شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش روابط عمومي ديجيتال در بهبود فرآيند اطلاع‌ رساني
جمعه، 16 خرداد 1393 - 15:12 کد خبر:11263
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه فناوري‌ هاي نوين، تمام زندگي و محيط كار ما را تحت الشعاع قرار داده و بشر امروز بدون بهره‌ گيري از تبعات آن امكان عملي براي ادامه حيات خود ندارد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه فناوري‌ هاي نوين، تمام زندگي و محيط كار ما را تحت الشعاع قرار داده و بشر امروز بدون بهره‌ گيري از تبعات آن امكان عملي براي ادامه حيات خود ندارد. شتاب انتشار اطلاعات ناشي از عصر ديجيتال و الكترونيك به حدي است كه مي ‌توان از آن به انفجار اطلاعات تعبير كرد. در اين بين روابط عمومي كه به عنوان حلقه واسط و اتصال‌ دهنده نهادها و سازمان‌ ها در جامعه عمل مي‌ كند، نخستين و مؤثرترين نهادي است كه وظيفه شفاف ‌سازي و پاسخگو بودن
سازمان ‌ها را بر عهده دارد. روابط عمومي در عصر اطلاعات، موظف به همگوني و همساني با فرآيند اطلاعات در جهت نو شدن است كه با ايجاد و گسترش زيربناهاي ارتباطي، ايجاد شبكه‌ هاي اطلاعاتي و جذب نيروهاي متخصص، اين امكان فراهم مي ‌شود كه نظام نويني پديد آيد.

مفهوم روابط عمومي ديجيتال
روابط عمومي ديجيتال عبارت است از استفاده از فناوري ديجيتالي خصوصاً كاربردهاي مبتني بر وب سايت‌هاي اينترنتي براي افزايش دسترسي و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطي به كاربران و سازمان‌ها و نهادها و دريافت اطلاعات از طريق آن. بنا بر اين وظيفه روابط عمومي الكترونيكي و ديجيتال، كسب نظرات مخاطبان در كوتاه‌ترين زمان، ارتباط دو طرفه با مخاطب و دريافت نظرات و انتقادات آنها در كمترين زمان است چرا كه تعامل با مخاطب بيشتر مي‌ شود و در بسياري از
سايت ‌هاي موجود بلافاصله مي ‌توان نظرات مخاطبان را جويا شد. در حالي كه در رسانه ‌هاي سنتي، معمولاً مخاطبان به سرعت و به درستي نسبت به پيام واكنش نشان نمي‌ دهند و در صورت تحقق مخاطب ‌شناسي، به درستي مي‌ توان ميزان رضايتمندي مخاطبان را دريافت و با تجزيه و تحليل پيام ‌هاي ارتباطي، مطابق با نيازهاي مخاطب برنامه ‌ريزي كرد. وقتي پيام در رسانه‌ هاي مكتوب نوشته شد، ديگر در اختيار منبع نيست اما در سايت سازمان، امكان اصلاح و تغيير اخبار وجود دارد. در چنين شبكه ‌اي مي‌ توان قوانين و مقررات آيين ‌نامه و ضوابطي را كه سازمان بر اساس آنها عمل مي‌ كند، در معرض افكار عمومي قرار داد. شهروندان مي ‌توانند براي انجام امور خود در ارتباط با سازمان مربوطه، اطلاعات خود را به بهترين شكل دريافت كنند. به اين ترتيب است كه روابط عمومي در جامعه اطلاعاتي نه تنها زمينه شفاف ‌سازي و امكان دسترسي همگان به اطلاعات مربوطه را مهيا مي‌ كند، بلكه امكان نقد و ارزيابي برنامه ‌ها و در نتيجه نظارت عمومي به قصد بهسازي فرآيندهاي جاري و كمك به تصميم ‌گيري بهينه را فراهم مي ‌كند.

ويژگي ‌‌هاي روابط عمومي ديجيتال
روابط عمومي در جوامع اطلاعاتي آينده نقش مهمي در امر  اطلاع‌ رساني بهينه، ارائه سرويس‌ ها و خدمات به تك‌ تك افراد جامعه خواهد داشت. ويژگي‌ هاي خاص روابط عمومي ديجيتال سبب تسهيل دسترسي شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نياز، بهبود پاسخگويي و اطلاع‌ رساني به مخاطبان و ساده‌ سازي فرآيندهاي ارتباطات و كاهش هزينه‌ ها خواهد شد. روابط عمومي ديجيتال جهت ايفاي نقش ‌هاي مورد اشاره، ويژگي ‌هاي خاصي را داراست كه به برخي از آنها اشاره مي‌ شود؛ روابط عمومي در جامعه اطلاعاتي بايد از پيله نظام بسته بيرون آمده و با برنامه ‌ريزي و اطلاع‌ رساني دقيق، امكان جستجوي حقيقت را در لايه ‌هاي مختلف سازمان فراهم آورد. روابط عمومي ها در جامعه اطلاعاتي بايد به جاي اينكه خودشان توليد كننده اطلاعات باشند، به روزنامه ‌نگاران اجازه دهند كه در محيط آنها بگردند و خبر توليد كنند. به هر حال جوامع امروزي در حال گذار به جامعه اطلاعاتي آينده هستند. ايران با داشتن منابع عظيم و پتانسيل‌هاي فراوان هنوز نتوانسته جايگاه روابط عمومي الكترونيك را در كشور براي عموم آشكار سازد و ادبيات آن پنهان مانده است. به هر حال خوشبختانه مسئولين نظام در سخنان خود بارها و بارها به اهميت اين مسئله اشاره كرده ‌و لزوم انديشيدن تدابير مقتضي در اين زمينه را يادآور شده‌ اند كه از جمله مصاديق آن مي‌ توان به تدوين طرح تكفا و برگزاري چندين همايش اشاره كرد. لذا همسو با اين اقدامات و تلاش‌ ها و تغييرات به وجود آمده در سازمان‌ ها و نهادها در سال‌ هاي آتي، روابط عمومي‌ ها نيز بايد با اتخاذ تصميمات و تدابير لازم و با ايجاد تغييرات مورد نظر، زمينه ‌هاي لازم را جهت تحقق روابط عمومي ديجيتال آماده سازند. در يك كلام؛ روابط عمومي‌ ها در جهان با بهره ‌گيري از ابزار IT، به عنوان شاهرگ مهم اطلاعاتي محسوب مي‌ شوند.

منابع:
- روابط عمومي مطلوب، فريبا شايگان
- ارتباطات غير كلامي، علي محمد بيدار مغز
* كارشناس روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گيلان
منبع: روزنامه رسالت