درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 21:41   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فرآیند ایجاد انگیزه در سازمان
  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر
  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت
  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی
  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید
  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی
  تبلیغات فریبنده: تقویت روابط‌عمومی دیجیتال و امنیت تبلیغات حیاتی است
  پایان وب؟ چه خبر است؟
  عصر جمینی
  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50509صفحه نخست » اخبار روابط‌عمومیسه شنبه، 22 شهریور 1401 - 14:46
تحلیل محتوا - ۱۰ مرحله آنالیز و تحلیل محتوا به صورت گام به گام
تحلیل محتوا چیست ؟ احتمالا پیش آمده که از شما بخواهند تحلیل محتوا کنید یا خودتان بخواهید اثر محتوایی را که نوشته و در سایت خود قرار داده اید بدانید؟ اینکه مخاطب شما چقدر آن را پسندیده و آن را به اشتراک گذاشته است! یا اصلا کدام محتواهای شما پربازدید بوده، اینها همگی جزو مهم ترین سوالاتی است که یک مدیر مارکتینگ یا [مدیر روابط‌عمومی] باید بداند.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| تحلیل محتوا چیست ؟ احتمالا پیش آمده که از شما بخواهند تحلیل محتوا کنید یا خودتان بخواهید اثر محتوایی را که نوشته و در سایت خود قرار داده اید بدانید؟ اینکه مخاطب شما چقدر آن را پسندیده و آن را به اشتراک گذاشته است! یا اصلا کدام محتواهای شما پربازدید بوده، اینها همگی جزو مهم ترین سوالاتی است که یک مدیر مارکتینگ یا [مدیر روابط‌عمومی] باید بداند.

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره نحوه آنالیز محتوای خود بیشتر بدانید.

 

سرفصل های این مطلب

چرا تحلیل محتوا مهم است؟
مخاطب خود را بشناسید
هدف تحلیل محتوا: رابطه علت و معلولی
تحلیل محتوا هم کمی است هم کیفی!
تحلیل محتوا چرا مهم است؟
آنالیز محتوا به شما کمک می کند که چیزی یاد بگیرید!
Content Analysis، به ارزش شما می افزاید و شما را حرفه ای می کند
ارزیابی محتوا یا تحلیل محتوا؟
چطور محتوا را تجزیه و تحلیل کنیم؟ مراحل آنالیز محتوا
مرحله اول: برای محتواهای خود احساس ایجاد کنید
مرحله دوم: درباره هر محتوایی که می خواهید منتشر کنید به خوبی تحقیق کنید
مرحله سوم: نکات اصلی را در محتوای خود خلاصه کنید
مرحله چهارم: هدف خود را در هر موضوع در نظر بگیرید
مرحله پنجم: دانش جدید خود را پیاده سازی کنید
مرحله ششم: از محتوای خود نمونه بردای کنید
مرحله هفتم: محتوایی را انتخاب کنید که می خواهید تحلیل کنید
مرحله هشتم: واحدها و دسته بندی های Content Analysis را تعریف کنید
مرحله نهم: مجموعه ای از قوانین را برای کدگذاری تدوین کنید
مرحله دهم: نتایج محتوا را تحلیل کنید
- آنالیز محتوا در عمل چگونه است؟
- تحلیل محتوا با استفاده از گوگل آنالیتیکس
- فواید تجزیه و تحلیل محتوا چیست؟
- معایب تحلیل محتوا چیست؟
نتیجه گیری

چرا تحلیل محتوا مهم است؟

تعریف تحلیل محتوا مطابق با آنچه بیان شد، روشی است که به شما دیدگاهی نسبت به مخاطبانتان می دهد و همچنین می تواند راهی باشد که بتوانید اثر محتوای نوشته شده خود را در سطح وب اندازه گیری و آنالیز کنید.

قبل از اینکه وارد چرایی تجزیه و تحلیل محتوا شویم و شروع به تجزیه و تحلیل هر مقاله در اینترنت کنید، می خواهیم بدانید که چرا در درجه اول تحلیل انتقادی از محتوا بسیار مهم است. در غیر این صورت، شما فقط تجزیه و تحلیلی خواهید کرد که مفید نیست. اما چرا تجزیه و تحلیل محتوا، مرحله ای مهم برای هضم اطلاعات جدید است؟

مخاطب خود را بشناسید

پیش از هر چیز باید هدف از ایجاد محتوای خود و پرسونای خود را بشناسید، بدانید که محتوای نوشته شده چقدر می تواند برای مخاطب شما جذاب باشد؟ آیا به قدر کافی مخاطبان شما را جذب کرده است؟ شما باید برای تک تک محتواهای خود تحقیق انجام داده باشید.

دلیل اصلی انجام تجزیه و تحلیل محتوا این است که بتوانید بین علت (به عنوان مثال محتوای خود) و اثر یا معلول آن (به عنوان مثال اندازه مخاطب) ارتباط برقرار کنید. اما منظورمان از رابطه علت و معلولی چیست؟

هدف تحلیل محتوا: رابطه علت و معلولی

شما می توانید با یک نظرسنجی ساده از مخاطبانتان، میزان علاقه آنها به موضوعات یا حتی موارد دیگر مرتبط با کسب و کارتان را به دست آورید. شاید بتوانید هنگامی که نتایج نظرسنجی برای اولین بار ظاهر می شود حدس بزنید، اما قطعا تجزیه و تحلیل دقیق محتوا بسیار بهتر از حدس است، پس خوب است آنالیز را با یک هدف درست و به خوبی انجام دهید.

در ادامه به چند مثال از اهداف تحلیل محتوا می پردازیم.

آنالیز محتوا

مثلا هدف اصلی از تجزیه و تحلیل محتوا در بازاریابی محتوا برای یک سازمان رسانه ای، ارزیابی و بهبود برنامه محتوایی آن است. همه سازمان های رسانه ای در تلاشند تا به این هدف دست یابند.

هدف آنالیز محتوا برای رسانه های تبلیغاتی، ساده است: کسب درآمد!

رسانه های دولتی، معمولاً چندین هدف دارند که گاهی اوقات متناقض اند، اما هر برنامه فردی یک هدف اصلی دارد. مثلا هدف یک پروژه ساده تبلیغاتی، ترویج کالای تبلیغاتی آن است: ابتدا افزایش آگاهی، سپس افزایش فروش!

هنگامی که شما علت و معلول ها را مطالعه می کنید، می توانید تفاوت تجزیه و تحلیل محتوا با تحقیقات مخاطب را ببینید:

- تجزیه و تحلیل محتوا، علت را کشف می کند.
- تحقیق درباره مخاطبان، معلول را کشف می کند.

کل فرآیند که شامل ارتباط علت و معلولی می باشد تحت عنوان ارزیابی محتوا شناخته می شود.

تحلیل محتوا هم کم�'ی است هم کیفی!

تحلیل محتوا یک روش تحقیق برای شناسایی الگوهایی است که در ارتباط با مخاطب استفاده می شود. برای انجام تجزیه و تحلیل محتوا، ابتدا داده هایی را از مجموعه ای از متون که می توانند کتبی، شفاهی یا تصویری باشند جمع آوری کنید. مانند موارد زیر:

- کتاب، روزنامه و مجله
- سخنرانی ها و مصاحبه ها
- مطالب وب و پست های رسانه های اجتماعی
- عکس و فیلم

تجزیه و تحلیل محتوا می تواند کمی (مبتنی بر شمارش و اندازه گیری) و کیفی (مبتنی بر تفسیر و درک) باشد. در هر دو نوع، کلمات، مضامین و مفاهیم را در متن طبقه بندی می کنید و سپس نتایج را تجزیه و تحلیل می کنید.

تحلیل محتوا چرا مهم است؟

اما می رسیم به سوال مهمی که در آنالیز محتوا اهمیت دارد؟ بسیاری از مقالات، خیلی سریع اطلاعات زیادی را به مخاطب تزریق می کند، اما آیا این خوب است؟ چقدر جزئیات مهم است! وقتی یک مقاله را به درستی تحلیل می کنید، زمان می برد تا موضوع آن محتوا را به مهمترین نکات آن تقسیم کنید. این مرحله را در بخش بعدی بلاگ بیشتر بررسی خواهیم کرد.

آنالیز محتوا به شما کمک می کند که چیزی یاد بگیرید!

اما الان فقط از خودتان بپرسید که: به یاد آوردن چه چیزی آسان تر است، چند جمله کاملا مشخص (نکات اصلی محتوا) یا کل اطلاعات بلاگ؟ پاسخ روشن است. وقتی محتوایی را تجزیه و تحلیل می کنید، چیزی بسیار ملموس و ملموس تر به ذهن خود تزریق می کنید که بتواند آن را حفظ کند.

محققان از تجزیه و تحلیل محتوا برای آگاهی از اهداف، پیام ها و تأثیرات محتوای ارتباطی استفاده می کنند. آنها همچنین می توانند از تولیدکنندگان و مخاطبان متونی که تحلیل می کنند نتیجه گیری کنند.

اما تجزیه و تحلیل محتوا می تواند در طیف گسترده ای از متون کاربرد داشته باشد، در زمینه های مختلفی از جمله بازاریابی، مطالعات رسانه ای، انسان شناسی، علوم شناختی، روانشناسی و بسیاری از رشته های علوم اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد که هر کدام اهداف مختلفی دارند:

- یافتن همبستگی ها و الگوها در نحوه انتقال مفاهیم
- درک اهداف یک فرد، گروه یا نهاد
- شناسایی تبلیغات و سوگیری در ارتباطات
- آشکار کردن تفاوت ارتباطات در زمینه های مختلف
- تجزیه و تحلیل پیامدهای محتوای ارتباطی، مانند پاسخ های مخاطبان
- تحلیل محتوا، مهارت تفکر انتقادی شما را برجسته می کند

برای اینکه به تحلیل محتوای خود بپردازید لازم است بدانید که کلماتی که نوشته اید را چطور ارزیابی کنید، بدون ارزیابی کلماتی که نویسنده نوشته است یا خودتان نوشته اید، نمی توانید محتوا را تحلیل کنید. روند ارزیابی کلمات محتوا، مهارت تفکر انتقادی شما را که در تمام زمینه های زندگی بسیار مهم است، قوی تر می کند. همچنین این مهارت از نظر کارفرمایان در هر صنعتی بسیار ارزشمند هستند.

تفکر انتقادی تحت عنوان «توانایی تجزیه و تحلیل عینی اطلاعات و قضاوت منطقی» شناخته می شود.

به عنوان مثال، یک مدیر پشتیبانی مشتریان هرماه بسیاری از نظرسنجی های بازخورد مشتریان را تحلیل می کند. او براساس یافته هایش می تواند کم کم برنامه های آموزشی و خدمات مشتریان را به روز رسانی کند و روند آنها را بهبود ببخشد.

تفکر انتقادی محتوا در عمل است که ارزش پیدا می کند، در غیر این صورت مانند تمامی محتواهای نوشته شده در سایت شما که بدون تحلیل باقی ماندند ارزشی برای سایت شما به ارمغان نمی آورند.

Content Analysis، به ارزش شما می افزاید و شما را حرفه ای می کند

توانایی Content Analysis شما را به یک فرد حرفه ای و با ارزش تبدیل خواهد کرد. اگر بتوانید بیشتر از آنچه خوانده اید به خاطر بسپارید، نسبت به همکاران خود دانش بیشتری خواهید داشت.

دانش به خودی خود، یک قدرت است.

مهارت های تفکری به شما در مدیریت بحران نیز کمک بسیار زیادی می کند، مثلا اگر مهارت های تفکر انتقادی خود را ارتقا دهید، مهارت بیشتری در حل مسئله، شناسایی فرصت ها و اجتناب از مشکلات معمول خواهید داشت. شما با ارزیابی اطلاعات به طور موثری، قادر خواهید بود که تصمیمات بهتری برای خود و شرکت خود بگیرید. هر دوی این مهارت ها یعنی به خاطر سپاری و تفکر انتقادی شما را به یک کارمند حرفه ای تبدیل می کند.

ارزیابی محتوا یا تحلیل محتوا؟

تحلیل محتوا در حقیقت امکانی را فراهم می کند که در آن می توانید به طور شهودی تری محتوای نوشته شده را ارزیابی کنید نسبت به زمانی که تنها به برداشت خواننده از محتوا تکیه کنید. مثلا، خلاصه برداشت از یک برنامه تلویزیونی تحلیل محتوا نیست. بازبینی کتاب هم تحلیل محتوا نیست، بلکه هردو ارزیابی محتوا هستند.

اگرچه تحلیل محتوا اغلب کلمات نوشتاری را تحلیل می کند، اما یک روش کم�'ی است. نتایج تجزیه و تحلیل محتوا اعداد و درصدها است. اگرچه شاید خروجی های Content Analysis شامل اعداد و ارقام، خام و ساده انگارانه به نظر برسد، اما دو هدف دارد:

۱- حذف ذهنیت از خلاصه محتوا
۲- ساده کردن تشخیص ترندها

علاوه بر این، آمار Content Analysis باید همیشه کامل باشد. همانطور که در ادامه به آن می پردازیم، تجزیه و تحلیل محتوا در واقع می تواند بسیار ظریف و نکته سنج بینانه باشد زیرا در تعیین ارتباط مخاطب با محتوا قضاوت های زیادی وجود دارد.

چطور محتوا را تجزیه و تحلیل کنیم؟ مراحل آنالیز محتوا

برای تجزیه و تحلیل یک محتوا مانند یک تحلیلگر محتوای حرفه ای، باید سلسله مراتبی را طی کنید و با یادگیری آنها را کامل کنید. به شما اطمینان می دهیم که پس از شروع به کار کردن و مراحل تحلیل محتوا، سریع پاداش می گیرید و احتمالاً از روند مطالعه مقاله بیشتر لذت خواهید برد! ما برای چگونگی تحلیل یک محتوا 10 مرحله شمرده ایم که به شرح ذیل می باشند:

مرحله اول: برای محتواهای خود احساس ایجاد کنید

اولین کاری که باید برای موفقیت آمیز بودن یک تجزیه و تحلیل محتوا انجام دهید، خواندن کامل آن است. خواندن محتوا مهمترین کاری است که بسیاری از محتوانویس ها و همچنین مدیرهای مارکتینگ از انجام آن سرباز می زنند، اما خوب است بدانید که خواندن مقاله همچنان یک قدم مهم است!

از عنوان شروع کنید. اگر عنوان به خوبی نوشته شده باشد، باید نویسنده موضوع اصلی آن را به طور کامل شرح داده باشد و آنچه را بیان کند که خواننده از آن مطلب انتظار دارد. سپس عنوان های h2 دیگر را اسکیم کنید (یعنی به طور سریع از خواندن آن رد شوید بدون اینکه عمیقا آنها را درک کنید).

در حین اسکیم کردن محتوای نوشته شده، نکات و دلایل نویسنده از آن تولید محتوا را بخوانید. اغلب این دلایل حاوی نکاتی هستند که نویسنده از آنها برای تقویت ادعاهای خود استفاده می کند.

از ادامه خواندن محتوا خسته نشوید و کل مقاله را بخوانید، اما فقط بخاطر اینکه خوانده باشید نخوانید! در حین خواندن به آن فکر کنید و نوشته را به چالش بکشید. تمام تلاش خود را بکنید تا متوجه شوید که نویسنده از کجا شروع می کند و می خواهد از چه نکاتی عبور کند. نویسنده باید به نوعی با مطلب خود با مخاطب شما ارتباط برقرار کرده باشد و احساس را در دل متن خود گنجانده باشد.

مرحله دوم: درباره هر محتوایی که می خواهید منتشر کنید به خوبی تحقیق کنید

اگر نویسنده کار نوشتن یک محتوا را به خوبی انجام داده باشد، باید حداقل ذره ای اطلاعات جدید در آن مقاله موجود باشد. تحقیق پیش از نوشتن یک محتوا در عمل باید یک دیدگاه تازه یا یک رویکرد اصلی درباره موضوع آن محتوا ایجاد کرده باشد.

شاید کاملاً نتوانید موضوع آن محتوا را درک کنید که البته طبیعی است، خصوصاً اگر موضوع برای شما بیگانه باشد. اما اینکه محتوای نوشته شده، جدید و قابل فهم باشد یکی از ویژگی های اصلی یک محتواست و باید در حین خواندن به آن پی ببرید.

برای تجزیه و تحلیل صحیح یک محتوا، باید بیشتر تحقیق کنید. درباره اقتدار نویسنده، ادعاهایی که می کنند و هر کلمه ای که متوجه آن نمی شوید درباره آن تحقیق کنید، درباره کلمات نوشته شده حتما باید دقت شود که واژه هایی استفاده شده باشد که بیشترین جستجوی کاربر را در دل خود داشته باشد و واژه ای باشد که مردم به دنبال آن باشند.

حتی اگر محتوای شما ترجمه شده باشد باید به گونه ای باشد که تحت الفظی ترجمه نشده باشد و مفهوم آن را به خوبی رسانده باشد. مثلا هنگام ترجمه عبارات تخصصی حتما جستجوی کامل انجام دهید و آن عبارتی که مصطلح است استفاده کنید. سعی کنید کلمه ای جدید اختراع نکنید و از کلمات جستجو شده استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما Google Trend است.

نکته اصلی این است که بتوانید مطالب مندرج در یک محتوا را به طور کامل درک کنید و هروقت هنگام تجزیه و تحلیل آن توانستید تا حد بسیار خوبی متوجه نوشتار شوید، در این روند موفق بوده اید. اگر این کار را نکنید، نمی توانید حتی آن محتوا را تجزیه و تحلیل کنید.


مرحله سوم: نکات اصلی را در محتوای خود خلاصه کنید

پس از خواندن محتوا و بررسی اطلاعاتی که در همان لحظه روشن و قابل فهم نبود، باید بتوانید نکات اصلی آن را در کلمات خود خلاصه کنید. اگر نمی توانید، برگردید و محتوای نوشته شده را دوباره بخوانید. اما چرا جمع بندی مهم است؟

زیرا به شما می گوید که آیا شما اطلاعات خوبی در دست دارید یا خیر. برای تحلیل واقعی یک محتوا، باید نکاتی را که نویسنده در تلاش است بیان کند درک کنید. ما توصیه می کنیم خلاصه خود را روی یک کاغذ یادداشت کنید، البته اختیاری است. یا حداقل، خلاصه خود را با صدای بلند بیان کنید تا از درک کامل آن اطمینان حاصل کنید.


مرحله چهارم: هدف خود را در هر موضوع در نظر بگیرید

یادتان می آید درباره تفکر انتقادی یک محتوا صحبت کردیم؟ این جا می خواهیم که با این مهارت بیشتر بازی کنید.

نظر شما درباره محتوایی که الان خواندید و خلاصه کردید چیست؟ خوب نوشته شده بود؟

آیا اطلاعات واضح و قانع کننده ای ارائه داده بود؟

از همه مهمتر، آیا شما با نتیجه گیری نویسنده موافق هستید؟ چرا و چرا نه؟

آیا موضع نویسنده را از صمیم قلب قبول دارید، شدیداً با آن مخالفت می کنید یا ممتنع هستید؟

باید در حین تحلیل و بررسی محتوای نوشته شده در سایتتان برای تک تک این سوالات جواب خوبی داشته باشید.

برای اینکه در این سطح حرفه ای شوید باید تمرین کنید! حتماً در این مرحله زمان کافی را در نظر بگیرید. پس از انجام این کار، می توانید نظر خود در مورد موضوع را به صورت یک فرمول در نظر بگیریم. در ادامه به این موضوع می پردازیم که محتوای نوشته شده چقدر محبوبیت داشته است. با ما همراه باشید...


مرحله پنجم: دانش جدید خود را پیاده سازی کنید

بعد از اینکه اطلاعات جدیدی را به دست آوردید آنها را با شرایط فردی خود فیلتر کنید و هدف خود را درباره موضوع محتوای خود ایجاد کنید. حالا می توانید دانش یا روند جدید خود را پیاده سازی کنید. پس مورد گفته شده می تواند یکی از دلایلی باشد که بگوید چرا خواندن یک محتوا با چشم انتقادی و تحلیلی اهمیت دارد.

شما می توانید از چیزی که یاد گرفته اید استفاده کنید و اطمینان داشته باشید که این امر موجب پیشرفت شما می شود، چرا که شما کاملا اطلاعات را بررسی کرده اید، یا اگر با محتوای نوشته شده توسط نویسنده مخالف هستید، می توانید با اطمینان خاطر بگویید که مخالف هستم و رویکرد دیگری را در پیش بگیرید. مطمئن باشید که در هر صورت، شما برنده خواهید شد!


مرحله ششم: از محتوای خود نمونه بردای کنید

در جهان بی نهایت محتوا وجود دارد. به ندرت اتفاق می افتد که یک زمینه از محتوا، اطلاعات کمی در سطح وب داشته باشد که بتوانید تمام آنها را تجزیه و تحلیل کنید. حتی وقتی کل یک موضوع را تجزیه و تحلیل می کنید (به عنوان مثال تمام تصاویر موجود در یک شماره از یک مجله) معمولاً می خواهید این یافته ها را در زمینه گسترده تری تعمیم دهید (مانند همه شماره های آن مجله).

به عبارت دیگر، شما امیدوارید که مسئله ای که انتخاب کردید به نوعی یک نمونه نماینده از کل محتوا باشد. Content Analysis به نمونه برداری نیاز دارد و شما با آنالیز محتوا از آن محتوا نمونه برمی دارید، نه از افراد!


مرحله هفتم: محتوایی را انتخاب کنید که می خواهید تحلیل کنید

اگر می خواهید از تجزیه و تحلیل محتوا در تحقیقات خود استفاده کنید، باید با یک سوال تحقیق مستقیم و روشن شروع کنید. نمونه سوال تحقیق برای آنالیز محتوا: آیا سیاستمداران زن یا مرد به هر رسانه ای در ایران به یک میزان اطمینان می کنند؟ سپس، مرحله های زیر را برای این سوال پیاده کنید.

با توجه به سوال تحقیق خود، متن هایی را که تحلیل خواهید کرد انتخاب کنید. شما باید تصمیم بگیرید:

رسانه (به عنوان مثال روزنامه ها، سخنرانی ها یا وب سایت ها) و ژانر (به عنوان مثال نظرات، سخنرانی های تبلیغات سیاسی یا نسخه بازاریابی)

معیارهای درج (به عنوان مثال مقالات روزنامه ای که ذکر یک رویداد خاص، سخنرانی های یک سیاستمدار خاص یا وب سایت های فروش نوع خاصی از محصول است)

پارامترهایی مثل تاریخ، مکان و غیره

اگر فقط مقادیر کمی متن با معیارهای شما مطابقت داشته باشد، ممکن است همه آنها را تجزیه و تحلیل کنید. همانطور که بیان شد اگر متن بلند است، می توانید یک نمونه را انتخاب کنید.

مرحله هشتم: واحدها و دسته بندی های Content Analysis را تعریف کنید

در مرحله بعد، شما باید سطحی را که در آن متن های انتخابی خود را تجزیه و تحلیل می کنید، تعیین کنید. این به معنای تعریف:

واحد(های) معنی داری که کدگذاری می شوند. به عنوان مثال، آیا شما می خواهید چگالی کلمات و عبارات منفرد، ویژگی های افرادی را که در متن ها تولید می کنند، تصاویر و موقعیت آنها یا نحوه برخورد با مضامین و مفاهیم را ثبت کنید؟

مجموعه ای از دسته بندی ها که برای کدگذاری استفاده می کنید. دسته بندی ها می توانند ویژگی های عینی (به عنوان مثال زن 40-50 ساله، وکیل، مادر) یا مفهومی تر (به عنوان مثال قابل اعتماد، فاسد، محافظه کار، خانواده گرا) باشند.


مرحله نهم: مجموعه ای از قوانین را برای کدگذاری تدوین کنید

روش کدگذاری در تحلیل محتوا یکی از مواردی که شاید خیلی از افراد چیزی درباره آن نشنیده باشند، که در حقیقت به معنای سازماندهی واحدهای معنا دار در دسته بندی های تعریف شده مرحله قبلی است.

به ویژه با دسته بندی های مفهومی بیشتر مثلا دسته های داری مفاهیمی همچون افراد دارای کسب و کار کوچک یا دسته بندی افراد دارای کسب و کار بزرگ! تعیین دقیق قوانین مربوطه هنگامی اهمیت پیدا می کند که اطمینان حاصل شود تمام متن ها به طور مداوم کدگذاری شده اند.

به خصوص اگر چندین محقق درگیر باشد قوانین کدگذاری بسیار مهم می شود، اما حتی اگر همه متن را خودتان کدگذاری کنید، ثبت قوانین باعث شفافیت و اطمینان بیشتر روش شما می شود.

هر متن را مرور کرده و تمام داده های مربوطه را در دسته بندی های مناسب ثبت کنید. این کار را می توان به صورت دستی انجام داد و یا از برنامه های رایانه ای مانند QSR NVivo ، Atlas.ti و Diction کمک گرفت که می توانند به سرعت شمارش و طبقه بندی کلمات و عبارات کمک کند. (این مرحله رو بعدا اضافه می کنم)


مرحله دهم: نتایج محتوا را تحلیل کنید

پس از تکمیل کدگذاری، داده های جمع آوری شده برای یافتن الگوها و نتیجه گیری در پاسخ به سوال تحقیق را مورد بررسی قرار دهید. شاید خوب باشد که برای یافتن همبستگی ها یا روندها، بحث در مورد تفسیر معنایی نتایج و استنباط در مورد سازندگان، متن و مخاطبان متن ها از تجزیه و تحلیل آماری استفاده کنید.

آنالیز محتوا در عمل چگونه است؟

درباره چگونگی تجزیه و آنالیز محتوا اطلاعات کافی به دست آوردید؟ اما چطور است که دانش جدیدتان را تست کنید؟ آنچه را که خوب است انجام دهید در ادامه آورده ایم و هر آنچه را که تازه آموخته اید در آن محتوا اعمال کنید. شروع کنید و محتوای تازه منتشر شده خود را به روشی که گفته شد آنالیز کنید.

با این کار یک چالش دیگری نیز اضافه می شود و آن این است که در طول تمرین سعی کنید زمان خود را مدیریت کنید؟ آیا وقت بیشتری برای آنالیز محتوا صرف می کنید تا نوشتن آن؟ بعد از اینکه یک محتوا را کاملاً تحلیل کردید، نظرات خود را در بخش نظرات در انتهای پشت ارسال کنید و ما را از چالش های پیش رویتان مطلع کنید. منتظر شنیدن نظرات شما درباره محتواهایتان هستیم!

تحلیل محتوا با استفاده از گوگل آنالیتیکس

همانطور که می دانید گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای مهم گوگل برای تحلیل و بررسی رفتار کاربران سایت شماست. گوگل آنالیتیکس دنیای کشف ناشدنی از اطلاعات وبساییتان است که هر تحلیلگر محتوایی باید درباره آن بداند.

اگرچه گوگل آنالیتیکس برای بسیاری از گزارش های بازاریابی دیجیتال استفاده می شود، اما جالب است بدانید که با استفاده از آن می توانید پر مخاطب ترین بلاگ های سایتتان را مشاهده کنید و سپس بلافاصله پس از انتشار بلاگ روی سایتتان ببینید چند نفر روی آن کلیک کرده اند و وارد آن بلاگ شده اند. لینک بدیم به مقاله ای که در آینده می نویسیم.

اطلاعات متنوعی از بلاگ در آنالیتیکس قابل کشف است که نیازمند یک تحلیلگر جویای اطلاعات است تا بتواند درباره آن یک آنالیز قوی انجام دهد و بهترین آنها را پیدا کند.

اما پیش از هر چیز نیاز است که گوگل آنالیتیکس را به سایت خود متصل کنید تا بتوانید از داده های داده شده در جهت تحلیل محتوایی استفاده کنید که نصب آنالیتیکس در وردپرس می تواند در برداشتن این قدم به شما کمک شایانی کند.

علاوه بر تمام موارد گفته شده شما می توانید حتی میزان به اشتراک گذاری محتوای خودتان را مشاهده کنید (تحت این شرایط که شما دکمه به اشتراک گذاری روی وبسایتتان داشته باشید). این گزینه می تواند به شما اطلاعات بسیار نابی درباره محبوبیت یک محتوا در اختیار شما قرار دهد.

فواید تجزیه و تحلیل محتوا چیست؟

جمع آوری داده های ساده

شما می توانید ارتباط و تعامل اجتماعی را بدون مشارکت مستقیم شرکت کنندگان تجزیه و تحلیل کنید، بنابراین حضور شما به عنوان یک محقق بر نتایج تأثیر نمی گذارد.

شفاف و قابل تکرار بودن تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل محتوا از روش سیستماتیک پیروی می کند که به راحتی می تواند توسط سایر محققان تکرار شود و نتایج با اطمینان بالا به دست آورد.

بسیار انعطاف پذیر بودن

شما می توانید تجزیه و تحلیل محتوا را در هر زمان، در هر مکان و با هزینه کم انجام دهید، آنچه شما نیاز دارید دسترسی به منابع مناسب است.

معایب تحلیل محتوا چیست؟

کاهش معنا و تفاوت در محتوا

گاهی اوقات تمرکز بر روی کلمات یا عبارات خاص، می تواند بیش از حد کم باشد و محتوا تفاوت های ظریف و معناداری در بدنه متن نداشته نباشد.

ذهنی بودن نتایج

تجزیه و تحلیل محتوا تقریباً همیشه شامل سطوح تفسیری ذهنی است که می تواند روی ایجاد اطمینان و اعتبار نتایج و همچنین نتیجه گیری تأثیر بگذارد.

وقت گیر بودن کدگذاری

کدگذاری دستی حجم زیادی از متن بسیار زمانبر است و اتوماسیون موثر آن دشوار است.

نتیجه گیری

همانطور که متوجه شدید تجزیه و تحلیل عمیق و درست یک محتوا مهارتی ویژه برای متخصصان بلند پرواز است. و به شما کمک می کند چیزهایی را که می خوانید بهتر به خاطر بسپارید، مهارت های تفکر انتقادی خود را بهبود ببخشید و از شما یک کارمند با ارزش یا صاحب یک کسب و کار موفق بسازد.

برای تجزیه و تحلیل موثر یک محتوا ابتدا باید آن را به طور کامل بخوانید. بهتر است متوجه شوید نویسنده از کجا شروع می کند و به بررسی هر اطلاعاتی که از نظر شما منطقی نیست بپردازید.

در مرحله بعدی شما باید بتوانید نکات اصلی محتوا را خلاصه کنید و به شما این امکان را می دهد که به این سوال پاسخ دهید آیا شما از اطلاعات خوبی برخوردار هستید یا خیر؟ هنگامی که توانستید مطلب را خلاصه کنید، می توانید در مورد موضوع بیان شده نظرات خود را ارائه دهید، اینکه آیا با نویسنده موافق هستید یا مخالف؟ چرا؟

سرانجام که محتوا را به درستی خواندید، می توانید دانش جدید خود درباره آنالیز محتوا را پیاده سازی کنید و به این سوال پاسخ دهید که این اطلاعات جدید چگونه بر طرز فکر فعلی، رویکرد به مشکلات یا فرایندهای تجاری شما تأثیر می گذارد؟ آیا از دسته بندی ها و قوانین تدوین شده برای تحلیل محتواهای خود استفاده می کنید؟

اینها همگی راه ها و روش هایی هستند که متخصصان محتوا به آنها می پردازند و برای پیشرفت بهتر کارهایشان نیز از آنها بهره می برند. شما به عنوان یک مدیر مارکتینگ چقدر به نتایج تحلیل محتوا اهمیت می دهید؟ آیا از این نتایج برای بهبود روند محتوایی خود استفاده می کنید؟ پس از اتمام این مقاله پیشنهاد می دهیم به این سوالات پاسخ دهید و از آنها برای ایجاد و بهینه سازی وبسایتتان و همچنین ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان خود استفاده کنید.

 

منبع: www.grandima.com

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  نسل چهارم روابط‌عمومی‌


  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید


  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید


  فرآیند ایجاد انگیزه در سازمان


  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت


  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی


  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی


  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد