شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، مدیریت شهری مفهوم سازماندهی امور مربوط به برنامه ریزی، جهت دهی منابع و امکانات، هدایت و کنترل رشد و توسعه شهرها، توزیع و مکانیابی مناسب کاربری ها را تداعی مینماید، مفهومی که در کشورهای مختلف به دلیل ساختارهای سیاسی ورویکردهای اقتصادی، نهادهای مختلفی را با الگوهای متفاوتی به وجود آورده است. لذا مفهوم مدیریت شهری چنان گسترده و پیچیده است که بههیچوجه نمیتوان یک سازمان را معادلآن دانست در واقع مدیریت شهری مترادف است باهمه فعالان عرصه حیات شهر، به این ترتیب همهبخشها و نهادهای مسئول اداره امور مختلف شهر، تحت پوششاین سیستم قرار میگیرند.
با توجه به تعریف ذکر شده می توان عملکرد روابط عمومی را (به عنوان یک نهاد فعال) در سنوات گذشته، حال و همچنین نقش آفرینی که در آینده در جهت ارتقاء و پیشبرد اهداف مدیریت شهری می تواند داشته باشد تقسیم بندی نمود:
کارشناسان بر این باورند که روابط عمومی به عنوان یک نهاد ارتباطی متعلق به جوامع پیشرفته می باشد و این سیستم در بسیاری از کشورها به جایگاه واقعی خود دست یافته است ولی در جوامع جهان سومی این ساختار بیشتر تقلیدی و دچار روزمرگی شده است ولی با توجه به جایگاه راهبردی و زیربنایی که دارد می تواند سازمان های مختلف شهری را در همگامی با پیشرفت و تحولات یاری رساند چراکه روابط عمومی یک واحد پویا و ارگانیکی می باشد که هیچ گاه در آن سکون و تعطیلی وجود ندارد.
در گذشته با توجه به اینکه روابط عمومی در ساختار سازمانهای شهری و سیستم یکپارچه مدیریت شهری دیده می شد ولی نتوانسته نقش آفرینی بسزایی داشته باشد و بتواند ارتباط دهنده موثری بین سازمان های شهری و شهروندان و انعکاس دهنده خوبی برای فعالیتهای و عملکردهای ارگانهای مرتبط باشند در واقع روابط عمومی ها فقط در حد یک اسم در نظام برنامه ریزی شهری خلاصه شده بود.
ولی امروزه روابط عمومی در مدیریت شهری با توجه به ابعاد ، شرایط و ویژگی های منحصر به فرد آن که همزمان با پیشرفت جامعه، انتظارات و سطح توقعات از ارائه خدمات شهری از نهادها و متولیان شهری بیشتر می شود، تلاش دارد با تنظیم ساختار مناسب و با استفاده از برنامه ریزی های از قبل طراحی شده، پیشاپیش امور و فرایند هاحرکت نموده و در تعیین سیاست ها وخط مشی های مدیریت شهری مشارکت جدی، فعال واثر گذاری داشته باشد و با توسعه فعالیت های مربوط به افکار سنجی و ارتباطات مردمی جریان مبادله پیام بین سازمان ومخاطبان را دو سویه ، عکس العمل و بازتاب مورد نیاز را در جریان ارتباطی خود با شهروندان توسعه دهد.
در واقع روابط عمومی ها با ارائه و اطلاع رسانی به موقع از عملکردها و فعالیتهای ارگانهای شهری به خصوص شهرداریها به عنوان اصلی ترین و مهمترین ارگان مسئول در بخش های مختلف همچون تبلیغات شهری ، جذب سرمایه گذاران برای پروژه های شهری،حمل و نقل عمومی،زیباسازی شهری، ساماندهی پسماندها، توسعه فضای سبز، مبلمان شهری، ساخت و سازها، احداث و بهسازی پیاده¬روها و معابر،آرامستانها، آتش نشانی ، خدمات ایمنی و.. به عنوان حلقه واسط بین مدیریت کلان شهری با اجزای درون و برون سازمانهای شهری نقش کلیدی و حساسی را بر عهده دارند به طوری که نقش روابط عمومی در ارزیابی و تحقق برنامهها و پیشبرد اهداف مدیریت شهری غیرقابل انکار بوده و با فن برقراری ارتباط با شهروندان با هدف جلب رضایت آنان، منجر به اهمیت حقوق شهروندی خواهد شد این موضوع یکی از مهمترین و با ارزش ترین عوامل موثر در سرنوشت شهرها محسوب می گردد.
به نظر می رسد تلاش در جهت نزدیکی هرچه بیشتر تئوری و عمل، برای موفقیت و دستیابی به اهداف و برنامهها در عرصه نظام برنامه ریزی شهری بیش از گذشته احساس میشود بطوری که تکیه بر این موضوع منجر می شود تا مدیران و مسئولین شهری در عرصه های مختلف به منظور همراه نمودن افکار عمومی با اهداف و برنامه های خود، به ابزارهای ارتباطی به ویِژه ابزارهای رسانه ای در بخش فرهنگی توجه کنند.
در واقع تلاش های روابط عمومی در مدیریت شهری منجر به ارتقای سطوح پاسخگویی، شفافیت در عملکرد بخش های مختلف و ارتقاء فرهنگ شهرنشینی خواهد شد و استفاده از تمامی ظرفیت های ارتباطی- اطلاعاتی در توسعه و پیشرفت عملکردهای شهری نقش بسزایی ایفا خواهد نمود بطوریکه روابط عمومی نقش تعیینکنندهای در افزایش آگاهی عمومی خواهد داشت بنابراین امروزه روابط عمومی تبدیل به یکی از ارکان اصلی مدیریت شهری شده و به صورت مستقل و برندی که به هیچ عنوان قابل حذف نیستند فعالیت خود را ادامه می دهند.
اما با توجه مطالب عنوان شده و حساسیتهای موجود، سازمانهای شهری و نظام برنامه ریزی شهری در آینده باید به گونه ایی باشند که بکارگیری فناوریهای جدید اطلاعاتی، ارتباطی و ابزارهای مختلف اطلاع رسانی را یک نیاز اساسی در ایفای نقش و وظایف خود بدانند. این تاکید فناورانه به مفاهیمی همچون مشارکتجویی، مردممداری، شفافسازی، پاسخگویی و تعاملی بودن به فلسفه وجودی روابط عمومی وزن و اعتبار بیشتری می بخشدو منجر به توسعه فرایندهای اطلاعیابی و اطلاعرسانی در قالب سامانههای ارتباطات مردمی خواهد شد بنابراین یکی از مهمترین مواردی که نظام ارتباطات مردمی را در ساختار برنامه ریزی شهری ارتقاء می بخشد تا حد زیادی مرهون حضور و افزایش پرتالهای اطلاعیاب و اطلاعرسان الکترونیک خواهد بود در واقع با افزایش ظرفیت های موجود و استفاده از فرصت ها میتوانند گفتوگوی دوسویه، برابر، مردم مدار را میان سازمان های شهری و شهروندان بیشتر نموده و زمینه ساز مشارکت واقعی و معنادار شهروندان درمسایل مربوط به شهرها باشند، البته مقدمه و شرط اساسی این امر، باور داشتن به کارایی فناوریهای نو در سالهای آتی خواهد بود.
منبع: هزار نیوز
|