درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 15:03   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فرآیند ایجاد انگیزه در سازمان
  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر
  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت
  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی
  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید
  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی
  تبلیغات فریبنده: تقویت روابط‌عمومی دیجیتال و امنیت تبلیغات حیاتی است
  پایان وب؟ چه خبر است؟
  عصر جمینی
  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1284صفحه نخست » یکشنبه، 15 مرداد 1391 - 12:50
پرسش‌هایی در باب مسوولیت اجتماعی
جواد رنجبر
  


1- مسوولیت اجتماعی کارخانه در ارتباط با کدام نهادها محقق می‌شود؟ عموما نهادهای مدنی عامل ترغیب شرکت‌ها به اجرای برنامه‌های اجتماعی معرفی شده‌اند. بنابراین اولین نهادی که در تحقق مسوولیت اجتماعی، همکار کارخانه خواهد بود نهادهای مدنی است.

 

این نهادها می‌توانند توسط مدیران و کارکنان یا سایر نهادهایی که توسط فعالان اجتماعی راه‌اندازی شده‌اند، تاسیس شوند. در حالت اول می‌توان از ثمرات کارهای اجتماعی برای توسعه کارخانه بهره برد و در حالت دوم نوعی برون سپاری اتفاق می‌افتد که می‌تواند توسط فعالیت‌های
اجتماعی صورت بگیرد.
علاوه بر نهادهای اجتماعی، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها نیز می‌توانند مشتریان پر و پا قرص مسوولیت اجتماعی کارخانه‌ها باشند. رابطه منظم و تعریف شده با این نهادها و تحقق برنامه‌های مربوط به هر نهاد می‌تواند مسوولیت اجتماعی را به فرآیندی مستمر، پویا و مدرن تبدیل کند.
2- مسوولیت اجتماعی کارخانه تابع زمان و مکان است؟ یا مسوولیت اجتماعی مفهومی واحد و مشخص است که همواره می‌توان آن را به کار بست؟ به نظر می‌رسد مسوولیت اجتماعی نه تنها تابع زمان و مکان است، بلکه اساسا نتیجه یک برنامه خلاقانه است و می‌تواند با هر برنامه مسوولیت اجتماعی دیگر متفاوت باشد.
مسوولیت اجتماعی یک واحد تولیدی که نزدیک تهران یا شهرهای بزرگ دیگر قرار دارد با مسوولیت اجتماعی یک واحد در منطقه‌ای بسیار محروم و دور از هر نوع امکانات یکی نیست.
از طرف دیگر خود برنامه مشمول مرور زمان است. یعنی هم متناسب با تحولات اجتماعی پیش می‌رود و هم تحقق هر برنامه نوع جدیدی از برنامه‌ریزی را می‌طلبد. در نتیجه برنامه مسوولیت اجتماعی باید حداقل هر سال ویرایش و تجدید شود.
3- مسوولیت اجتماعی کارخانه چه نسبتی با سایر مشاغل و دولت دارد؟ اگر دولت‌ها برنامه‌ای برای تسهیل زیرساخت‌های مربوطه نداشته باشند یا حتی کارشکنی کنند یا سایر مشاغل تمایلی به مشارکت در طرح‌های مسوولیت اجتماعی نداشته باشند مدیران کارخانه باید چه کنند؟ طبیعی است که اگر در یک جامعه فرضی هیچ کس به مسوولیت هایی که دارد عمل نکند نه یک واحد و نه حتی تعدادی از واحدها نمی توانند فعالیتی ثمربخش داشته باشند.
این نقصان به ویژه در بخش هایی از برنامه مسوولیت اجتماعی که نیازمند همکاری سایر مشاغل و تسهیل شرایط از طرف دولت‌ها است نمود بیشتری پیدا می‌کند. اما تنها ماندن در صحنه مسوولیت اجتماعی، حتی زمانی که هیچ یار و یاوری نمانده باشد، خود می‌تواند برنامه‌ای در ارتباط با مسوولیت اجتماعی باشد.
4- حرف‌های منتقدین مسوولیت اجتماعی تا چه اندازه صحیح است؟ آیا می‌توان به سخنان آنان استناد کرد؟ منتقدین عموما مسوولیت اجتماعی را با کار ویژه کارخانه به عنوان محل تولید سود مرتبط نمی دانند. می‌توان انتقادها را در عمل و دنیای واقع درست و در تئوری نادرست دانست.
به عبارت بهتر می‌توان با بررسی مصادیق و واقعیت‌های جاری «دنیای اقتصاد» ثابت کرد که مسوولیت اجتماعی مقوله‌ای بی‌ربط و هزینه‌زا است و مهم تر از آن باعث اختلال فعالیت‌های عادی و سودده کارخانه می‌شود. وقتی رقابت‌ها به اوج رسیده است و جهان با بحران اقتصادی روبه‌رو است یا در کشور ما تحریم‌ها و افزایش هزینه‌های تولید بر صنعت و کارخانه داری اثرات بسیار سنگینی گذاشته است چه جای سخن گفتن از مسوولیت اجتماعی است.
بر اساس این دیدگاه مشکلات پایان ندارد و هر روز و هر زمان به شکلی و به نوعی بروز خواهد کرد. بنابراین تمرکز بر اداره کارخانه مهم تر از هر نوع توجه اجتماعی و انسانی است. این نظر در ظاهر درست است و با اعداد و ارقام نیز ثابت می‌شود، اما مبنای آن نگرش‌های علمی تک بعدی است که عمر آن حداقل دو دهه است که سر آمده است.
جالب‌تر آنکه بسیاری از مشکلات به دلیل مبنا قرار دادن همین نگرش‌ها به وجود آمده است. شاید بتوان برای بسیاری از مشکلات شرح داده شده راه حل هایی با برنامه مسوولیت اجتماعی یافت. بنابراین تحقق مسوولیت اجتماعی بر مبنای تحولات اندیشه‌ای امروز بخشی از تئوری کارخانه داری و طرح‌های اقتصادی است.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=312345

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نسل چهارم روابط‌عمومی‌


  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید


  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید


  فرآیند ایجاد انگیزه در سازمان


  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی


  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت


  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی


  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد