شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كاركردهاي وي‍‍ژه روابط عمومي بخش خصوصي
چهارشنبه، 11 تیر 1393 - 07:05 کد خبر:11776
روابط عمومي‌ها در عصر ديپلماسي و جهاني شدن روز به روز مورد توجه قرار گرفته‌اند و اين توجه به روابط عمومي همراه با ورود تكنولوژيهاي نوين ارتباطي روابط عمومي را به مثابه عنصري تاثيرگذار در تصميم گيريهاي اقتصادي و سياسي مطرح مي كند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- موج‌سازي خبري روابط عمومي و بهره‌گيري از عرصه هاي ديجيتال باعث شده است كه صاحبان بنگاههاي خصوصي و متوليان دستگاههاي دولتي و سازمانهاي بزرگ اقتصادي روابط عمومي را به عنوان بازوي قدرتمند و متفكر خود در دستيابي به اهداف عاليه مدنظر قرار دهند.


روابط عمومي‌ها همواره پرتلاش ترين واحدهاي هر سازمان هستند؛ اما در بسياري موارد فعاليت‌هاي اين واحد پر تلاش در سازمان‌ها ناديده انگاشته شده و سرفصل مجزايي از فعاليت‌هاي آنان در عملكرد سازمان‌ها ارائه نمِي‌شود. جاي تاسف اين كه اين واحد سازماني كه در اصل بايد عهده دار سيستم اطلاع رساني سازمان باشد، در بيشتر موارد بويژه در سيستم اداري بخش دولتي به عنوان يك واحد تشريفاتي براي انجام وظايف مربوط به فعاليت هاي تبليغاتي معرفي شده است.


يكي از كاركردهاي مهم روابط عمومي، انعكاس واقعيت هاي سازمان به مديريت ارشد است كه در دو بخش واقعيت هاي درون سازماني و واقعيت هاي برون سازماني تجلي مي يابد.


مهم ترين مساله درون سازماني كه روابط عمومي مسووليت رصد كردن آن را بر عهده دارد، روحيه و نگرش هاي كاركنان سازمان است. همه شعار مي‌دهند كه مهم‌ترين سرمايه هر سازمان نيروي انساني آن است اما كمتر به اين واقعيت اعتقاد دارند و به آن عمل مي‌كنند، اما بايد توجه داشت كه اهميت دادن به نيروي انساني به پرداخت حقوق و مزايا به آنان خلاصه نمي‌شود. روحيه نيروي انساني تحت تاثير عوامل مختلف و متنوعي قرار دارد و به دليل همين پيچيدگي و تنوع است كه رصد كردن فضاي كلي آن، به روابط عمومي سپرده مي شود نه معاونت منابع انساني يا حسابداري.


روابط عمومي مي تواند زمينه شكوفايي خلاقيت هاي درون سازماني را فراهم كند و در عين حال، خلاقيت را به مسير منافع سازمان هدايت كند تا از هرزروي منابع نوآور در سازمان جلوگيري شود.


لزوم ايده آفريني وخلاقيت وايده پروري مديران ومسئولان روابط عمومي ها به عنوان مشاورمديران ارشد سازمان خود امري ضروري است كه مناسب است مسئولان روابط عمومي به اين نقش خود بيش از پيش پي برده وآن‌را جز وظايف وامور اصلي خود بدانند .


روابط عمومي در بخش خصوصي بر خلاف روابط عمومي هاي دولتي بايد افزايش بهره وري را به عنوان يكي از مهم ترين ماموريت هاي سازماني خود قلمداد كند. به عنوان نمونه در رصد كردن نگرش افكار عمومي برون سازماني، از تدوين برنامه هاي ناكارامد و فريبنده مدير اجتناب كند. معايب سازمان را با سرعتي مثال زدني به مديران خود منعكس كند و راه حل هايي فوري اريه كند. روابط عمومي يك سازمان خصوصي براي خود ماموريت جدي در تعامل با افكار عمومي قايل است و از اين كه زخم هاي سطحي به عفونت‌هاي كهنه تبديل شود، هراسان است.


با اين حال به نظر مي رسد پراكندگي و ناهماهنگي روابط عمومي سازمان هاي خصوصي، كارامدي آنها را تا حدودي كاهش داده است. در اين زمينه جاي خالي يك اتحاديه صنفي و حرفه اي فراگير و قدرتمند در سطح كشور متشكل از روابط عمومي هاي بخش خصوصي به وضوح احساس مي شود.


روابط عمومي خصوصي، به دنبال اضافه كردن گزارش كاري خود از طريق انجام فعاليت هاي تكراري و ناكارآمد نيست. ممكن است يك سازمان دولتي بمباران پيامكي را شيوه پسنديده اي بداند ولي مدير خصوصي مي داند كه ارسال بيش از يك پيام كوتاه خبري در روز براي مخاطبين، موجب دلزدگي و گاه ناراحتي مي شود، به طوري كه در پيام هاي ارسالي بعدي روابط عمومي، مخاطب بدون توجه به محتوا، آن ها را پاك مي كند.


دفاع از جايگاه روابط عمومي در مقابل دخالت هاي غيرمسئولانه واحدها و افراد، از ديگر مسووليت هايي است كه مدير روابط عمومي يك سازمان خصوصي بر عهده خود مي داند.

 

محمد صفوي ـ مديركل روابط عمومي اتاق ايران
 


منبع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)