شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، مديريت شهري مفهوم سازماندهي امور مربوط به برنامه ريزي، جهت دهي منابع و امكانات، هدايت و كنترل رشد و توسعه شهرها، توزيع و مكانيابي مناسب كاربري ها را تداعي مينمايد، مفهومي كه در كشورهاي مختلف به دليل ساختارهاي سياسي ورويكردهاي اقتصادي، نهادهاي مختلفي را با الگوهاي متفاوتي به وجود آورده است. لذا مفهوم مديريت شهري چنان گسترده و پيچيده است كه بههيچوجه نميتوان يك سازمان را معادلآن دانست در واقع مديريت شهري مترادف است باهمه فعالان عرصه حيات شهر، به اين ترتيب همهبخشها و نهادهاي مسئول اداره امور مختلف شهر، تحت پوششاين سيستم قرار ميگيرند.
با توجه به تعريف ذكر شده مي توان عملكرد روابط عمومي را (به عنوان يك نهاد فعال) در سنوات گذشته، حال و همچنين نقش آفريني كه در آينده در جهت ارتقاء و پيشبرد اهداف مديريت شهري مي تواند داشته باشد تقسيم بندي نمود:
كارشناسان بر اين باورند كه روابط عمومي به عنوان يك نهاد ارتباطي متعلق به جوامع پيشرفته مي باشد و اين سيستم در بسياري از كشورها به جايگاه واقعي خود دست يافته است ولي در جوامع جهان سومي اين ساختار بيشتر تقليدي و دچار روزمرگي شده است ولي با توجه به جايگاه راهبردي و زيربنايي كه دارد مي تواند سازمان هاي مختلف شهري را در همگامي با پيشرفت و تحولات ياري رساند چراكه روابط عمومي يك واحد پويا و ارگانيكي مي باشد كه هيچ گاه در آن سكون و تعطيلي وجود ندارد.
در گذشته با توجه به اينكه روابط عمومي در ساختار سازمانهاي شهري و سيستم يكپارچه مديريت شهري ديده مي شد ولي نتوانسته نقش آفريني بسزايي داشته باشد و بتواند ارتباط دهنده موثري بين سازمان هاي شهري و شهروندان و انعكاس دهنده خوبي براي فعاليتهاي و عملكردهاي ارگانهاي مرتبط باشند در واقع روابط عمومي ها فقط در حد يك اسم در نظام برنامه ريزي شهري خلاصه شده بود.
ولي امروزه روابط عمومي در مديريت شهري با توجه به ابعاد ، شرايط و ويژگي هاي منحصر به فرد آن كه همزمان با پيشرفت جامعه، انتظارات و سطح توقعات از ارائه خدمات شهري از نهادها و متوليان شهري بيشتر مي شود، تلاش دارد با تنظيم ساختار مناسب و با استفاده از برنامه ريزي هاي از قبل طراحي شده، پيشاپيش امور و فرايند هاحركت نموده و در تعيين سياست ها وخط مشي هاي مديريت شهري مشاركت جدي، فعال واثر گذاري داشته باشد و با توسعه فعاليت هاي مربوط به افكار سنجي و ارتباطات مردمي جريان مبادله پيام بين سازمان ومخاطبان را دو سويه ، عكس العمل و بازتاب مورد نياز را در جريان ارتباطي خود با شهروندان توسعه دهد.
در واقع روابط عمومي ها با ارائه و اطلاع رساني به موقع از عملكردها و فعاليتهاي ارگانهاي شهري به خصوص شهرداريها به عنوان اصلي ترين و مهمترين ارگان مسئول در بخش هاي مختلف همچون تبليغات شهري ، جذب سرمايه گذاران براي پروژه هاي شهري،حمل و نقل عمومي،زيباسازي شهري، ساماندهي پسماندها، توسعه فضاي سبز، مبلمان شهري، ساخت و سازها، احداث و بهسازي پياده¬روها و معابر،آرامستانها، آتش نشاني ، خدمات ايمني و.. به عنوان حلقه واسط بين مديريت كلان شهري با اجزاي درون و برون سازمانهاي شهري نقش كليدي و حساسي را بر عهده دارند به طوري كه نقش روابط عمومي در ارزيابي و تحقق برنامهها و پيشبرد اهداف مديريت شهري غيرقابل انكار بوده و با فن برقراري ارتباط با شهروندان با هدف جلب رضايت آنان، منجر به اهميت حقوق شهروندي خواهد شد اين موضوع يكي از مهمترين و با ارزش ترين عوامل موثر در سرنوشت شهرها محسوب مي گردد.
به نظر مي رسد تلاش در جهت نزديكي هرچه بيشتر تئوري و عمل، براي موفقيت و دستيابي به اهداف و برنامهها در عرصه نظام برنامه ريزي شهري بيش از گذشته احساس ميشود بطوري كه تكيه بر اين موضوع منجر مي شود تا مديران و مسئولين شهري در عرصه هاي مختلف به منظور همراه نمودن افكار عمومي با اهداف و برنامه هاي خود، به ابزارهاي ارتباطي به ويِژه ابزارهاي رسانه اي در بخش فرهنگي توجه كنند.
در واقع تلاش هاي روابط عمومي در مديريت شهري منجر به ارتقاي سطوح پاسخگويي، شفافيت در عملكرد بخش هاي مختلف و ارتقاء فرهنگ شهرنشيني خواهد شد و استفاده از تمامي ظرفيت هاي ارتباطي- اطلاعاتي در توسعه و پيشرفت عملكردهاي شهري نقش بسزايي ايفا خواهد نمود بطوريكه روابط عمومي نقش تعيينكنندهاي در افزايش آگاهي عمومي خواهد داشت بنابراين امروزه روابط عمومي تبديل به يكي از اركان اصلي مديريت شهري شده و به صورت مستقل و برندي كه به هيچ عنوان قابل حذف نيستند فعاليت خود را ادامه مي دهند.
اما با توجه مطالب عنوان شده و حساسيتهاي موجود، سازمانهاي شهري و نظام برنامه ريزي شهري در آينده بايد به گونه ايي باشند كه بكارگيري فناوريهاي جديد اطلاعاتي، ارتباطي و ابزارهاي مختلف اطلاع رساني را يك نياز اساسي در ايفاي نقش و وظايف خود بدانند. اين تاكيد فناورانه به مفاهيمي همچون مشاركتجويي، مردممداري، شفافسازي، پاسخگويي و تعاملي بودن به فلسفه وجودي روابط عمومي وزن و اعتبار بيشتري مي بخشدو منجر به توسعه فرايندهاي اطلاعيابي و اطلاعرساني در قالب سامانههاي ارتباطات مردمي خواهد شد بنابراين يكي از مهمترين مواردي كه نظام ارتباطات مردمي را در ساختار برنامه ريزي شهري ارتقاء مي بخشد تا حد زيادي مرهون حضور و افزايش پرتالهاي اطلاعياب و اطلاعرسان الكترونيك خواهد بود در واقع با افزايش ظرفيت هاي موجود و استفاده از فرصت ها ميتوانند گفتوگوي دوسويه، برابر، مردم مدار را ميان سازمان هاي شهري و شهروندان بيشتر نموده و زمينه ساز مشاركت واقعي و معنادار شهروندان درمسايل مربوط به شهرها باشند، البته مقدمه و شرط اساسي اين امر، باور داشتن به كارايي فناوريهاي نو در سالهاي آتي خواهد بود.
منبع: هزار نيوز