شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- وزارت بهداشت، موسسه استاندارد، سازمان غذا و دارو، جهاد کشاورزی و اتحادیه شیر و لبنیات اخیرا دچار بحرانی به نام روغن پالم شد.
داستان از این قرار بود که چند شرکت معتبر لبنی در محصولات پرچرب لبنی خود از ماده ای مضر برای بدن انسان استفاده می کنند. این مساله مردم را به شدت نگران کرد. به ویژه که اطلاع رسانی گسترده ای در خصوص استفاده از پالم در لبنیات پرچرب از طریق رسانه های اجتماعی انجام شد.
به گزارش شارا، روابط عمومی در لبه تیغ حقوق و مسئولیت های سازمان ها قرار دارد. این نهاد باید به رئیس سازمان بگوید که چگونه باید با مردم در شرایط بحران سخن بگوید تا مردم را از نگرانی درآورده و شرایط آرام را برای سازمان به ارمغان آورد.
صداقت و شفافیت نخستین اصل روابط عمومی
روابط عمومی نهادهای درگیر در موضوع می توانستند موضوع را کتمان کنند و یا با تطمیع رسانه های مختلف از گسترش آن جلوگیری کنند. کاری که در بسیاری از روابط عمومی های آماتور انجام می شود. اما در این مورد رئیس سازمان غذا و دارو رسما اعلام کرد که 30 مورد تخلف در استفاده از پالم تایید شده است. با این کار نخستین اصل در روابط عمومی انجام شد و مردم در جریان مساله قرار گرفتند. اما در عین حال این خبر مردم را شوکه کرد و باعث شد که نگرانی هایی در میان مردم ایجاد شود.
اقدامات تحقیقی و اطلاع رسانی آن
روابط عمومی باید به بررسی مساله بپردازد و پس از کسب اطمینان از صحت آن تمام تلاش خود را صرف کند تا دیگر موضوع تکرار نشود. سازمان استاندارد در این خصوص تحقیقات لازم را انجام داد و در نهایت اعلام کرد که 5 کارخانه از روغن پالم استفاده می کنند.
اقدامات اجرایی برای از بین بردن مساله
پس از تشخیص مشکل باید آن را برطرف کرد و سازمان ملی استاندارد 5 کارخانه را پلمپ کرد و خبر آن توسط روابط عمومی منتشر شد که طی آن سازمان استاندارد ضمن برخورد با متخلفان، از جمع آوری روغن های پالم موجود خبر داد. پس از این مرحله این سازمان اعلام کرد: «نگران نباشید؛ روغن پالم جمع آوری شد.» با این حال هنوز مردم نگرانی هایی در خصوص ادامه فعالیت کارخانه ها وجود داشت و این سازمان ها باید به مردم اطمینان می دادند که در آینده این مساله اتفاق نمی افتد.
اقدامات سازمان برای عدم تکرار بحران
لذا روابط عمومی شرایط را برای هم صحبتی نهادهای ذیربط در مساله پالم فراهم کرد. در همین راستا وزیر بهداشت، در جلسه مشترک با رییس سازمان استاندارد، رییس سازمان غذا و دارو، معاون جهاد کشاورزی و رییس اتحادیه شیر و لبنیات، دبیر انجمن صنایع لبنی، و تعدادی از تولید کنندگان محصولات لبنی به مساله پالم پرداخت.
وی در این جلسه برای ایجاد حس اطمینان مردم گفت: «همه مجوزها باید بازنگری شوند.» و با این کار خیال مردم را راحت کرد.
وی همچنین گفت: «سازمان های مرتبط به سلامت مردم باید نظارت مستمر داشته باشند.»
این داستان نمونه ای خوب از مدیریت یک بحران روابط عمومی است که سازمان ها با پوشش خبری خوب و صداقت و شفافیت پوشش دادند.
نویسنده: عادل میرشاهی (سردبیر شارا)
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|