شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، روابط عمومي مهم است، خيلي هم مهم است؛ اما اين اهميت در بعضي مكانها دو چندان ميشود. يكي از آن جاهايي كه روابط عمومي، نقش پررنگي در آن ايفا ميكند، بيمارستانها و اماكن بهداشتي و درماني است. در حقيقت روابط عمومي در يك بيمارستان يا كلينيك، هم نقش درون سازماني دارد و هم برون سازماني. روابط عمومي بايد هم پاسخگوي افكار عمومي خارج باشد هم داخل(محيط بيمارستان). روابط عموميها در يك مركز درماني با همه سروكار دارند؛ از رييس بيمارستان گرفته تا پرستار، پزشك، بيمار و حتي ملاقات كنندگان. پس كساني كه با اين همه آدم در ارتباط هستند ميبايست بهترين و بهروزترين اطلاعات حوزهي روابط عمومي را در اختيار داشته باشند.
بسياري از مسوولان و كاركنان روابط عمومي مسووليت نشريهي داخلي بيمارستان يا كلينيك و نيز سايت اطلاع رساني آن را برعهده دارند يا در جايگاهي بالاتر، مسووليت تدوين نكات آموزشي براي كاركنان به منظور ارتقاء دانش آنان را بر دوش دارند.
اين امكان وجود دارد كه متخصصان روابط عمومي كه پزشك نيستند يا به كادر درماني و بهداشتي تعلق ندارند، براي كار در محيط هاي درماني دعوت شوند. اين متخصصان ميتوانند جنبههاي ناشناختهي يك بيمارستان را فارغ از بحث بيماران و پزشكان به همه بشناسانند. لازمهي كار اين متخصصان در يك كلينيك يا بيمارستان، كنترل همهي مجاري ورود و خروج اطلاعات و ارتباطات است. اين افراد ميتوانند ترتيب برگزاري جلساتي ميان مردم و اعضاي كادر درماني برقرار كنند يا اين كه بتوانند با قلمي خوب و شيوا، به صورت مكتوب يا مجازي، سياستها و اقدامات سازمان خود را به عموم معرفي كنند.
بنا به موقعيت خاص يك بيمارستان به عنوان محل مراجعهي تيپهاي گوناگون كه عمدتاً از مشكلي رنج ميبرند؛ يك متخصص روابط عمومي ميبايست خود را براي هر موقعيتي آماده كند. شايد آنها خود را براي 40 ساعت كار در هفته آماده ميكنند اما بايد بدانند كه كار در بيمارستان، پزشك و متخصص روابط عمومي نميشناسد. اين افراد بايد با آمادگي بسياري كه در خود پديد ميآورند، بر شرايط فوقالعاده سخت و استرسزاي بيمارستان فايق آيند تا بتوانند با آرامش كار سنگين خود را به انجام برسانند.
محيط كار:
در ايالات متحده آمريكا، رشتهاي دانشگاه مختص روابط عمومي وجود دارد كه در شاخههاي بالاتر وارد مباحث روابط عمومي مراكز درماني نيز ميشود. كساني كه اين رشته را ميخوانند و درجهي ليسانس خود را دريافت ميكنند، ميتوانند در آسايشگاهها، بيمارستانها، كلينيكها، مراكز نگهداري معلولان و سالمندان، مراكز بيماران رواني و بازپروري مشغول به كار شوند.
متخصصان روابط عمومي مراكز درماني ميتوانند بهترين نوع ارتباط را با پزشكان، پرستاران و بيماران برقرار نمايند و مسووليت كلي ارتباطات دروني و بيروني مجموعه را برعهده گيرند. چندين كارآموز در هر مركز درماني نيز ميتوانند در كنار اين متخصص، به وي كمك كنند.
نكتهي قابل توجه دربارهي روابط عموميهاي مراكز درماني عمق حساسيت شغلي آنان در بسياري از موارد اورژانسي مثل بلاياي طبيعي و همچنين بستري شدن افراد مشهور و نيز رخ دادن اتفاقي است كه توجه همگاني را به يكباره برميانگيزد. به همين دليل و به خاطر حساسيت شغلي، هر شخص عادي يا كارمندان مراكز درماني به سختي مي توانند نقش اين متخصص را برعهده بگيرند.
در آمريكا كساني كه دوست دارند در رشته روابط عمومي شاخه مراكز درماني تحصيل كنند، ميبايست در دوران دبيرستان واحدهاي درسي شامل جبر و رياضيات، رايانه، زيست شناسي، روانشناسي، زبان، دروس عمومي حوزهي سلامت، تاريخ، دروس مديريت دولتي، ادبيات، آناتومي، جامعهشناسي و بسياري مطالب ديگر در باب آموزشهاي حرفهاي پزشكي و شغلي را بگذرانند. البته افرادي كه ليسانس خبرنگاري، ارتباطات، زبان انگليسي، تبليغات و بازاريابي يا رشتههاي مرتبط را نيز داشته باشند، ميتوانند در كنار تجربيات شخصي كه مياندوزند، وارد بازار كار اين رشته شوند.
چشم انداز شغلي:
جديدترين آمارهاي شغلي در آمريكا نشان ميدهد كه علاقه به كار در رشتهي روابط عمومي مراكز درماني رو به گسترش است. در سال 2012 ميزان علاقه براي كار در اين رشته 25 تا 30 درصد رشد داشته است. با رشد بازار كار اين رشته نيز جاي خالي براي داوطلبان و علاقهمندان اين تخصص در آمريكا باز شده است.
ميزان اقبال بيمارستانها و مراكز بهداشتي و درماني آمريكا به متخصصان روابط عمومي، افزايش يافته است كه نشان دهندهي اهميت فعاليتهاي درون و برون سازماني براي آنها است.
منبع: شفقنا