شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در تفسیر و اظهار نظرها درباره فیلم مستند «فارنهایت - ناین ایلون» ساخت «مایکل مور» که نمایش آن از اواخر ژوئن 2004 آغاز شده بود سخن از یک انقلاب در صنعت فیلم سینمایی به میان آمده بود.
طبق این تفسیرها، ابتکار «مایکل مور»، سینما و ژورنالیسم را که دو پیکر، از مجموعه رسانه های همگانی هستند به صورت یک رسانه واحد درآورده است و گفته شده است؛ کار او که یک پدیده تازه بود اقتباس و دنبال خواهد شد و در آینده نمونه های دیگر فیلمهای سینمایی از این دست به بازار خواهد آمد که از تلفیق گزارشهای مستند و مصاحبه با افراد حقیقی و نمایش صحنه های واقعی با هدف مشخص، و تحت عنوان یک سوژه تولید خواهند شد و این، چیزی جز ازدواج ژورنالیسم و صنعت سینما نیست و نسل نو خواهان مشاهده واقعیات است تا تخیل. این نسل بیش از نسلهای گذشته مشکلات سیاسی ـ اجتماعی را لمس می کند و در جستجوی یافتن ریشه آنها و شناخت مسئول و یا مسئولان است.
به اظهار برخی از اصحاب نظر، فیلم فارنهایت 9/11 برخی ضعف های حکومت جورج دبلیو بوش را منعکس ساخت. این صاحبنظران گفته اند که این فیلم حلقه های ضعیف جامعه آمریکا از جمله فقر برخی از مردم را هم نشان داد تا برای رفع آن اقدام شود. بنا به همین اظهار نظرها، این فیلم با اسناد غیر قابل انکار نشان داد که یک دولتمرد (اشاره به جورج بوش رئیس جمهور وقت) از فرصت های به دست آمده ، برای اجرای نیات قدیمی [و احیانا شخصی] خود استفاده کرده است. این فیلم، به نظر مفسران وارد در امور رسانه های همگانی، روش تهیه گزارشهای مصور را هم تغییر خواهد داد و تهیه کنندگان این گزارشها را مجبور خواهد کرد که بیش از گذشته وارد عمق مسائل شوند و از همه جنبه های قضیه تصویر بگیرند تا خریدار داشته باشند و این است درس مهمی که فیلم فارنهایت 9/11 به تصویر برداران گزارشهای روز داده و آنان را به تامل و تغییر روش که همانا تکامل حرفه ای است وادار کرده است.
منبع: www.iranianshistoryonthisday.com
|