چهارمین سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران در حالی پس از هشت سال در روزهای 2 و 3 خرداد برگزار میشود که عمر مطبوعات ایران به تدریج به 180 سال نزدیک میشود. سه سمینار قبلی به ترتیب در سالهای 1369، 1377 و 1383 برگزار شدهاند که هر کدام در مقطع خود توانستهاند سرآغاز دیالوگی قوی و تولید ادبیاتی متقن برای حوزه مطبوعات و توسعه فعالیتهای خبری و رسانهای در کشور باشند و تدوین و یا روزآمدسازی مباحث مهمی چون قانون مطبوعات، هویت و ماهیت کار رسانهای در جمهوری اسلامی،اجرای حقوق صنفی رسانهنگاران و بیمه خبرنگاران و سایر مسائل صنفی و ... از جمله دستاوردهای سه سمینار گذشته بوده است. به گونهای که میتوان گفت هرگاه این سمینار برگزار شده یک برش جدید در گفتمان رسانهای و فعالیتهای مطبوعاتی ایجاد شده و انتظار نیز این است که پس از برگزاری سمینار چهارم، شاهد تعالی و توسعه کیفی مطبوعات و رعایت اصول حرفهای و موازین اخلاقی از سوی فعالان رسانهای باشیم.
هماکنون پس از گذشت هشت سال مجموعهای از ضرورتها و الزامات در خصوص فضای رسانهای کشور و موضوعات تازه در باب حقوق و تکالیف رسانهنگاران وجود دارند که ما را وا میدارند تا چهارمین سمینار را با رویکردها و دقت نظرهای جدیدی برگزار کنیم، یکی از این ضرورتها مسائل صنفی اهالی مطبوعات است، قطعا امروز چه از نظر کیفی و چه از لحاظ کمی وضعیت مطبوعات و نشریات و اساسا فضای اطلاعرسانی و خبر تغییر کرده است، همچنین مسائل حقوقی و فنی جدید (در تولید، تهیه و انتشار خبر) ظهور یافته و نیز تکنولوژیهای نوین چاپ و عرضه اخبار وارد کشور شده است و نیز همهگیر شدن اینترنت، فعال شدن وب سایتهای خبری و به تبع آن سهلالوصول شدن و متکثر شدن منابع خبری و ... از جمله مسائلی است که باید به آنها توجه ویژهای داشته باشیم.
اگر تا یک دهه پیش تنها از مطبوعات به عنوان رکن چهارم نظامهای مردمسالار نام میبردیم، اکنون باید از رسانهها به عنوان رکن چهارم مردمسالاری یاد کنیم. رسانههایی که قرار است رسالت آگاهی بخشی و صیانت از منافع ملی را آن هم در چارچوب یک نظام سیاسی مبتنی بر آموزههای اسلام دنبال کنند. به هر روی برگزاری چهارمین سمینار که تلاش شده تنها صبغه علمی و دانشگاهی داشته باشد میتواند نقطه عطفی در گفتمان رسانهای کشور باشد.
چهار دانشگاه تهران، علامه طباطبایی (ره)، امام صادق (ع) و آزاد اسلامی به عنوان پشتوانه آکادمیک این سمینار در تلاشند تا با یک نگاه جامع و علمی به طراحی چشماندازی دقیق برای مسیر آینده مطبوعات و رسانههای کشور بپردازند،به نوعی که هم حقوق رسانهنگاران و هم تکالیف ایشان لحاظ گردد. موضوعاتی چون توسعه کیفی و اخلاق رسانهای نیز شعارهای این اقدام رسانهای و فرهنگی هستند. امروزه در فرایند تولید پیام و یا تولید اخبار، دایره رسانهنگاران بسیار گسترده است. تمام کسانی که در حوزه کار رسانه فعالیت میکنند اعم از خبرنگار،عکاس، گرافیست، کاریکاتوریست، گزارشگر،نویسنده و مترجم و همه و همه در قبال محتوایی که تولید میکنند مسئول هستند.
بر این مبنا، سمینار چهارم بررسی مسائل مطبوعات ایران که البته در حوزه فعالیت خبرگزاری ها و وبسایتهای خبری نیز ورود پیدا میکند، قرار است با یک نگاه علمی،آسیبشناسانه و طبیبانه مسائل، نقاط ضعف و چالشهای این عرصه مهم را باز شناسد تا چشماندازی روشن برای گفتمان رسانهای کشور ترسیم گردد. گفتمانی که مهمترین شاخصهای آن عبارتند از: اخلاق، منطق، عدالت و انصاف، آگاهیبخشی،منافع ملی، مصالح جامعه، بصیرت و حق و حقیقت. سمینار چهارم علاوه بر اینها با نگاهی فراگیر میخواهد نظام جامع رسانهای را بازتعریف و تدوین نهایی کند تا از قبل آن تمام مسائل هویتی، حقوقی، فنی، صنفی،اقتصادی، مسئولیتها و تکالیف، حمایتهای دولتی و ... روشن و روزآمد گردد و نشریات و روزنامهها و منابع خبر رسانی در جمهوری اسلامی،به عنوان یک مدل الگو در سطح جهان شناخته شود.
این مهم جز با هماندیشی و همکاری تنگاتنگ مدیران و سردبیران روزنامهها و خبرگزاریها و اساتید حوزه روزنامهنگاری و ارتباطات محقق نمیشود و دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها و به طور کلی معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ماهها پیش برای این اقدام مهم فرهنگی دست نیاز به سوی اهالی رسانه و پیام دراز کرده است. باشد که همه به میدان بیایند.
منبع:رسالت |