شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| تحول دیجیتال یک وضعیت گذرا یا یک مقطع گذرای صرف نیست. بلکه یک فرایند پیچیده، چند بعدی و تکاملی است. این امر زمانی اتفاق میافتد که توسعه فناوری مداوم در طراحی، تولید و ارائه محصولات و خدمات ادغام شود. تحول دیجیتال از طریق رویکردهای جدید، عملکردهای شرکت را تغییر شکل میدهد که در حالت ایدهآل، از هسته شروع میشود و به لایههای بیرونی در شرکت میرسد.
در این راستا، ویروس کرونا به عنوان یک شتاب دهنده دیجیتال عمل میکند که به احتمال زیاد میراث مهمی بر جای میگذارد. در دوران قرنطینه و پس از عبور از این بحران، تمایل و نیاز به فناوری دیجیتال مثل گذشته خواهد بود.
اکنون مشتریان انتظار دارند از فناوری دیجیتال نهایت بهره را ببرند. با هدفی مشخص کار را شروع میکنند و با تعامل و همکاری کار را پیش میبرند. به همین دلیل است که تحول دیجیتال منجر به اختراع مجدد مدلهای تجاری میشود که به روشهای نوآورانهای عمل میکنند.
روابطعمومی، هوشمند میشود
این شرایط جدید سبب ایجاد تغییراتی در ارتباطات و روابطعمومی نیز میشود. با دیجیتالی شدن جامعه، روابطعمومی فراتر از استفادههای ساده از ابزارهای هوشمند خواهد شد. از الگوریتمها استفاده خواهد شد که عناصر حیاتی هوش مصنوعی را در خود جای داده است.
در این زمینه، روابطعمومی انقلاب صنعتی چهارم به روابط هوشمند تبدیل میشود.
این تکامل سبب میشود ارتباطات سریعتر و موثرتر انجام شود. روابط هوشمند دادههای بزرگ را سریع و صحیحتر جمعآوری میکند. بهعلاوه، در تکنیکهای برقراری ارتباطات اجتماعی بیشتر سرمایهگذاری میشود. در نتیجه نظارت بیشتری بر فعالیتهای اجتماعی میشود. در فضای دیجیتال، محدودیتهای تحلیل رفتاری بیشتر میشود که میتوان از مزیت برنامههای خودکار و تنظیمات شخصی این برنامهها استفاده کرد.
توانایی ماشینها در انجام الگو و تشخیص تصویر، زمینه ساز رشد و پیشرفت روابطعمومی میشود. تکامل پردازش و درک زبان طبیعی چشماندازهای ارتباط آسانتر و مستقیم با مخاطبان هدف را بهبود میبخشد. داده ها اطلاعات به هنگام از طریق یک فرآیند مصنوعی اخبار زنده تولید میکنند. تجزیهو تحلیل و پیشبینی با داده کاوری انجام میشود، بدین ترتیب روابطعمومی در زمان بحران آمادگی بیشتری خواهد داشت.
تعامل و ارتباط بیشتر
روابط هوشمندانه بسیار تعاملیتر از روابطعمومی سنتی است. تکامل چتباتها فرصتهای ارتباطات خودکار را گسترش میدهند. پاسخهای خودکار دیگر پاسخهای از پیش ترکیب شده نیستند بلکه سری جدیدی از دادههای مرتبط و محتوای ویژهای است که به طور مناسب هر درخواست را پوشش میدهد.
به جایی میرسیم که نه تنها اطلاعات استاندارد، بلکه دانش نیز مدیریت میشود. تکامل روابطعمومی با امکانات هوشمند و دیجیتال، نه تنها زمینهساز ارائه محصولات و خدمات جدید میشود، بلکه باعث خلاقیت در ارتباطات میشود، بنابراین شاهد تحولات بیشتری خواهیم بود.
مخالفان
البته نئو لودیتیها از الگوریتمها هراس دارند. علاوه بر این، تحول دیجیتالی، تغییرات اجتنابناپذیر و مهمی (اقتصادی، اجتماعی، استخدام و غیره) را به همراه دارد. باید دید آیا معادل دستاورد ماشینهای قرن نوزدهم هستند.
علاوه بر این، چالشهای اخلاقی نیز باید درنظر گرفته شود. افسوس هیچ تحول عمدهای بدون مواجه شدن با معضلات مهم رخ نداده است.
ناامنی در اعصار بعدی عاملی است که مانع چشمانداز آتی است. اما به نظر میرسد که باید به عدم قطعیت عادت کنیم. ما در جهانی زندگی میکنیم که همه چیز بیش از هر زمان دیگری غیرقابل پیش بینی است.
ادغام فناوریهای انقلاب صنعتی چهارم، افق جدیدی را در زمینه ارتباطات باز میکند. کسانی که نخواهند با این تغییرات همگام باشند، منزوی میشوند؛ چرا که آینده ارتباطات هوشمند با این فناوریها ادغام شده است.
نویسنده: Panagiotis Kakolyris
مترجم: فرزانه شاهویسی
مرجع انگلیسی: www.prnewsonline.com
مرجع فارسی: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|