درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403 - 10:33   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تنزل جایگاه روابط‌عمومی: مشکلی دیرینه و فراتر از دولت‌ها
  ۲۷ اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  در روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی چه باید کرد؟
  عذرخواهی و گلایه‌های عضو باسابقه شورای روابط‌عمومی استان مازندران
  مدیرکل روابط‌عمومی‌ و امور بین الملل استانداری فارس: آموزش، پیش نیاز عملکرد مطلوب روابط عمومی‌هاست
  روز ملی روابط‌عمومی: فراتر از انتشارات مطبوعاتی - بازگشایی پارادایم جدید روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی دیجیتال را با موفقیت با روابط‌عمومی داخلی ادغام کنیم
  چرا داشتن یک موسیقی متن در محل کار می‌تواند بهره‌وری شما را افزایش دهد
  فناوری، پایان شکست فتوشاپ
  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1397صفحه نخست » سه شنبه، 8 مهر 1399 - 05:48
درس‌هایی از مسوولیت اجتماعی شرکتی
مترجم: مریم رضایی - آگاهی اجتماعی جزء کلیدی مسوولیت اجتماعی شرکتی است. شرکت‌های خوب اغلب به عواقب اجتماعی اقدامات خود توجه می‌کنند. برای آنها، تنها سوددهی‌های کوتاه مدت برابر با موفقیت نیست، به خصوص اگر این سودآوری‌ها وجهه خوب سازمان را در جامعه خراب کنند.
  

 

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| از زمانی که شرکت آلمانی آدیداس از محصول جدید جنجالی خود رونمایی کرد، سوالی که به ذهن همه آمد این بود که مدیران این شرکت با تولید این محصول در چه فکری بودند؟ کتانی‌های جدید دارای پابندهایی بود مشابه پابندهایی که به پای زندانیان و برده‌ها می‌بستند و موجب شد موجی از خشم، به ویژه در میان رهبران سیاه‌پوست دنیا به راه بیفتد.
 

در نهایت، به دلیل افزایش انتقادات و احتمال تحریم برند آدیداس، شرکت عذرخواهی کرده و تولید این کتانی را متوقف کرد. اما آنچه تعجب بسیاری از ناظران را در این مناقشه برانگیخت، این بود که آیا مدیران آدیداس برای سودآوری شرکتشان کاملا ناآگاهانه رفتار کرده‌اند یا گستاخانه یا هر دو.


حداقل می‌توان گفت که شرکت اصول مسئولیت اجتماعی را به میزان کافی با مدل تجاری خود متناسب نکرده است، در حالی که این روزها اکثر شرکت‌ها وجهه اجتماعی را برای بقای خود در بلند مدت ضروری می‌دانند.


در واقع، اگر مدیران آدیداس از خودشان چند سوال اساسی می‌پرسیدند، ایده تولید این کتانی در همان مرحله اولیه طرح آن متوقف می‌شد. بنابراین با در نظر داشتن تجربه آدیداس، سوالاتی مطرح می‌شوند که هر شرکت با مسوولیت اجتماعی، قبل از معرفی خدمات، محصول یا اقدام جدید خود، باید در نظر داشته باشد:


1) آیا پروژه جدید، ارزش‌های کلیدی را که شرکت شما به دنبال آن است، منعکس می‌کند؟


در مورد شرکت آدیداس، نمی‌توان هیچ گونه توجیهی را برای طرح بازاریابی این محصول پذیرفت، به جز اینکه شرکت قصد داشته در بازار جلب توجه کند و به سودآوری برسد. به همین خاطر است که آدیداس به سرعت عذرخواهی کرد و موضوع را در همان جا به پایان رساند، بدون اینکه بهانه‌ای بیاورد یا توضیح بیشتری ارائه کند.


2) آیا شما به طور کامل نیازها، حساسیت‌ها و پیش زمینه مشتریانتان را درک می‌کنید؟


آدیداس تنها یک شرکت معمولی تولید کننده لباس‌های ورزشی نیست. این شرکت شناخت زیادی از جامعه سیاه‌پوستان آمریکا دارد و این جامعه هم به نوبه خود سال‌های زیادی به آدیداس اعتبار داده است.


حتی یک تحقیق بسیار کوچک در مورد بازار به مدیران کمک می‌کرد به این نتیجه برسند که باید از ارائه چنین محصولی که بار احساسی داشت، حذر می‌کردند. برخی منتقدان معتقدند این پابندها به فرهنگ زندان که برخی جوانان نژادپرست غربی طرفدار آن هستند، ارزش می‌دهد و برخی دیگر شکایت داشتند که این پابندها تصویر زشت برده داری را برجسته کرده‌اند.


3) شرکت شما چه تاثیری بر گروه‌های خاص یا کل جامعه دارد؟


آگاهی اجتماعی جزء کلیدی مسوولیت اجتماعی شرکتی است. شرکت‌های خوب اغلب به عواقب اجتماعی اقدامات خود توجه می‌کنند. برای آنها، تنها سوددهی‌های کوتاه مدت برابر با موفقیت نیست، به خصوص اگر این سودآوری‌ها وجهه خوب سازمان را در جامعه خراب کنند. آیا مسوولان آدیداس به این مساله فکر کرده بودند که ممکن است این تدبیر بازاریابی آنها، کشورشان را وارد جنجال نژاد پرستی دیگری کند؟


4) آیا برای شرکتتان اعتبار ایجاد می‌کنید یا اعتبار آن را از بین می‌برید؟


حسن شهرت بخش ضروری هر کسب و کاری است. اعتبار یک سازمان محصول فاکتورهای زیادی مانند رضایت مشتری، بازاریابی، روابط اجتماعی و تبلیغات است. سال‌ها طول می‌کشد تا یک شرکت بتواند اعتبار و حسن شهرت به دست آورد. این اعتبار در یک لحظه می‌تواند از بین برود.


بنابراین مدیران آدیداس که انتظار داشتند با محصول جدیدشان در بازار جلب توجه کنند، این احتمال را ندادند که ممکن است نتیجه‌ای معکوس بگیرند و وجهه شرکت را خراب کنند.


قابل توجه است که آدیداس با این نوع جنجال‌های عمومی بیگانه نیست. حدود یک سال پیش هم این شرکت در حال دفاع از اونیفرمی بود که برای تیم ملی راگبی نیوزیلند طراحی و بازاریابی کرده بود.

 

مردم متوجه شده بودند لباس‌های تیم در نیوزیلند دوبرابر قیمت آن در خریدهای آنلاین آمریکا فروخته شده و به همین دلیل از شرکت شکایت کردند.


آدیداس قبول نکرد که قیمت‌ها را در نیوزیلند کاهش دهد و به فروشندگان داخلی گفت خودشان قیمت‌ها را کاهش دهند و ضررها را به عهده بگیرند که این امر مشکل را وخیم‌تر کرد. به دنبال این مناقشه، برخی مفسران اشاره کردند که آدیداس نتوانست واقعیت اصلی را در نیوزیلند کشف کند. واقعیت این بود که لباس‌های طراحی شده، مربوط به یک تیم معمولی نبود، بلکه لباس رسمی تیم ملی بود. عجیب است که آدیداس، به عنوان یک شرکت اجتماعی نتوانست این موقعیت را مدیریت کند.


تنها زمان مشخص می‌کند که آیا آدیداس به برند خود آسیب جبران‌ناپذیری وارد کرده یا نه. اما تا آن زمان، تجربه شرکت می‌تواند درس خوبی برای شرکت‌های دیگر باشد: به محض این که فعالیت بعدی خود را برای تولید محصولی آغاز می‌کنید، ضرورت‌های مسوولیت اجتماعی شرکتتان را در نظر داشته باشید.


منبع: Washington Post

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  ۷ اصل حمایتی در روابط


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


  واکاوی ورود داده‌نگاری به یک روزنامه شاخص محلی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد