شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| در عصر حاضر که عصر انتقال سریع اخبار و اطلاعات است، ارائه صحیح و بهموقع اطلاعات اهمیت فراوانی دارد. شیوهای که برای انتقال اطلاعات و اخبار یک شرکت مورداستفاده قرار میگیرد، میتواند بیانگر ارزشها و ارائهدهنده یک تصویر عمومی از آن شرکت باشد.
در عصر حاضر که عصر انتقال سریع اخبار و اطلاعات است، ارائه صحیح و بهموقع اطلاعات اهمیت فراوانی دارد. شیوهای که برای انتقال اطلاعات و اخبار یک شرکت مورداستفاده قرار میگیرد، میتواند بیانگر ارزشها و ارائهدهنده یک تصویر عمومی از آن شرکت باشد. شرکتها با استخدام روابطعمومی میکوشند تا شیوه درستی را برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان بهکارگیرند.
شرایطی مانند توانایی برقراری ارتباط موثر و داشتن احساس تعهد و مسئولیتپذیری، جزء مهمترین شرایط برای استخدام مدیر روابطعمومی هستند. شما میتوانید جهت بررسی بیشتر شرایط استخدام روابطعمومی این سایت مفید را چک کنید. همچنین در این مطلب با معرفی شرح وظایف یک مدیر روابطعمومی، به شرایط استخدام روابطعمومی نگاهی خواهیم انداخت.
نگاهی به شغل مدیر روابطعمومی
برای ارتقای تصویر عمومی یک سازمان در اذهان عمومی، معمولا شرکتها از یک مدیر روابطعمومی استفاده میکنند. این مدیران با ارائه پشتیبانیهای لازم از رویدادهای یک شرکت و نظارت بر فعالیت های مرتبط با اطلاع رسانی شرکت در رسانههای مختلف، به بهبود این تصویر عمومی کمک میکنند.
مدیران روابطعمومی با درک درستی که نسبت به نیازهای بازار، شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه و نیازهای کسبوکار دارند، میتوانند بهترین تصویر عمومی از یک شرکت را خلق نموده و به ارتقای ارزشهای شرکت کمک نمایند. این مدیران با استفاده از اطلاعات خود درزمینههای مختلف، مشاورههای لازم را برای ارتقای جایگاه شرکت و سودآوری بیشتر، به کسبوکارها ارائه میدهند.
شرح وظایف مدیران روابطعمومی
یکی از مسئولیتهایی که در شرح وظایف مدیران روابطعمومی سازمانها موردتوجه قرار گرفته است، ارائه گزارشهای لازم به مدیریت مجموعه است. همچنین مدیران روابطعمومی در سازمان های دولتی و خصوصی، باید بتوانند به سوالات رسانهها بهدرستی پاسخ داده و بهموقع اطلاع رسانیهای لازم را انجام دهند.
مدیران روابطعمومی با تهیه مطالب درست در جهت ارتقای تصویر عمومی سازمان های دولتی و خصوصی، این مطالب را برای اطلاع رسانی و انتشار در رسانهها، در اختیار خبرگزاریها، روزنامهها و شبکههای رادیویی و تلویزیونی قرار میدهند.
در برخی از مواقع مدیران روابطعمومی باید به شرایط خاص پیشآمده در جامعه واکنش نشان داده و در مواقع ضروری، دیدگاه شرکت را برای مردم، مشتریان و دولتها مشخص نمایند. در ادامه به برخی دیگر از وظایف و مسئولیتهای مدیران روابطعمومی سازمان های دولتی و خصوصی، اشاره شده است:
سازماندهی جلسات روابطعمومی شرکت
شرکت در جلسات و کنفرانسهای خبری
استخدام و مدیریت منابع انسانی شرکت مانند کپیرایترها و طراحان گرافیک
مدیریت بودجه و منابع مالی مرتبط با واحد روابطعمومی شرکتها و سازمان های دولتی و خصوصی
تعامل سازنده با مدیران سازمان و ذینفعان یک کسبوکار
ارائه متن سخنرانی برای رهبران سازمان
کمک به گسترش برنامه های تبلیغاتی سازمان های دولتی و خصوصی
نظارت بر کارکنان سازمان
نظارت بر وقایع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روز که بر فعالیت های سازمان تأثیرگذار هستند.
ارائه توصیههای لازم برای ارتقای تصویر عمومی سازمان های دولتی و خصوصی
نظارت بر جمع آوری اخبار و اطلاعات
مدیریت اخبار منتشرشده در رسانهها
شرایط و ویژگی های مورداشاره در آگهی استخدام روابطعمومی
یکی از موارد موردتوجه برای ارسال رزومه به آگهیهای استخدام مدیر روابطعمومی، داشتن تجربه کاری مرتبط در این حوزه است. برخی از شرکتهای معتبر، داشتن سابقه کاری در حدود 6 الی 8 سال را بهعنوان حداقل سابقه کاری لازم برای استخدام روابطعمومی عنوان میکنند.
این در حالی است که شرایط و ویژگی های موردنظر کارفرمایان، محدود به سابقه کاری متقاضیان نمیشود. یکی از شرایط و ویژگی های لازم برای کار در این حرفه، داشتن درک مناسبی از نیازهای رسانهای و نحوه برقراری ارتباط موثر با رسانههای مختلف است. مدیران روابطعمومی افرادی خلاق هستند و با انگیزهای قوی، رویکردی سازنده و حرفهای را برای مدیریت روابطعمومی شرکت به کار میگیرند.
همچنین یک مدیر روابطعمومی باید فردی قابلاعتماد، دارای احساس تعهد، مسئولیتپذیر و جزئینگر باشد. بهعلاوه مدیران روابطعمومی بهخوبی میتوانند تحت شرایط پراسترس، سعه صدر داشته و در ساعات کاری طولانی کارایی خود را حفظ نمایند. برخی دیگر از شرایط و ویژگی های لازم برای استخدام مدیر روابطعمومی عبارتاند از:
آشنایی به برنامهها و نرمافزارهای کامپیوتری مانند ورد، اکسل، فتوشاپ و پاورپوینت
آشنایی با سازمان های دولتی در محل فعالیت شرکت
توانایی برگزاری جلسات
توانایی پیگیری امور
حداقل تحصیلات کارشناسی
توانایی پاسخگویی به جوسازی ها و اخبار منفی منتشرشده
روحیه کار تیمی
مهارت های ارتباطی
مشاهده آگهیهای استخدام روابطعمومی نشان میدهد که یکی از مهمترین ویژگی های یک مدیر روابطعمومی توانمند، داشتن مهارت های ارتباطی قوی است. مدیران روابطعمومی سازمان های دولتی و خصوصی، توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران را دارند. همچنین ازنظر ویژگی های شخصیت شناسی، مدیران روابطعمومی افرادی برونگرا و علاقهمند به برقراری ارتباط با دیگران هستند.
این افراد بهخوبی میتوانند پیام خود را به سایرین منتقل کنند. برای این منظور مدیران روابطعمومی باید دارای اعتمادبهنفس بالایی باشند. همچنین مدیران روابطعمومی بهخوبی بر گفتههای خود تسلط دارند و میتوانند در شرایط دشوار با سعه صدر و تحمل بالا، منطقیترین و بهترین اطلاع رسانی را داشته باشند.
به همین دلیل مهارت های ارتباطی همواره بهعنوان یکی از مهمترین شرایط و ویژگی های موردتوجه کارفرمایان مختلف، برای استخدام مدیر روابطعمومی هستند. برای برقراری ارتباط موثر و ارسال رزومه به آگهیهای استخدام روابطعمومی، باید مهارت های ارتباطی کتبی و شفاهی را در خود تقویت کنید.
در برقراری ارتباط شفاهی، واضح و دقیق صحبت کردن بسیار اهمیت دارد. همچنین در برقراری ارتباط کتبی که از طریق ارسال نامه، ارائه گزارش یا ارسال ایمیل انجام میشود، نحوه انتخاب کلمات، توجه به قوانین و چارچوبهای نگارشی اهمیت فراوانی دارد. از دیگر مهارت های ارتباطی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
توانایی ارائه مطلب
مهارت در گوش دادن فعالانه
اعتمادبهنفس
شفافیت در انتقال پیام
صداقت
صمیمیت
توانایی سخنرانی
احساس تعهد و مسئولیتپذیری
احساس تعهد موجب میشود تا مدیران داخلی بتوانند وظایف خود را بهبهترین شکل ممکن انجام داده و اطلاع رسانیهای صحیح و بهموقعی داشته باشند. بدون احساس تعهد، انجام اموری مانند برنامه ریزی دقیق و ارائه آموزش های لازم به کارکنان سازمان، بهدرستی انجام نخواهد شد.
مهارتهای سازمانی
در استخدام مدیر روابطعمومی به داشتن مهارتهای سازمانی مانند توانایی در برنامه ریزی، مدیریت زمان و مهارت در تعیین اهداف، توجه ویژهای میشود. بهعنوانمثال با داشتن مهارت در برنامه ریزی، میتوانید اولویت کارها را بهخوبی مشخص کنید. همچنین داشتن مهارتهای سازمانی مانند برنامه ریزی، مانع از ایجاد بینظمی در انجام امور خواهد شد.
تحصیلات لازم برای استخدام روابطعمومی
اگرچه ممکن است سازمان های دولتی و خصوصی برای استخدام کارمند یا مدیر روابطعمومی شرایط مختلفی را برای حداقل مدرک تحصیلی مطرح کنند، اما معمولا داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در حوزههایی مانند ارتباطات، رسانه، روابطعمومی و کتابداری، برای کار در این حرفه موردنیاز است.
جمعبندی
اگر دارای مهارت های ارتباطی قوی هستید و به کار در حوزه اطلاع رسانی علاقه دارید، میتوانید برای موقعیت های شغلی مدیر روابطعمومی در شرکتهای خصوصی و سازمان های دولتی، رزومه خود را ارسال کنید.
در این مقاله به معرفی شغل مدیر روابطعمومی و شرح وظایف و مسئولیتهای این حرفه پرداختیم. همچنین با بیان شرایط و ویژگی های موردنیاز برای استخدام روابطعمومی، شما را با مهارتهای لازم برای کار در این فرصت شغلی آشنا نمودیم.
منبع: تجارت امروز
|