شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- بعضی از مطالب که در وبلاگ های خارجی وجود دارند شاید اصلا هیچ کاربردی در کشور ما نداشته باشند اما ایده های جالبی بعضا دارند که هدف از این وبلاگ هم اطلاع رسانی همان ایده ها است. در این مطلب به ارائه نتایج بررسی که در مورد ارسال کدهای تخفیف به کاربران است پرداخته می شود.
در فروشگاه های خارج از کشور ، روش ارتباط با مشتریان با فروشگاه های ایران متفاوت تر است. در فروشگاه های ایران یک نفر به فروشگاه مراجعه می کند و از فروشگاه خارج می شود و فقط همین و شاید اگر مسیرش به آن خیابان نیفتد دیگر برای خرید به آن جا مراجعه نکند. اما یک فروشگاه ایده آل بعد از انجام خرید توسط مشتریان سعی می کند اطلاعات آن ها را جمع آوری کند اما باید به مشتریان خدماتی ارائه داد تا حاضر شوند اطلاعات خود را در اختیار شما بگذارند. باید در بازه های زمانی خاص به مشتریان تخفیفاتی ارائه کرد و آن ها را تشویق به ارائه اطلاعات کرد. به عنوان مثال فروشگاهی را در کشور خودمان فرض کنید که بعد از خرید مشتریان و در هنگام خروج ، محلی را برای پر کردن فرم تعبیه می کند و فرمی را در اختیار آن ها قرار می دهد تا آن را پر کنند و در صورتی که فروش ویژه ای در بازه زمانی خاص انجام می شود آن ها را مطلع کند.
حتما در خیابان که رد می شوید دیده اید که در بازه زمانی عید تا عید و یا مخصوصا در پایان فصل ها فروشگاه ها محصولات خود را با تخفیفات ویژه ای به فروش می رسانند. حال فرض کنید با ارسال پیام کوتاه و یا ایمیلی به مشتریانی که تاکنون یک بار خرید کرده اند پیامی ارسال شود و این امر به آن ها اطلاع رسانی شود. بالطبع مخاطبان بیشتری از این امر مطلع می شوند. در کشورهای خارجی تمام این مراحل را طی کرده اند و کار به جایی رسیده است که مشتریان در صورتی که فروشگاه ها کد تخفیفی برای آن ها ارسال کنند و آن را فراموش کنند در هنگام خرید حضوری از فروشگاه بعضا فروشگاه را ترک می کنند به منزل بر می گردند تا از کد تخفیف ارسال شده به آن ها در خرید استفاده کنند. تعداد افرادی که این کار را انجام می دهند ۴ از ۱۰ خریدار است.
برای حل این مشکل می توان کاری انجام داد. اگر فروشگاه علاوه بر وب سایت اصلی ، وب سایت موبایلی داشته باشد که خریدار نام کاربری و رمز عبور خود را بزند و کدهای تخفیف ارسال شده به او را در آنجا مشاهده کند دیگر مشکلی برای خرید نخواهند داشت و از کدهای تخفیف برای خرید استفاده می کند و مشکل حل می شود.
نکات بازاریابی
اصلی ترین موردی که بارها به آن تاکید شده است این است که با مشتریان خود از طرق مختلف در ارتباط باشید و در صورت تمایل ، اطلاعات آن ها را جمع آوری کنید و در بازه های زمانی خاص با آن ها در تماس باشید. البته یادتان باشد فرمی که تهیه می کنید اولا خیلی فیلدهای زیادی نداشته باشد ثانیا خیلی وارد جزئیات نشوید. مثلا بیشتر خانم ها شاید تمایلی به نوشتن نام و یا شماره خود در این نوع فرم ها را نداشته باشند ولی ممکن است با وارد کردن ایمیل ، مخالفتی نداشته باشند. بنابراین دو فیلد برای این نوع از فرم ها توصیه می شود ، ایمیل و شماره موبایل که دومی باید اختیاری باشد.
منبع : وبلاگ تبلیغات و بازاریابی اینترنتی ۷۰۱۰
http://blog.7010.ir/forgetting-coupons-and-abandoning-in-
|