شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- کتاب روشهای مصاحبه خبری دکتر محسنیانراد با ویراست چهارم به چاپ دهم رسید. این کتاب به ترتیب از بار نخست در سال 1371 تا 1389 برای 9 بار زیر چاپ رفته و زمستان 1392 برای بار دهم چاپ شده است.
به گزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها کتاب روشهای مصاحبه خبری در اندازه رقعی با 430 صفحه، شمارگان 3 هزار و قیمت 15 هزار تومان روانه بازار شده است.
این کتاب در ویراست چهارم در همه بخشها بازنگری و افزوده شده و مقدمه به نسبت بلند کتاب نیز به شکل مصاحبه تنظیم شده و با مدخل سو تغذیه ارتباطی وارد آسیبشناسی وضعیت رسانهای ایران میشود. وی معتقد است احوال ایرانیها به احوال ارتباطاتشان بستگی دارد و حجم بالایی از ارتباطات انسانی را در کشورمان کنش ارتباطی دربر میگیرد نه کنشهای متقابل اجتماعی. بر همین اساس سفره رسانهای ایرانیها دچار فقر غذایی است و سهم اندکی از مصرف همه گونه رسانهها را در اختیار دارند و مطبوعات جایگاه پایینی در این سفره دارد.
تفاوتها، شاخصها، جایگاه رسانهای ایران، مطبوعات تخصصی فناوری رسانهای، رسانههای نوین و بسیاری دیگر مورد بحث و واکاوی قرار گرفتهاند. کتاب روشهای مصاحبه خبری پس از مقدمه در 9 بخش همراه با پینوشتها و منابع تنظیم و تدوین شده است. در ویراست چهارم فصل 3 کتاب تغییرات اساسی کرده است و بخش منایع مورد استفاده نیز افزوده شده است.
دکتر محسنیانراد در این کتاب معتقد است در کشورهای در حال گذار نفتی همچون ایران با پدیده مرگ زودرس مطبوعات مواجه هستیم.
نگاهی به پیشینه مصاحبه در ایران و شناخت آن، توانایی و امکانات مصاحبهکنندگان، اینترنت، منبع افزایش آگاهی پیش از مصاحبه، انواع مصاحبه خبری، آمادهسازی مصاحبه، ثبت و تدوین مصاحبه، مصاحبه نمایندگان خبری خارج از کشور، مقایسه مصاحبه خبری با دیگر مصاحبهها و مدل آرمانی ارتباط 3 سویه ملت ـ مطبوعات ـ دولت عنوانهای اصلی کتاب به شمار میروند.
دکتر محسنیانراد دکترای جامعهشناسی و نویسنده دهها کتاب و مقاله و نظریهپرداز مدل منبع معنا، کهکشان چهارم ارتباطی و بازار پیام است.
|