درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 11 خرداد 1403 - 16:08   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

آرشیو اینترنت تحت حملات دیداس قرار گرفته است: چه خبر و چه باید کرد؟

  آرشیو اینترنت تحت حملات دیداس قرار گرفته است: چه خبر و چه باید کرد؟


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند

  ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند


ادامه ادامه مطلب سه

زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی

  زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چرا شرکت در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی و بیست‌وسومین دوره جوایز طلایی صنعت روابط‌عمومی ایران مهم است؟
  آرشیو اینترنت تحت حملات دیداس قرار گرفته است: چه خبر و چه باید کرد؟
  چیزی که در سال اول کار در روابط‌عمومی دیجیتال یاد گرفتم
  ۵ چیزی که هرگز نباید به رئیس خود بگویید
  به دنبال مشتریان وفادار هستید؟
  استراتژی‌های روابط‌عمومی برای رسیدن به نسل Z
  چگونه یک برند شخصی قوی بسازیم: نکات کلیدی از کارشناسان
  آنچه در مورد اطلاعات نادرست به شما می‌گویند را باور نکنید
  نرخ تبدیل آزمایش رایگان چقدر است؟
  اپل هوش مصنوعی مولد را به ایموجی‌ها اضافه می‌کند: چه معنایی دارد؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47438صفحه نخست » ادامه مطلب سهچهارشنبه، 16 تیر 1400 - 13:00
الگوی باور سلامتی
تاتیانا توئت و جیم ال. کوئری جی آر - الگوی باور سلامتی بر مبنای مفاهیم ارزش- انتظار استوار است: تمایل برای اجتناب از بیماری یا خوب شدن (ارزش) و اعتقاد به این که یک اقدام سلامتی خاص برای شخص وجود دارد که از بیماری جلوگیری می‌کند یا موجب بهبودی می‌گردد (انتظار). انتظار تا حد بیشتری با اصطلاحات برآورد فرد از استعداد شخصی برای یک بیماری و شدت بیماری، و احتمال توانایی برای کاهش این تهدید از طریق اقدام شخصی تشریح شد.
  

 

الگوی باور سلامتی


تاتیانا توئت و جیم ال. کوئری جی آر
 


مقدمه


الگوی باور سلامتی یکی از مورد استفاده‎ترین الگوهای روانشناختی است که تلاش دارد رفتار و قبول سلامتی را توضیح دهد. این الگو که نخستین بار در سال 1950 برای کمک به توضیح اینکه چرا افراد قادر به مشارکت در رفتارهای پیشگیری یا تشخیص زودهنگام بیماری نیستند تدوین شد، بعدا به‌گونه‌ای گسترش یافت که رفتارهای بیماری و رفتارهای تمارض و نیز پذیرش رژیم‌های درمانی را نیز دربربگیرد.


الگوی باور سلامتی که هنوز در حال گسترش است عناصری از شرایط موثر و نظریه کورت لوین در مورد تعیین هدف در شرایط سطح تنفس را با هم ترکیب می‌کند. همان گونه که بی. اف. اسکینر نوشت، نظریه شرطی سازی موثر بر این فرضیه متمرکز است که تکرار یک رفتار با تقویت آن صورت می‌گیرد. در حالی که لوین و سایرین(1944) این گونه نظریه دادند که رفتار اصولا به دو متغیر بستگی دارد:
(1) ارزشی که فرد برای یک نتیجه خاص قایل می‏ شود.


(2) میزان اعتقاد شخص به این احتمال که یک اقدام فرضی موجب نتیجه دلخواه خواهد شد.


این الگو بعدا به عنوان یک نظریه "انتظار ارزش"، که تلاش می‌کند رفتار یا فرآیندهای تصمیم‌سازی را تحت شرایط تردیدآمیز توضیح دهد طبقه‌بندی شد.


الگوی باور سلامتی بر مبنای مفاهیم ارزش- انتظار استوار است: تمایل برای اجتناب از بیماری یا خوب شدن (ارزش) و اعتقاد به این که یک اقدام سلامتی خاص برای شخص وجود دارد که از بیماری جلوگیری می‌کند یا موجب بهبودی می‌گردد (انتظار). انتظار تا حد بیشتری با اصطلاحات برآورد فرد از استعداد شخصی برای یک بیماری و شدت بیماری، و احتمال توانایی برای کاهش این تهدید از طریق اقدام شخصی تشریح شد.


الگوی باور سلامتی پیشنهاد می‌کند که وضعیت درونی شخص برای آمادگی برای اقدام به یا دخالت در رفتارهای مربوط به سلامتی، مرتبط با یک شرایط سلامتی خاص، تابعی از چندین عامل است. اعتقاد یا درک یک فرد نسبت به احتمال استعداد او برای یک بیماری و درک احتمال سطح شدت یک بیماری خاص، نمایانگر جنبه‏های اصلی الگو هستند. نتایج می‌توانند اجتماعی یا فیزیکی باشند. عامل دوم منفعت درک شده از اقدام، در مقابل موانع درک شده است.


به عبارت دیگر، به افراد این باور القاء می‏شود که تاثیر یک اقدام در کاهش تهدید سلامتی در مقابل نتایج منفی احتمالی مرتبط با آن اقدام را بسنجند. عامل سومی که در این زمینه دخالت دارد دسترسی به اشارات برای اقدام یا تحریکات هستند. اشارات هم می‏توانند درونی (مثلا درد) و هم بیرونی(مثلا ارتباطات بین فردی یا پیام‌های واسطه) باشند. بیکر و مینمن نیز تاکید کردند که سه عامل فوق ممکن است تحت تاثیر عوامل مردم‌شناختی همچون جنس، سن و نژاد با عوامل روانشناختی مثل طبقه اجتماعی و شخصیت؛ و عوامل ساختاری مثل سطح دانش در مورد بیماری‌ها و داشتن تجاربی در مورد بیماری قرار گیرند.


مروری مفصل بر شواهد، دخالت اجزای مختلف الگوی باور سلامتی را تایید می‏ کند خلاصه مختصری از شواهد تایید کننده به شرح زیر هستند:

فهرست مطالب


مقدمه
استعداد درک شده
شدت درک شده یا شدت تهدید یک بیماری
منافع و موانع درک شده
اشاراتی برای اقدام
عوامل تعدیل‌کننده
 

 

 

مقاله را اینجا دانلود کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  آنچه در مورد اطلاعات نادرست به شما می‌گویند را باور نکنید


  اپل هوش مصنوعی مولد را به ایموجی‌ها اضافه می‌کند: چه معنایی دارد؟


  نرخ تبدیل آزمایش رایگان چقدر است؟


  چگونه یک برند شخصی قوی بسازیم: نکات کلیدی از کارشناسان


  کانوا: ابزارهای طراحی خود را برای تسلط بر فضای کاری حرفه‌ای ارتقا می‌دهد


  استراتژی‌های روابط‌عمومی برای رسیدن به نسل Z


  به دنبال مشتریان وفادار هستید؟


  چیزی که در سال اول کار در روابط‌عمومی دیجیتال یاد گرفتم


  ۵ چیزی که هرگز نباید به رئیس خود بگویید


  آرشیو اینترنت تحت حملات دیداس قرار گرفته است: چه خبر و چه باید کرد؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد