شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| روابطعمومی برای تئاتر مانند قلب در بدن است. اگر این قلب به خوبی نتواند خون سالم را به تمام نقاط بدن پمپاژ کند، بدون شک عملکرد دیگر عوامل نیز آنطور که باید مفید و مؤثر نخواهد بود.
به گزارش خبرنگار ایمنا، دنیای ارتباطات، تعامل و روابط فردی و گروهی است. زمانهای که هر آنچه یا هر آنکه بخواهد باشد و فعالیتی کند ناچار به ارتباط است. طبیعی است که هر چه دایره این ارتباط وسیعتر و بزرگتر باشد ورود به دنیای ناشناختهها و شناخت پیدا کردن از آنها نیز به مرور بیشتر میشود.
در این بین اما نوعی از ارتباط سازمانی و غیرسازمانی هم وجود دارد که تعبیر روابطعمومی هنری برای آن به کار میرود. روابطعمومی که به گفته استاد یکی از دانشگاههای علمی کاربردی اصفهان، قلب تپنده سازمان و مجموعه است و هر چه فعالتر و پویاتر باشد آن سازمان نیز بورس و بروز بیشتری دارد.
هنر و فعالیتهای هنری میان روابط اجتماعی و عمومی جایگاهی ویژه دارند. چرا که گاه یک تکنوازی هزاران نفر را با روابطعمومی فعال به سوی خود میکشاند و جایی دیگر، این یک نمایش است که مسئول روابطعمومی دارد و برای جلب توجه و گرایش عموم به آن نمایش، برنامهها و طرحها دارد.
تئاتر از جمله هنرهای نمایشی پرطرفدار است که از این چرخه جدا نیست و داشتن روابطعمومی در هنر تئاتر از ضروریات یک گروه تئاتری است. نقش روابطعمومی تئاتر در اجرای بهتر و پرشورتر آن بسیار مؤثر است.
آنچه میخوانید مشروح گفتوگو با رضا کنگازیان، کارگردان و صاحب تجربه و تخصص در زمینه روابطعمومی تئاتر است.
اهمیت روابطعمومی تئاترها بر اجرای بهتر آنها چیست؟
برای همه ما واضح است که روابطعمومی بخش مهم بسیاری از عرصهها و پروژهها است، در تئاتر نیز استثنا نیست و این روابطعمومی است که نقش کلیدی در معرفی یک اثر هنری دارد.
در ایران و اصفهان، روابطعمومی در ساختار و عوامل یک نمایش چه جایگاهی دارد؟
جایگاه روابطعمومی در تئاتر وجود دارد اما به شکل حرفهای دنبال نمیشود که در این رابطه سخن بسیار است. اما در همین راستا قطعاً به مبحث روابطعمومی، آن طور که باید، پرداخته نشده است و هنوز جای کار بیشتری دارد.
کارگردانان چقدر به روابطعمومی نمایشهایشان بها میدهند؟
نمیتوان گفت تمام کارگردانها دیدگاه یکسان به این امر دارند. از بین کارگردانها افرادی هستند که روابطعمومی در اولویتهای آنها است و عدهای هم هستند که حتی احساس نیاز حتی به مدیر روابطعمومی هم در کنار خود نمیکنند.
مسئول روابطعمومی نمایش چه وظایفی دارد؟
پاسخ این سوال به نوع پروژه نمایشی بستگی دارد. اینکه چه گروهی، چه اثری را در چه سالنی، با چه صحنه، چه تعداد افراد و در چه شهری اجرا میکنند. اما طرحهایی هستند که یک نفر با تجربه خوب بتواند در حد قابل قبول از این مسئولیت به خوبی برآید. اما قطعاً داشتن گروه روابطعمومی به ویژه در پروژههای بزرگ بسیار مؤثرتر، مفیدتر و اثربخشتر است.
انتظارات از نقش روابطعمومی تئاتر چیست؟
اگر بخواهیم از جزئیات، مسائل و وظایف تخصصی بگذریم، انتظار اصلی از فرد یا گروهی که وظیفه روابطعمومی نمایش را برعهده دارد، این است که آنطور که شایسته آن اثر است بتواند عمل کند تا آن اثر بیشتر و البته بهتر دیده شود و حتی افرادی که به هر دلیلی توان حضور در سالن یا آن ساعت اجرا را ندارند، از این اثر و اطلاعات مربوط به آن خبر داشته باشند. البته این مورد را نباید فراموش کنیم که مدیر روابطعمومی باید بداند که در چه محل یا جامعهای است و چه پروژههایی در اولویت اطلاعرسانی است.
وجود مسئول روابطعمومی تئاتر تا چه اندازه ضرورت دارد؟
داشتن حداقل یک مدیر روابطعمومی برای تئاتر ضروری است. روابطعمومی برای تئاتر مانند قلب در بدن است. اگر این قلب بهخوبی نتواند خون سالم را به تمام نقاط بدن پمپاژ کند، بدون شک عملکرد دیگر عوامل نیز آنطور که باید مفید و مؤثر نخواهد بود و کارایی نخواهد داشت.
آیا حقوق و دستمزد فعالیتهای هنری مطلوب و کارگشا است؟
در بیش از ۹۰ درصد تئاترها حقوقها و دستمزدهای چه روابطعمومی و چه دیگر عوامل، به هیچوجه جوابگو نخواهد بود و مبلغی نیست که در حد و اندازه یک تخصص باشد. البته تکرار میکنم در بیش از ۹۰ درصد تئاترها اینگونه است. در سایر موارد قصه کاملاً برعکس است.
روابطعمومی چه کند تا یک تئاتر بیشتر دیده شود؟
در تئاتر هر چقدر سختی بیشتری بکشید شیرینی بیشتری را هم میچشید! چه بخواهیم و نخواهیم، تلاشهای تیم روابطعمومی تئاتر در نتیجه و عملکرد گروه نمایشی دیده میشود. حتی روی صحنه؛ دوستان تئاتری و باتجربهتر بهتر از من معجزه صحنه را میدانند، زمانهایی که چشمهای آگاه بیشتری به تماشا هستند، بهتر میتوان دید.
منبع: ایمنا
|