شبیر دایمی، شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در زمینه اخلاق مباحث زیادی مطرح شده است و در حوزه روابط عمومی هم اخلاق یکی از محوری ترین مباحث است اما برخی اوقات سوال می شود که چرا گاهی روابط عمومی بی اخلاق می شود؟ روابط عمومی همواره به عنوان عنصری برای دستیابی به تفاهم و رسیدن به دیدگاه های مشترک بر پایه اصول اخلاقی و دیدگاه های مترقی بشری شناخته شده است از طرف دیگر اخلاق احترام به شعور مخاطب است که در صورت برملا شدن بی اخلاقی، بحران می شود ، به ویژه در شرایط فعلی که تمام اطلاعات ارائه شده در سایت ها، شبکه های خبری و به طور کل رسانه های جمعی، ذخیره و بایگانی می شوند، لذا یکی از مسائل بسیار مهم در شرایط فعلی اخلاق مدار بودن روابط عمومی است.
یک روابط عمومی کارآمد و حرفه ای؛ علاوه بر لزوم آشنایی با تئوری ها، روش ها و فنون تخصصی حوزه های مرتبط با رشته خود، ناگزیر از احترام به اصول اخلاقی حرفه روابط عمومی است؛ تا از این رهاورد بتواند خود را به عنوان یک محرک و الگویی اجتماعی در فرآیند ارزش آفرینی برای نمادهایی همچون «صداقت، راستگویی، ایجاد تفاهم و احترام به شخصیت و کرامت انسانی» معرفی کند و توجه به این امر می تواند در بسیاری از موارد، ما را از عوامل ضد اخلاقی مصون نگه دارد و ما مرتکب عوامل ضد اخلاقی مانند دروغ، دزدی ، و ... نشویم بنابراین ، پایبندی به اخلاق نیک باعث سعادتمندی انسان درزندگی می شود واین امر درهمه ی امور نتیجه ی بسیار خوبی عاید فرد وجامعه می کند . درروابط عمومی نیز به دلیل اینکه بیشتر جنبه برخورد بادیگران وجلب اعتماد وبرطرف کردن سوءتفاهمات مطرح است ومسئول روابط عمومی به ناچار باید با انواع سلائق وشخصیت ها برخورد کند ،نقش اخلاق در روابط عمومی درپیشرفت ویاعدم موفقیت سازمان ومجموعه کاری بسیار بااهمیت است و باید به اخلاق حرفه ای روابط عمومی متعهد وملتزم بود تا اعتماد عمومی که بسترساز فعالیت روابط عمومی هاست حاصل گردد.
|