درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403 - 23:39   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ما دقیقاً چه‌کاره‌ایم؟
  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟
  منصور شیخ‌الاسلامی مدیر حوزه مدیر روابط‌عمومی صندوق کارآفرینی امید شد
  تنزل جایگاه روابط‌عمومی: مشکلی دیرینه و فراتر از دولت‌ها
  ۲۷ اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  در روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی چه باید کرد؟
  عذرخواهی و گلایه‌های عضو باسابقه شورای روابط‌عمومی استان مازندران
  مدیرکل روابط‌عمومی‌ و امور بین الملل استانداری فارس: آموزش، پیش نیاز عملکرد مطلوب روابط عمومی‌هاست
  روز ملی روابط‌عمومی: بازگشایی پارادایم جدید روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی دیجیتال را با موفقیت با روابط‌عمومی داخلی ادغام کنیم
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11263صفحه نخست » جمعه، 16 خرداد 1393 - 10:42
نقش روابط عمومی دیجیتال در بهبود فرآیند اطلاع‌ رسانی
حسین آبکار - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه فناوری‌ های نوین، تمام زندگی و محیط کار ما را تحت الشعاع قرار داده و بشر امروز بدون بهره‌ گیری از تبعات آن امکان عملی برای ادامه حیات خود ندارد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه فناوری‌ های نوین، تمام زندگی و محیط کار ما را تحت الشعاع قرار داده و بشر امروز بدون بهره‌ گیری از تبعات آن امکان عملی برای ادامه حیات خود ندارد. شتاب انتشار اطلاعات ناشی از عصر دیجیتال و الکترونیک به حدی است که می ‌توان از آن به انفجار اطلاعات تعبیر کرد. در این بین روابط عمومی که به عنوان حلقه واسط و اتصال‌ دهنده نهادها و سازمان‌ ها در جامعه عمل می‌ کند، نخستین و مؤثرترین نهادی است که وظیفه شفاف ‌سازی و پاسخگو بودن
سازمان ‌ها را بر عهده دارد. روابط عمومی در عصر اطلاعات، موظف به همگونی و همسانی با فرآیند اطلاعات در جهت نو شدن است که با ایجاد و گسترش زیربناهای ارتباطی، ایجاد شبکه‌ های اطلاعاتی و جذب نیروهای متخصص، این امکان فراهم می ‌شود که نظام نوینی پدید آید.

مفهوم روابط عمومی دیجیتال
روابط عمومی دیجیتال عبارت است از استفاده از فناوری دیجیتالی خصوصاً کاربردهای مبتنی بر وب سایت‌های اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطی به کاربران و سازمان‌ها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آن. بنا بر این وظیفه روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتال، کسب نظرات مخاطبان در کوتاه‌ترین زمان، ارتباط دو طرفه با مخاطب و دریافت نظرات و انتقادات آنها در کمترین زمان است چرا که تعامل با مخاطب بیشتر می‌ شود و در بسیاری از
سایت ‌های موجود بلافاصله می ‌توان نظرات مخاطبان را جویا شد. در حالی که در رسانه ‌های سنتی، معمولاً مخاطبان به سرعت و به درستی نسبت به پیام واکنش نشان نمی‌ دهند و در صورت تحقق مخاطب ‌شناسی، به درستی می‌ توان میزان رضایتمندی مخاطبان را دریافت و با تجزیه و تحلیل پیام ‌های ارتباطی، مطابق با نیازهای مخاطب برنامه ‌ریزی کرد. وقتی پیام در رسانه‌ های مکتوب نوشته شد، دیگر در اختیار منبع نیست اما در سایت سازمان، امکان اصلاح و تغییر اخبار وجود دارد. در چنین شبکه ‌ای می‌ توان قوانین و مقررات آیین ‌نامه و ضوابطی را که سازمان بر اساس آنها عمل می‌ کند، در معرض افکار عمومی قرار داد. شهروندان می ‌توانند برای انجام امور خود در ارتباط با سازمان مربوطه، اطلاعات خود را به بهترین شکل دریافت کنند. به این ترتیب است که روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی نه تنها زمینه شفاف ‌سازی و امکان دسترسی همگان به اطلاعات مربوطه را مهیا می‌ کند، بلکه امکان نقد و ارزیابی برنامه ‌ها و در نتیجه نظارت عمومی به قصد بهسازی فرآیندهای جاری و کمک به تصمیم ‌گیری بهینه را فراهم می ‌کند.

ویژگی ‌‌های روابط عمومی دیجیتال
روابط عمومی در جوامع اطلاعاتی آینده نقش مهمی در امر  اطلاع‌ رسانی بهینه، ارائه سرویس‌ ها و خدمات به تک‌ تک افراد جامعه خواهد داشت. ویژگی‌ های خاص روابط عمومی دیجیتال سبب تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نیاز، بهبود پاسخگویی و اطلاع‌ رسانی به مخاطبان و ساده‌ سازی فرآیندهای ارتباطات و کاهش هزینه‌ ها خواهد شد. روابط عمومی دیجیتال جهت ایفای نقش ‌های مورد اشاره، ویژگی ‌های خاصی را داراست که به برخی از آنها اشاره می‌ شود؛ روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی باید از پیله نظام بسته بیرون آمده و با برنامه ‌ریزی و اطلاع‌ رسانی دقیق، امکان جستجوی حقیقت را در لایه ‌های مختلف سازمان فراهم آورد. روابط عمومی ها در جامعه اطلاعاتی باید به جای اینکه خودشان تولید کننده اطلاعات باشند، به روزنامه ‌نگاران اجازه دهند که در محیط آنها بگردند و خبر تولید کنند. به هر حال جوامع امروزی در حال گذار به جامعه اطلاعاتی آینده هستند. ایران با داشتن منابع عظیم و پتانسیل‌های فراوان هنوز نتوانسته جایگاه روابط عمومی الکترونیک را در کشور برای عموم آشکار سازد و ادبیات آن پنهان مانده است. به هر حال خوشبختانه مسئولین نظام در سخنان خود بارها و بارها به اهمیت این مسئله اشاره کرده ‌و لزوم اندیشیدن تدابیر مقتضی در این زمینه را یادآور شده‌ اند که از جمله مصادیق آن می‌ توان به تدوین طرح تکفا و برگزاری چندین همایش اشاره کرد. لذا همسو با این اقدامات و تلاش‌ ها و تغییرات به وجود آمده در سازمان‌ ها و نهادها در سال‌ های آتی، روابط عمومی‌ ها نیز باید با اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم و با ایجاد تغییرات مورد نظر، زمینه ‌های لازم را جهت تحقق روابط عمومی دیجیتال آماده سازند. در یک کلام؛ روابط عمومی‌ ها در جهان با بهره ‌گیری از ابزار IT، به عنوان شاهرگ مهم اطلاعاتی محسوب می‌ شوند.

منابع:
- روابط عمومی مطلوب، فریبا شایگان
- ارتباطات غیر کلامی، علی محمد بیدار مغز
* کارشناس روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان
منبع: روزنامه رسالت

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  ۷ اصل حمایتی در روابط


  ایران قوی با روابط عمومی قوی


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد