شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| عجیب نیست که روابطعمومی آنلاین بسیار شبیه به بازاریابی در حوزه دیجیتال است. اغلب اقداماتی که در این دو حوزه صورت می گیرد به منظور کمک به اهداف روابطعمومی از طریق کمپین های روابطعمومی طراحی می شوند. این امر مخصوصا در حوزه رسانه های اجتماعی صدق می کند، اما متخصصان روابطعمومی تنها کسانی نیستند که از تکنیک های مورد استفاده در صنعت بازاریابی سود می برند.
روابطعمومی بخشی مجزا و منحصر به فرد است، با این حال همچنان به حوزه ارتباطات مرتبط می شود و تیم بازاریابی و اقداماتی که انجام می دهند کمک زیادی می توانند به آنها بکنند. اگر می خواهید با حوزه دیجیتال مشترکا کار کنید و یا استراتژی های ارتباطی خود را به کارگیرید، در هر صورت در راستای اهداف روابطعمومی، روش هایی کلیدی وجود دارد که در بازاریابی شرکت نقش مهمی دارند.
1. تجزیه و تحلیل، بررسی نظرات و دیدگاه ها، جمع آوری دادهها
روابطعمومی موفقیت خود را از طریق نظرات افکار عمومی و یا به طور کلی تاثیری که بر شهرت سازمان داشته ارزیابی می کند، و هیچ منبع غنی به اندازه ابزار جمع آوری اطلاعات بازاریابی دیجیتال نمی تواند مشتریان را ارزیابی کند و آمارهای موثق و ارزشمندی ارائه نمی کند.
فرقی نمی کند که از پلتفرم های اجتماعی یا از مبدل های اطلاعاتی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کنید و نتایج آن را در وبسایت های خود را ارائه می کنید، همه چیزهایی که برای تحلیل ترندها در کمپین های بازاریابی نیاز دارید در اختیار دارید.
2. کنترل داستان های توصیفی و ایجاد محتوا
بیان داستان هایی که توجه خواننده را به جزئیات اقدامات صورت گرفته از سوی شرکت جلب می کند هدف مشترک بازاریابی توصیفی و روابطعمومی است، و ابزارهای مورد استفاده برای ارائه محتوای دیجیتال به یک اندازه ارزشمند هستند. در حقیقت این حوزه ای است که بازاریابی و روابطعمومی مشترکا در یک پروژه با هم همکاری می کنند چرا که ابزارها و اهدافشان کاملا با هم تطابق دارد.
اگر هنوز نمی دانید چطور محتوای آنلاین ایجاد کنید و از این روش قدرتمند برای بیان داستان استفاده کنید، باید با تیم بازاریابی خود در رابطه با فعالیت هایی که انجام می دهند، صحبت کنید.
3. مشارکت عمومی مستقیم به صورت آنلاین
تیم بازاریابی شما اقدامات زیادی را نه تنها در راستای صدای برند بلکه در جهت ارتقای شخصیت و حضور برند در فضای اینترنتی نیز انجام می دهند. اگر این هنوز در مراحل شکلگیری است، بهترین زمان برای انجام این اقدامات است. اگر در حال حاضر بخش اصلی مشارکت آنلاین و بازاریابی شما به مرحله اجرایی رسیده است، وقت آن رسیده که امور مربوط به روابطعمومی را انجام دهید. ارتباط دونفره با مشتریان کار دشواری به نظر می رسد، اما وقتی به صورت آنلاین انجام شود، این فرصت را دارید که نظر افراد را در دنیای واقعی تغییر دهید و شاهد نتایج آن باشید.
اگر این تعاملات به درستی انجام شود، میزان مشارکت فراتر از روابط مشتریان با شخص مورد نظر می رود. اگر بدانید چطور این تعاملات در سطح وسیع صورت می گیرد، این امر تحقق می یابد و مخاطبان شما هم درک می کنند که تیم شما تا چه حد به مشتریان اهمیت می دهند. تیم بازاریابی شما کاملا به این مسئله واقف است.
تفاوت های اساسی بین بازاریابی و روابطعمومی
با توجه به اینکه درس های زیادی از تیم بازاریابی خود می توانید بیاموزید و کارهای زیادی را می توانید با هم انجام دهید، بسیار مهم است که بدانید روابطعمومی و بازاریابی خیلی با هم تفاوت دارند. اهداف بازاریابی و روابطعمومی با هم یکی نیستند و در مواردی که تضاد منافع وجود دارد، ترکیب این دو باعث گل آلود شدن آب می شود.
آخرین چیزی که می خواهید این است که با بازاریابی بر سر شهرت شرکت تضاد داشته باشید، و این کار زمانی اتفاق می افتد که وقتی با هم کار می کنید هر یک اهداف متفاوتی داشته باشد. بدین ترتیب شما اهداف یکسانی ندارید و درهم آمیختن نقش خود با تیم بازاریابی می تواند آب را در مواردی که ممکن است تضاد منافع وجود داشته باشد گل آلود کند.
آخرین چیزی که می خواهید این است که با بازاریابی بر سر شهرت شرکت تضاد داشته باشید، و این می تواند اتفاق بیفتد اگر هنگام کار با یکدیگر اهداف هر دو طرف را در ذهن نداشته باشید. به این ترتیب، می توانید همکاری موثری داشته باشید و از تمام ابزارهای دیجیتال خود نهایت استفاده را ببرید.
منبع انگلیسی: www.publicrelationstoday.com
منبع فارسی: شارا - شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران
نویسنده: لوئیس رابینسون | 27 ژوئیه 2022 | روابطعمومی
|