعت می تواند یک داستان بزرگ خلق کند.
وی تاکید می کند: «وقتی که زمان دریافت اطلاعات فرا می رسد، مصرف کنندگان دقتی را پیدا می کنند که یک چاشنی مفید است اما نگرانی های بیشتری درباره اثرات جانبی دریافت خدمت از یک غذای شور وجود دارد. الگوهای رسوایی مانند چیپس سیب زمینی هستند، خوشمزه در کوتاه مدت اما برای شما خوب نیستند. بنابراین، باید مراقب چیزهایی که می آیند باشید.
این ذهنیت می تواند مضر باشد. شایعه بی اساس، بی وقفه در سراسر اینترنت و در رسانه های اجتماعی تکرار می شود، می تواند تا پایان آسیب رساندن به مردم بی گناه ادامه یابد. دیزنهال می گوید: «آسیب شهرت همچنان یک پدیده بسیار ملموس است که زندگی، شغل و نگرانی های زندگی حرفه ای افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.»
دیزنهال می گوید: در تجربه او، شرکت ها و افراد برجسته ای که به ندرت به عنوان برندگان ظهور می کنند در کوتاه مدت از رسوایی خودشان جلوگیری می کنند. «کلید این است که برای جلوگیری از رسوایی با کمترین میزان خسارت.» در طولانی مدت؛ با این حال، دیزنهال می گوید که او دیده است «افرادی که از رسوایی شان جلوگیری شده و بقای موسسات و کامیابی شان به دلیل صبری است که برای عبور از طوفان شایعات بی اساس به خرج داده اند.»
در حالیکه پاسخ به شایعات بسیار پیچیده تر از همیشه است، دیزنهال برخی از بینش ها را برای «بقای» این مسکلات دشوار پیشنهاد می دهد. در نهایت، او اذعان می دارد که برخی از بهترین استراتژی ها پیرامون درک مشترک و یکپارچگی می چرخند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|