شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- موجسازی خبری روابط عمومی و بهرهگیری از عرصه های دیجیتال باعث شده است که صاحبان بنگاههای خصوصی و متولیان دستگاههای دولتی و سازمانهای بزرگ اقتصادی روابط عمومی را به عنوان بازوی قدرتمند و متفکر خود در دستیابی به اهداف عالیه مدنظر قرار دهند.
روابط عمومیها همواره پرتلاش ترین واحدهای هر سازمان هستند؛ اما در بسیاری موارد فعالیتهای این واحد پر تلاش در سازمانها نادیده انگاشته شده و سرفصل مجزایی از فعالیتهای آنان در عملکرد سازمانها ارائه نمِیشود. جای تاسف این که این واحد سازمانی که در اصل باید عهده دار سیستم اطلاع رسانی سازمان باشد، در بیشتر موارد بویژه در سیستم اداری بخش دولتی به عنوان یک واحد تشریفاتی برای انجام وظایف مربوط به فعالیت های تبلیغاتی معرفی شده است.
یکی از کارکردهای مهم روابط عمومی، انعکاس واقعیت های سازمان به مدیریت ارشد است که در دو بخش واقعیت های درون سازمانی و واقعیت های برون سازمانی تجلی می یابد.
مهم ترین مساله درون سازمانی که روابط عمومی مسوولیت رصد کردن آن را بر عهده دارد، روحیه و نگرش های کارکنان سازمان است. همه شعار میدهند که مهمترین سرمایه هر سازمان نیروی انسانی آن است اما کمتر به این واقعیت اعتقاد دارند و به آن عمل میکنند، اما باید توجه داشت که اهمیت دادن به نیروی انسانی به پرداخت حقوق و مزایا به آنان خلاصه نمیشود. روحیه نیروی انسانی تحت تاثیر عوامل مختلف و متنوعی قرار دارد و به دلیل همین پیچیدگی و تنوع است که رصد کردن فضای کلی آن، به روابط عمومی سپرده می شود نه معاونت منابع انسانی یا حسابداری.
روابط عمومی می تواند زمینه شکوفایی خلاقیت های درون سازمانی را فراهم کند و در عین حال، خلاقیت را به مسیر منافع سازمان هدایت کند تا از هرزروی منابع نوآور در سازمان جلوگیری شود.
لزوم ایده آفرینی وخلاقیت وایده پروری مدیران ومسئولان روابط عمومی ها به عنوان مشاورمدیران ارشد سازمان خود امری ضروری است که مناسب است مسئولان روابط عمومی به این نقش خود بیش از پیش پی برده وآنرا جز وظایف وامور اصلی خود بدانند .
روابط عمومی در بخش خصوصی بر خلاف روابط عمومی های دولتی باید افزایش بهره وری را به عنوان یکی از مهم ترین ماموریت های سازمانی خود قلمداد کند. به عنوان نمونه در رصد کردن نگرش افکار عمومی برون سازمانی، از تدوین برنامه های ناکارامد و فریبنده مدیر اجتناب کند. معایب سازمان را با سرعتی مثال زدنی به مدیران خود منعکس کند و راه حل هایی فوری اریه کند. روابط عمومی یک سازمان خصوصی برای خود ماموریت جدی در تعامل با افکار عمومی قایل است و از این که زخم های سطحی به عفونتهای کهنه تبدیل شود، هراسان است.
با این حال به نظر می رسد پراکندگی و ناهماهنگی روابط عمومی سازمان های خصوصی، کارامدی آنها را تا حدودی کاهش داده است. در این زمینه جای خالی یک اتحادیه صنفی و حرفه ای فراگیر و قدرتمند در سطح کشور متشکل از روابط عمومی های بخش خصوصی به وضوح احساس می شود.
روابط عمومی خصوصی، به دنبال اضافه کردن گزارش کاری خود از طریق انجام فعالیت های تکراری و ناکارآمد نیست. ممکن است یک سازمان دولتی بمباران پیامکی را شیوه پسندیده ای بداند ولی مدیر خصوصی می داند که ارسال بیش از یک پیام کوتاه خبری در روز برای مخاطبین، موجب دلزدگی و گاه ناراحتی می شود، به طوری که در پیام های ارسالی بعدی روابط عمومی، مخاطب بدون توجه به محتوا، آن ها را پاک می کند.
دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیرمسئولانه واحدها و افراد، از دیگر مسوولیت هایی است که مدیر روابط عمومی یک سازمان خصوصی بر عهده خود می داند.
محمد صفوی ـ مدیرکل روابط عمومی اتاق ایران
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|