شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دوگ لوسیانی- روابط عمومی قطعاً چیزی بیشتر از ارتباط با رسانههاست. تاکتیک ها و استراتژیهای بیشتری هم وجود دارند که شما میتوانید از آنها برای رسیدن به مخاطب هدف خود بهره بگیرید.
کافی است شما از اساتید روابط عمومی دربارهی معنی این دو کلمه سوال کنید؛ یقیناً با سیلی از پاسخها و تعریفها مواجه خواهید شد و احتمالاً بسیاری از این تعاریف گوناگون، بسیار ریز و جزئی خواهند بود. روابط عمومی قطعاً فقط تبلیغات نیست؛ تنها ارتباط با خبرنگاران یا اطلاع از رویدادهای جاری هم نیست. روابط عمومی یعنی برقرار کردن رابطه با هدف اصلی هتلداری یعنی مشتریان یک هتل. این کار ساده نیست چون قانع کردن یک مشتری برای کشاندن وی به سوی برند، کالا یا هتل شما اصلاً کار آسانی نخواهد بود.
بیشتر تحقیقات نشان میدهند که تبلیغات دیگر آن بُرد و تاثیر گذشته را ندارد و بیشتر مصرفکنندگان دیگر تبلیغات را معتبر نمیدانند. الان هم پاک کردن این تبلیغات از روی تلفن همراه و پستهای الکترونیکی به مدد فیلترها و مسدودکنندهها دیگر کاری ندارد.
مشتری امروزی به گفتگو، برقراری ارتباط، تاثیر متقابل و در نهایت ارتباط صادقانه جواب میدهد. هم اکنون هر صنعت و تجارتی – از هر شاخهای حتی هتلداری- نیازمند برپایی کمپینهای بازاریابی پیشرو است. شما میبینید که روابط عمومی در همهی این کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی نقش اساسی دارد چرا که اینجا صحبت از طیف گستردهای از مخاطبان است.
در جعبهی ابزار روابط عمومی، استراتژیها و تاکتیکهای بسیاری وجود دارد. ارتباط رسانهای با مخاطب یا همان تبلیغات بازرگانی معمولاً اولین چیزی است که به ذهن خطور میکند. اما این لیست به همین جا ختم نمیشود. بولتنهای خبری مخصوص مشتریان، ارتباط گیری در بحران، شکستن قیمتها، حراجها و تخفیفها هم شامل این شاخه میشوند. فنآوریهای جدیدی مانند پادکست، پادکست تصویری، ویدیو بلاگها، وبلاگها در راه ایجاد ارتباط بهتر نقش تعیینکنندهای پیدا کردهاند. در واقع هم اکنون روابط عمومی به جایگاهی رسیده است که یک شرکت میتواند از آن برای اقناع مشتری بهره بگیرد.
با توجه به این که بسیاری از مردم هنوز با تبلیغات رسانهای بخصوص تلویزیونی ارتباط برقرار میکنند میتوان گفت این نوع تبلیغات هنوز اولویت دارد. تبلیغات رسانهای یعنی استفاده از خبرنگاران و روزنامهنگاران برای تبلیغ. نهایت هدف یک هتلدار این است که هتلش را در مقالهی مسافرت فلان روزنامه یا سایت بگنجاند و آن را تبلیغ کند. برای این کار، شما باید واجد شرایطی باشید که رسانهها به آن جلب شوند؛ اتفاقاتی نظیر بازگشایی یک بنیاد خیریه در هتل شما، مراسم و جشنهای جالب یا حتی جشن افتتاحیه از این دست هستند.
یک هتل میتواند از ایدههای خلاقانهای هم برای تبلیغ خود استفاده کند. علاوه بر تخفیفهای فصلی که میتوان به بهانههای مختلف به مشتریان ارایه کرد، میتوان دست به کارهای جالبی هم زد. مثلاً میتوان یکی دو شب میزبان یک رادیوی محلی بود تا با اجرای مراسم و حتی برگزاری جشن و مسابقه شبهای خوشی را به خاطر مشتریان بسپارد. حتی میتوان میزبان بازارچههای خیریه بود یا بازارهای کوچک محلی نیز برگزار کرد.
شما برای معرفی هتل خود میتوانید از ارسال پست الکترونیک به صورت opt-in استفاده کنید یا حتی بولتن های معرفی خود را به ایمیل هزاران کاربر بفرستید. برای این کار ابتدا باید بفهمید مشتری یا مخاطب شما چه چیزی را دوست دارد؛ آیا بستههای تور یا تخفیف فوقالعادهی شما را میپسندد؛ یا مشتری لوازم رفاهی شماست؛ شاید هم هتل شما در نزدیکی یک رودخانه یا دریاست که میتوانید دربارهی ماهی خاصی به مشتریان اطلاع رسانی کنید.
در زمانهی فعلی صاحبان کسب و کار باید از بحرانها هم استفاده ببرند. هم اکنون که دسترسی به اطلاعات روی سرانگشتان کاربران میچرخد میتوان با یک روابط عمومی قوی جلوی بسیاری از بحرانها و تبلیغات منفی را گرفت. هتلداری اصولاً از اخبار منفی مانند آلوده شدن مواد غذایی یا حتی حمله به میهمانان ضربه خورده است. خب برخی از مسایل مانند سیل، آتشسوزی جنگلها و طوفان که اجتنابناپذیر است و به هتل ارتباطی پیدا نمیکند؛ اما میتوان با یک روابط عمومی منسجم از ایجاد شایعههای کوچک رقیبان دربارهی هتل نیز جلوگیری کرد چون به هر حال شایعه از خود اتفاق هم قویتر است. باید همواره برای مواجهه با این بحرانها آماده بود چرا که عدم آمادگی به اعتبار هتل آسیب میزند.
یکی از بهترین ابزارهای تبلیغ ایجاد وبلاگها و وبسایتها برای تبلیغ هتل است. این وبلاگها میتوانند با به اشتراک گذاشتن خاطرات روزانه، اظهارنظرهای میهمانان قبلی و مسافران فعلی تبلیغ خوبی برای هتل باشند.
یکی از شاخصترین نمونهی ایجاد وبلاگ برای بحث صنعت توریسم مربوط به ادارهی توریسم پنسیلوانیاست. آنها برای تور تابستانی خود در سال 2005 وبلاگی به راه انداختند و نام کمپین خود را نیز میهمانان واقعی، مسیرهای واقعی گذاشتند. شش نفر که سه زوج بودند، در این مسابقه شرکت کردند و با دریافت چند راهکار در نهایت باید مسیر واقعی را پیدا میکردند. همین زوجها بعداً شروع به نوشتن خاطرات خود از اتفاقات این چند روز کردند و خاطرات وبلاگی آنها باعث معروف شدن هتلهای پنسیلوانیا و هجوم توریستها به این نقطه از آمریکا شد.
«وی لاگس»ها یا ویدیو بلاگها هم میتوانند نقش بسیار مهمی در معرفی اماکن و هتلهای مورد نظر باشند. کلیپهای متنوع از اماکن دیدنی، امکانات هتل و لحظات شاد کودکان و خانوادهها تاثیر مهمی در تحریک دیگران خواهد داشت. استفاده از پادکستها همان چیزی بود که ادارهی توریسم و طبیعت اورلاندو موفق به انجام آن شد و با کمک MP3Player های رایگان توریستها را در ثبت و ضبط لحظات شادشان یاری کرد.
همهی موارد ذکر شده جزء آموزههای روابط عمومی بودند که میتوانند در جذب مشتریان به هر تجارت و صنعتی کمک کنند. روابط عمومی دیگر شامل پرحرفی کردن برای مشتری نیست. شما باید با مشتری بازی کنید و به او هم اجازه دهید با شما بازی کند. یک وبسایت ساده نمیتواند مشتری برای هتل جذب کند. باید با استفاده از فنآوریهای جدید او را علاقهمند به ماندن در وبسایت خود و توریست را در لحظات شاد هتل خود شریک کنید. یک تور مجازی هتل و نقاط دیدنی شهرتان میتواند بهترین گزینه برای تور کردن مشتری باشد.
پس یادتان باشد روابط عمومی خوردن مخ مشتریان نیست بلکه ایجاد و تداوم ارتباط با اوست. هر کسب و کار کوچک و بزرگی میتواند از تکنیکهای پیشرفتهی روابط عمومی برای رونق خود بهره بگیرد.
منبع: وبسایت hotelexecutive.com شفقنا
ترجمه از محمود بدرلو
|