شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، روابط عمومی مهم است، خیلی هم مهم است؛ اما این اهمیت در بعضی مکانها دو چندان میشود. یکی از آن جاهایی که روابط عمومی، نقش پررنگی در آن ایفا میکند، بیمارستانها و اماکن بهداشتی و درمانی است. در حقیقت روابط عمومی در یک بیمارستان یا کلینیک، هم نقش درون سازمانی دارد و هم برون سازمانی. روابط عمومی باید هم پاسخگوی افکار عمومی خارج باشد هم داخل(محیط بیمارستان). روابط عمومیها در یک مرکز درمانی با همه سروکار دارند؛ از رییس بیمارستان گرفته تا پرستار، پزشک، بیمار و حتی ملاقات کنندگان. پس کسانی که با این همه آدم در ارتباط هستند میبایست بهترین و بهروزترین اطلاعات حوزهی روابط عمومی را در اختیار داشته باشند.
بسیاری از مسوولان و کارکنان روابط عمومی مسوولیت نشریهی داخلی بیمارستان یا کلینیک و نیز سایت اطلاع رسانی آن را برعهده دارند یا در جایگاهی بالاتر، مسوولیت تدوین نکات آموزشی برای کارکنان به منظور ارتقاء دانش آنان را بر دوش دارند.
این امکان وجود دارد که متخصصان روابط عمومی که پزشک نیستند یا به کادر درمانی و بهداشتی تعلق ندارند، برای کار در محیط های درمانی دعوت شوند. این متخصصان میتوانند جنبههای ناشناختهی یک بیمارستان را فارغ از بحث بیماران و پزشکان به همه بشناسانند. لازمهی کار این متخصصان در یک کلینیک یا بیمارستان، کنترل همهی مجاری ورود و خروج اطلاعات و ارتباطات است. این افراد میتوانند ترتیب برگزاری جلساتی میان مردم و اعضای کادر درمانی برقرار کنند یا این که بتوانند با قلمی خوب و شیوا، به صورت مکتوب یا مجازی، سیاستها و اقدامات سازمان خود را به عموم معرفی کنند.
بنا به موقعیت خاص یک بیمارستان به عنوان محل مراجعهی تیپهای گوناگون که عمدتاً از مشکلی رنج میبرند؛ یک متخصص روابط عمومی میبایست خود را برای هر موقعیتی آماده کند. شاید آنها خود را برای 40 ساعت کار در هفته آماده میکنند اما باید بدانند که کار در بیمارستان، پزشک و متخصص روابط عمومی نمیشناسد. این افراد باید با آمادگی بسیاری که در خود پدید میآورند، بر شرایط فوقالعاده سخت و استرسزای بیمارستان فایق آیند تا بتوانند با آرامش کار سنگین خود را به انجام برسانند.
محیط کار:
در ایالات متحده آمریکا، رشتهای دانشگاه مختص روابط عمومی وجود دارد که در شاخههای بالاتر وارد مباحث روابط عمومی مراکز درمانی نیز میشود. کسانی که این رشته را میخوانند و درجهی لیسانس خود را دریافت میکنند، میتوانند در آسایشگاهها، بیمارستانها، کلینیکها، مراکز نگهداری معلولان و سالمندان، مراکز بیماران روانی و بازپروری مشغول به کار شوند.
متخصصان روابط عمومی مراکز درمانی میتوانند بهترین نوع ارتباط را با پزشکان، پرستاران و بیماران برقرار نمایند و مسوولیت کلی ارتباطات درونی و بیرونی مجموعه را برعهده گیرند. چندین کارآموز در هر مرکز درمانی نیز میتوانند در کنار این متخصص، به وی کمک کنند.
نکتهی قابل توجه دربارهی روابط عمومیهای مراکز درمانی عمق حساسیت شغلی آنان در بسیاری از موارد اورژانسی مثل بلایای طبیعی و همچنین بستری شدن افراد مشهور و نیز رخ دادن اتفاقی است که توجه همگانی را به یکباره برمیانگیزد. به همین دلیل و به خاطر حساسیت شغلی، هر شخص عادی یا کارمندان مراکز درمانی به سختی می توانند نقش این متخصص را برعهده بگیرند.
در آمریکا کسانی که دوست دارند در رشته روابط عمومی شاخه مراکز درمانی تحصیل کنند، میبایست در دوران دبیرستان واحدهای درسی شامل جبر و ریاضیات، رایانه، زیست شناسی، روانشناسی، زبان، دروس عمومی حوزهی سلامت، تاریخ، دروس مدیریت دولتی، ادبیات، آناتومی، جامعهشناسی و بسیاری مطالب دیگر در باب آموزشهای حرفهای پزشکی و شغلی را بگذرانند. البته افرادی که لیسانس خبرنگاری، ارتباطات، زبان انگلیسی، تبلیغات و بازاریابی یا رشتههای مرتبط را نیز داشته باشند، میتوانند در کنار تجربیات شخصی که میاندوزند، وارد بازار کار این رشته شوند.
چشم انداز شغلی:
جدیدترین آمارهای شغلی در آمریکا نشان میدهد که علاقه به کار در رشتهی روابط عمومی مراکز درمانی رو به گسترش است. در سال 2012 میزان علاقه برای کار در این رشته 25 تا 30 درصد رشد داشته است. با رشد بازار کار این رشته نیز جای خالی برای داوطلبان و علاقهمندان این تخصص در آمریکا باز شده است.
میزان اقبال بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی آمریکا به متخصصان روابط عمومی، افزایش یافته است که نشان دهندهی اهمیت فعالیتهای درون و برون سازمانی برای آنها است.
منبع: شفقنا
|