درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 10 خرداد 1403 - 10:36   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل در تلاشی برای خرید هاب‌اسپات در بزرگترین معامله خود، مایکروسافت را به چالش می‌کشد

  گوگل در تلاشی برای خرید هاب‌اسپات در بزرگترین معامله خود، مایکروسافت را به چالش می‌کشد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند

  ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند


ادامه ادامه مطلب سه

زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی

  زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  استراتژی‌های روابط‌عمومی برای رسیدن به نسل Z
  چگونه یک برند شخصی قوی بسازیم: نکات کلیدی از کارشناسان
  آنچه در مورد اطلاعات نادرست به شما می‌گویند را باور نکنید
  نرخ تبدیل آزمایش رایگان چقدر است؟
  اپل هوش مصنوعی مولد را به ایموجی‌ها اضافه می‌کند: چه معنایی دارد؟
  کانوا: ابزارهای طراحی خود را برای تسلط بر فضای کاری حرفه‌ای ارتقا می‌دهد
  زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی
  مرتبه استادی، عنوانی که برازنده او بود
  مرتبه استادی، عنوانی که برازنده او بود
  هنر جنگ روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46926صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریشنبه، 18 اردیبهشت 1400 - 09:48
یادی از استاد نعیم بدیعی؛ درخشش میراث ارزشمند علمی
دکتر بدیعی را در طول هشت سال معاونت پژوهشی و نیز ۱۸ سال مدیریت گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده، به‌عنوان مدیری جدی، منظم، دوراندیش و درعین‌حال استادی دلسوز و مهربان شناختم. علاوه بر آن به نظرم «جوانمردی» ویژگی برجسته این استاد فرزانه است؛ زیرا بارها شاهد بودم که با وجود پایبندی بر اصول و مقررات آموزشی و پژوهشی دانشگاه که در مواردی با نهیب‌های مشفقانه همراه بود، در جهت گره‌گشایی از مشکلات دانشجویان خالصانه گام برمی‌داشت.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-|| یکی از چهره‌های فراموش‌نشدنی دانشگاه علامه طباطبایی که بدون تردید نقش انکارناپذیری در احیا و بالندگی رشته ارتباطات و شاخه‌های آن یعنی روزنامه‌نگاری، روابط‌عمومی و مطالعات ارتباطی داشت، دکتر نعیم بدیعی است.

همدلی خالصانه و صمیمانه دکتر بدیعی با پدر علوم ارتباطات زنده‌یاد دکتر کاظم معتمدنژاد، گروه کوچک ارتباطات اجتماعی در دانشکده علوم اجتماعی را در سال ۱۳۹۴ به دانشکده مستقل علوم ارتباطات تبدیل کرد؛ به طوری که امروز یکی از مهم‌ترین کانون‌های آموزش عالی ارتباطات اجتماعی در ایران به شمار می‌رود. دکتر بدیعی متواضعانه خود را یک استاد معمولی که در سایه زنده‌یاد دکتر معتمدنژاد قرار دارد، می‌دانست؛ به گونه‌ای که در مراسم نکوداشت ایشان در سال ۱۳۸۳ این خوانش از خود را در شعر زیر از شادروان دکتر فخرالدین مزارعی متجلی ساخت:


قطره دریاست اگر با دریاست/ ورنه او قطره و دریا دریاست اما پدر علوم ارتباطات ایران همواره در صحبت‌ها، نوشته‌ها و مقاله‌ها از ایشان به‌عنوان همکار و یار دیرینه‌اش یاد می‌کرد.

دکتر بدیعی پس از فارغ‌التحصیل‌شدن در مقطع دکترای روزنامه‌نگاری از دانشگاه ایلینوی جنوبی آمریکا به ایران بازگشت و به‌عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مشغول فعالیت شد. در سال ۱۹۷۶ با استفاده از نظریه‌ خبری «ویلبر شرام» و الگوی خبرِ استاد خود «والتر وارد»، یک الگوی چهاربعدی براساس اهمیت، برجستگی، متعارف‌ و پاداش ارائه داد که با ترکیب این عامل‌ها ارزش و اهمیت یک خبر مشخص می‌شود. مقاله مشترک دکتر بدیعی با «والتر وارد» درباره ارزش‌های خبری در بسیاری از کتاب‌ها، مجله‌ها و نشریه‌های بین‌المللی بازتاب داشت و کتاب روزنامه‌نگاری نوین ایشان که با همکاری شادروان استاد حسین قندی نوشته شده، به‌عنوان یکی از منابع اصلی رشته روزنامه‌نگاری شناخته می‌شود.

با بازگشت دکتر بدیعی به ایران و بازگشایی دانشگاه‌ها پس از انقلاب فرهنگی، خون تازه‌ای در گروه ارتباطات جاری شد؛ زیرا با کنشگری ایشان پژوهش در ارتباطات جایگاه ویژه‌ای را در مباحث تخصصی ارتباطات به خود اختصاص داد؛ به گونه‌ای که روش تحلیل محتوی پیام‌های ارتباطی، روش Q، رگرسیون چند متغیره و... در رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، راه‌گشای دانش‌پژوهان ارتباطات در جهت دستیابی به حقیقت شد. انتخاب پژوهش «تحلیل محتوی ده روزنامه تهران» به‌عنوان پژوهش فرهنگی برگزیده سال ۱۳۷۶ را نیز می‌توان در این راستا ارزیابی کرد.

دکتر بدیعی را در طول هشت سال معاونت پژوهشی و نیز ۱۸ سال مدیریت گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده، به‌عنوان مدیری جدی، منظم، دوراندیش و درعین‌حال استادی دلسوز و مهربان شناختم. علاوه بر آن به نظرم «جوانمردی» ویژگی برجسته این استاد فرزانه است؛ زیرا بارها شاهد بودم که با وجود پایبندی بر اصول و مقررات آموزشی و پژوهشی دانشگاه که در مواردی با نهیب‌های مشفقانه همراه بود، در جهت گره‌گشایی از مشکلات دانشجویان خالصانه گام برمی‌داشت.

قبل از اینکه در آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته شوم، از دکتر بدیعی برای حضور در کلاس درس زبان تخصصی ایشان که برای دانشجویان ارشد ارتباطات برگزار می‌شد، اجازه گرفتم که با میل و رغبت پذیرفتند. خوشبختانه دانشجویان آن کلاس که برخی از آنان بعدا به مقطع دکتری راه یافتند، با آغوش باز از بنده استقبال کردند و رشته عمیق دوستی با این عزیزان همچنان ادامه دارد. جالب توجه این بود که اغلب روزهایی که می‌خواستم دانشکده را به مقصد منزل ترک کنم، با دکتر بدیعی تا نیمه‌های راه همراه می‌شدم و از گفت‌وگو با ایشان لذت می‌بردم.

 

پس از پیوستن دکتر بدیعی به دانشگاه علامه طباطبایی علاوه بر پژوهش، مقوله‌های ارزش‌های خبری، عناصر خبر، سبک‌های تنظیم خبر و... که سال‌ها بعد در کتاب روزنامه‌نگاری نوین جمع‌بندی و تدوین شد، الهام‌بخش مدرسان خبرنویسی در مطبوعات شد و از آن مقطع تاکنون روزنامه‌نگاران با اتکا به آن معیارها، اخبار و گزارش‌های خود را تهیه و تنظیم می‌کنند. دکتر بدیعی پس از ۳۰ سال پژوهش در عرصه ارتباطات و تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی، تقاضای بازنشستگی کرد؛ اما میراث ارزشمند علمی ایشان در فضای دانشکده علوم ارتباطات مانند ستاره می‌درخشد
 

منبع: www.hamshahrionline.ir

 ابراهیم جعفری

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند


  گوگل در تلاشی برای خرید هاب‌اسپات در بزرگترین معامله خود، مایکروسافت را به چالش می‌کشد


  هنر جنگ روابط‌عمومی


  ارزشیابی ارتباطات: یک چک‌لیست برای سنجش ارتباطات


  زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی


  مرتبه استادی، عنوانی که برازنده او بود


  اپل هوش مصنوعی مولد را به ایموجی‌ها اضافه می‌کند: چه معنایی دارد؟


  چرا بسیاری از مدیران قادر به رهبری موثر نیستند؟


  چگونه روزنامه‌نگاران و متخصصان روابط‌عمومی می‌توانند برای تقویت صداهای مختلف با یکدیگر همکاری کنند


  کانوا: ابزارهای طراحی خود را برای تسلط بر فضای کاری حرفه‌ای ارتقا می‌دهد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد