شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| از نظر کسانی که شغلی غیر از بازاریابی و روابطعمومی دارند، تغییر شغل از بازاریابی به روابطعمومی یا برعکس بسیار ساده است. اما از نظر کسانی که در یکی از این حوزه ها یا هر دو فعالیت دارند، تفاوت بین این دو، جزئی اما بسیار مهم است و همواره تعیین مرز بین این دو مسئله چالش برانگیزی است. مثلا کمپین به کدام شبکه اجتماعی تعلق دارد؟ در ابتدای امر اینطور به نظر می رسد که رسانه های اجتماعی، با معیارهای پویا، قابلیت های هدف گیری و نیاز سیری ناپذیر به محتوای خلاقانه، به خوبی در قلمرو بازاریابی قرار می گیرند اما کاهش بودجههای خبری و افزایش سرگرمیهای اطلاعاتی، باعث شده فعالیت روزنامهنگاران آموزش دیده به صورت آنلاین باشد و مرز بین اینفلوئنسرها و خبرنگاران کمرنگ شود.
آیا اینفلوئنسرها خبرنگاران عصر حاضر هستند؟
همه افراد از فعالان حوزه سلامت گرفته تا بلاگرهای مد از اصطلاح اینفلوئنسر استفاده می کنند. اوایل این کار را خیلی جدی نمی گرفتند و بیشتر جنبه سرگرمی داشت، اما الان این کار به یک حرفه قانونی و پر سود تبدیل شده است. شاید این اصطلاح خیلی تازه باشد، اما مفهوم و کاربرد آن قدمتی طولانی به اندازه مفهوم رسانه دارد. از دوران قرون وسطی نقال ها، داستان ها (واقعی یا تخیلی) را با آواز تعریف می کردند، همین کار باعث شد آنها مورخان و رهبران فکری آن زمان نیز باشند. آنها مهارت زیادی در جذب افراد داشتند. حالا هم اینفلوئنسرها افرادی هستند که مردم صرف نظر از اینکه از چه رسانه ای برای برقراری ارتباط استفاده می کنند، جذب آنها می شوند و به آنها اعتماد می کنند.
زمانی خبرنگاران روزنامه ها و مجریان اخبار شبانه چهرههای شناخته شده قابل اعتمادی بودند که در میزگردها شرکت می کردند. هدف روابطعمومی برقراری ارتباط با خبرنگارانی است که آگاهی و وجهه مثبت آنها بر مخاطبان تاثیر دارد. نفوذ این افراد وقتی گزارشگران با تحقیق و بررسی صحت گزارش های اینفلوئنسرها را تایید کردند به آنها اعتماد کردند. تکرار نظر دیگران (توئیت) خبر نبود. به عقیده من، وضعیت فعلی رسانه های اجتماعی و اخبار 24 ساعته، اقتدار اخبار سنتی را زیرسوال برده است و بخشی از این کار را به سلبریتی ها محول کرده است. امروزه مفهوم تاثیرگذاری این طور شده که خبری بتواند واکنش مردم را تحریک کنند، اینکه مردم موافقت و مخالفت خود را با موضوع بیان کنند، که ما در حرفه خود به آن "مشارکت" می گوییم.
مسیر راحتی که امروزه به لطف رسانه های اجتماعی پیش روی اینفلوئنسرهاست، با مسیر دشواری که خبرنگاران قدیمی طی کردند به طوری که مجبور بودند سالها تحت نظر سازمان ها با درنظر گرفتن استانداردهای اخلاقی آموزش ببینند، خیلی فاصله دارد. روابطعمومی سعی دارد روابط خود را به کمک افراد قابل اعتماد رسانه بسازد تا توجه افراد را جلب کند و بازاریابی کند. تمامی این روش ها به درستی به کار گرفته شد چرا که مصرف کنندگان تفاوت ها را درک می کنند. امروزه هم خبرنگاران و هم فعالان رسانه های اجتماعی در یک حوض شنا می کنند و کار خود را با تبلیغاتی (خوب یا بد) رونق می دهند که توجه مردم را جلب می کند.
در همان سال های اول پیدایش رسانه های اجتماعی، برنامه ریزان رسانه ها برای کسب درآمد، کانال های رسانه ای سنتی را رها کردند و به اینفلوئنسرها روی آوردند، که تعیین مقیاس برای عملکرد آنها کار دشواری بود. خدمات و تکنولوژی به سرعت رشد کرد تا به اینفلوئنسرها کمک کند تا مسیر رسانه های سنتی را پیش بگیرند. با قدرت گرفتن اینفلوئنسرها، نحوه حمایت تکنولوژی از این افراد پیچیده تر شد_ به حدی که با یک کلیک می توانند سود زیادی بدست آورند. پلتفرم های بازگانی الکترونیک با شبکه اینفلوئنسرها ارتباط برقرار می کند که موجب سهولت در پرداخت و تامین محصولات می شود. برندهایی مثل Macy اینفلوئنسرها را جذب می کنند، استراتژی که واسطه ها را کاملا حذف می کند.
با نگرش های جدید نسبت به نفوذ و اعتماد، تکنولوژی پل ارتباطی مستقیم برندها با مصرف کنندگان بدون نیاز به بازاریابی یا آژانس های روابطعمومی می شود. خرید کردن از طریق اینستاگرام، تیک تاک و مانند آن و بازارهای زنده مثل یوتیوب و شبکههای اجتماعی که توسط شرکت هایی مثل Grin اداره می شوند به راحتی در دسترس تاجران و سهامدارانی است که به دنبال خرید به شیوه مدرن هستند. به کمک رسانه های اجتماعی، برندها می توانند با رویدادها، محصولات رایگان یا اسپانسرها روابط خود را تقویت کنند. این رسانه ها مرز بین روابطعمومی و تبلیغات محض را کمرنگ می کند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی Coresight، درآمد خرید اینترنتی تا سال 2021، 11 میلیارد ریال بوده است.
متخصصان روابطعمومی به جایگاه خبرنگاران غبطه می خوردند چرا که مردم آنها را به عنوان عاملی برای بدست آوردن پول نمی دیدند. حالا که مرز بین خبرنگاری و بازاریابی مشخص نیست، اینفلوئنسری (نفوذگرایی) بیشتر ملموس می شود که در آن حقیقت و مجاز با هم درآمیخته است.
منبع انگلیسی: www.forbes.com
منبع فارسی: شارا - شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران
نویسنده: دن والاس بروستر عضو شورای فوربس | 25 مه 2022 | روابطعمومی
|