درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 17:14   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چه اتفاقی برای لوگوی کوکاکولا افتاد؟
  گوگل با رشد 15 درصدی درآمد، آن را "عصر جمینی" اعلام کرد
  روزنامه‌نگاری مستقل و مبتنی بر واقعیت: تحت فشار
  تسلا کل تیم بازاریابی خود را اخراج کرد
  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید
  سمینار تخصصی «هوش مصنوعی مولد در روابط عمومی» برگزار شد
  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی
  گوگل متوجه می‌شود که عوامل هوش مصنوعی چالش‌های اخلاقی جدیدی ایجاد می‌کنند
  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی
  مزایای استفاده از ابزارهای یکپارچه در روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46784صفحه نخست » آموزش روابط عمومیپنجشنبه، 26 فروردین 1400 - 10:59
فرصت‌های روابط‌عمومی در بحران
پذیرش مسوولیت یکی از گام‌های مهم تیم مدیریت بحران در این شرایط است. در بیانیه نهایی باید مسوولیت اشتباهات و اقداماتی را که منجر به بحران شده پذیرفت. این نکته تاثیر مهمی در آرامش افکار عمومی دارد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-|| در روزهای اخیر بحران‌های سنگینی برای بعضی از کسب‌وکارهای ایرانی به وجود آمدند که احتمالا بعضی از آنها به گوش شما هم خورده است. در مورد این بحران‌ها در فضاهای اجتماعی مختلف گفت‌وگوهای زیادی در جریان است که نشان می‌دهد افکار عمومی درباره آن توجیه نشده و سوالات بسیاری دارد. نکته‌ای که لزوم مرور عملکرد روابط‌عمومی‌ها را در این‌گونه بحران‌ها پررنگ می‌کند.

روابط‌عمومی هر کسب‌و‌کاری باید سندی پیش‌فرض درباره بحران‌های ارتباطی اجتناب‌ناپذیر مانند انتشار یک گزارش منفی درباره برند یا برگزاری یک رویداد ناموفق یا بحران‌های طبیعی که یک برند را متاثر می‌کند آماده کند. زمانی که این موقعیت‌های اجتناب‌ناپذیر اتفاق می‌افتد کسب‌و‌کارها با جنبه دیگری از بحران مانند شایعات، اخبار جعلی و حتی حملات سایبری روبه‌رو می‌شوند.

تردیدی نیست که آماده بودن و داشتن یک برنامه روابط‌عمومی مدیریت بحران و یک تیم قوی از مدت‌ها قبل خیلی بهتر از زمانی است که یک کسب‌و‌کار به آنها نیازمند می‌شود. به خصوص زمانی که کسب‌وکار خدمات گسترده‌ای در سطح عمومی ارائه می‌کند لزوم پیش‌بینی راهکار برای موقعیت‌های بحرانی پررنگ‌تر می‌شود. چراکه در زمان وقوع بحران برای یک کسب‌و‌کار، تمام لحظه‌ها مهم است و البته داشتن تیمی از متخصصان روابط‌عمومی که آماده پاسخگویی در شرایط متشنج بحران هستند هم اهمیت خودش را دارد. این دقیقا وجه تمایز برندهای موفق در مدیریت بحران است.

در مقدمه این مطلب اشاره شد که کسب‌و‌کارها باید یک تیم آماده مدیریت بحران و یک برنامه روابط‌عمومی مختص بحران‌های قابل پیش‌بینی را از قبل برای خود آماده کنند. امروز دیگر قابل قبول نیست که تیم روابط‌عمومی در یک شرکت مبتنی بر فناوری از فقدان سند بالادستی برای بحران‌هایی مانند حملات سایبری رنج ببرد و نتواند پاسخ مناسبی به انواع مخاطب خود ارائه کند. در زمان وقوع بحران کسانی که درگیر بحران هستند باید تا رسیدن به موقعیت نهایی همراه با این تیم باشند. این تیم زوایای مختلف بحران را بررسی می‌کند و نمایی کلی از پیام‌های مختلف در بحران را تفسیر و ارائه می‌کند. اهمیت زمان در چنین رویدادهایی بسیار بالاست و اگر این زمان صرف تشکیل تیم و اقدامات اولیه شود فرصت‌های بسیاری برای حل مشکلات با سرعت بیشتر از دست می‌رود.

بعضی از بحران‌ها با رصد کردن شرایط قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند. کسب‌‌وکارها باید همواره درحال رصد و شنیدن باشند. باید بدانند مخاطبان درباره آنها چه می‌گویند و البته ترندهای منفی مستعد بحران درباره خود را شناسایی کنند.

در اینجا چندین کانال وجود دارد که روابط‌عمومی کسب‌و‌کارها باید آنها را حتما رصد کنند. از جمله شبکه‌های اجتماعی، نظرات مشتریان در وب‌سایت، رسانه‌های اصلی و... به‌کارگیری یک استراتژی رصد رسانه‌ای خوب یک کسب‌و‌کار را قادر خواهد کرد تا دامنه موقعیت بحران را پیش‌بینی کند و قبل از اینکه به بحرانی برای روابط‌عمومی بدل شود آن را حل کند. با چنین اقداماتی حتی زمانی که بحران اتفاق می‌افتد کسب‌وکار برای آن آماده است و فرصت کافی داشته تا اقدامات اولیه را انجام بدهد و خودش را برای مقابله آماده کند.

همچنین در مورد شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسرها فقط در مورد کمپین‌های بازاریابی موثر نیستند و در شرایط بحران می‌توانند چراغ امیدواری برند برای حفظ حسن شهرت و وجهه خود در یک بحران روابط‌عمومی باشند که افکار عمومی را متاثر کرده است. این افراد می‌توانند به‌عنوان سفیران برند نقش موثری در بازسازی وجهه برند در شرایط بحران و بعد از بحران داشته باشند.

نکته مهم دیگر این است که تیم مدیریت بحران باید سخنگوهای سازمان را برای پاسخگویی آماده کند و پیش از اینکه مشکلات بروز کرده باشند چنین فردی را معرفی کرده باشد. سخنگوی سازمان تنها در شرایطی باید با افکار عمومی صحبت کند که همه حقایق را در اختیار داشته باشد و نه اینکه به قصد پاک کردن صورت مساله قدم پیش گذاشته باشد. چراکه این رویکرد می‌تواند اوضاع را بدتر کند؛ به این دلیل که اگر تیم مدیریت بحران تمام اطلاعات لازم را در اختیار نداشته باشد توانایی قانع کردن افکار عمومی را هم نخواهد داشت و گفته‌هایش به توجیه‌گری شباهت پیدا می‌کند.

پذیرش مسوولیت یکی از گام‌های مهم تیم مدیریت بحران در این شرایط است. در بیانیه نهایی باید مسوولیت اشتباهات و اقداماتی را که منجر به بحران شده پذیرفت. این نکته تاثیر مهمی در آرامش افکار عمومی دارد. همچنین نکته مهمی که باید در این بیانیه به آن اشاره کرد احساس همدلی است و اینکه شرکت به آسیب‌های وارد شده به ذی نفعان آگاه است و در جهت رفع این مساله تلاش می‌کند. روابط‌عمومی می‌تواند با برشمردن اقداماتی که در شرکت برای جبران مشکلات پیش آمده در دست اقدام دارد افکار عمومی را روشن کند. همچنین توضیح دادن تغییراتی که در پیش است تا مشکلاتی مشابه بحران پیش آمده تکرار نشود می‌تواند به بازسازی وجهه برند کمک کند.

احساس درک مشترک از مشکلاتی که با پیش آمدن بحران بروز کرده به مشتریان برند کمک می‌کند تا زمان حل مساله صبورتر باشند و بدانند که برند در کنار آنها قرار گرفته و برای رفع مشکلات و جبران خسارت‌ها تلاش می‌کند.
 

منبع:  https://donya-e-eqtesad.com
حمید جعفری متخصص روابط‌عمومی و ارتباطات بازاریابی
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"


  هرگز کسی را آزار نده


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  ارتباطات ترکیبی


  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد


  مزایای استفاده از ابزارهای یکپارچه در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد