شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| دانشمندان علوم اجتماعی با تحقیقات دامنه دار خود به این نتیجه رسیدهاند که اصول زیر به تجربه ثابت شده و در اقناع مردم بسیار موثر می باشند و کارشناسان روابطعمومی که کارشان شیوه اقناع است باید با دقت این اصول را مورد توجه قرار دهند.
1 – برای تغییر رویه و عقیده باید ابتدا پیامی برای تغییر دریافت گردد و مورد قبول واقع شود.
«قبول پیام» یک عامل مهم و اساسی در برقراری ارتباط از طریق اقناع می باشد.
2 – پیشنهاد و یا پیام در صورتی که نیازها و سوائق شخصیت را تأمین کند بیشتر احتمال مقبولیت خواهد داشت.
3 – پیام و پیشنهاد در صورتی که با اصول و وفادارای های گروه هم آهنگ و سازگار باشد بیشتر مورد قبول واقع خواهد شد.
4 – پیشنهاد و پیام در صورتی که از یک منبع مورد اعتماد مردم سرچشمه میگیرد بیشتر احتمال مقبول افتادن خواهد داشت.
5 – پیام و پیشنهادی که از طریق وسایل ارتباط جمعی ابلاغ می گردد باید با ملاقات شخصی و گفتگوی مستقیم تأیید و تقویت گردد تا مورد قبول واقع گردد والا در صورت تحقق شرایط دیگر ارتباط تنها بوسیله یکی از دو طریق فوق (وسایل ارتباطی و گفتگوی مستقیم و شخصی) مؤثر نخواهد بود.
6 – اگر پیشنهاد و پیام با عوامل دیگری که با اساس معتقدات رفتار ما سرو کار دارد توام گردد به آسانی موجب تغییر عقیده و رویه خواهد شد. بعبارت دیگر تغییر محیط تغییر عقیده را تسهیل می کند.
7 – اگر نتایج یک پیشنهاد یا پیام برای مردم روشن شرح داده شود تغییر عقیده و رویه در مردم امکان پذیر خواهد بود ولی اگر مردم را به حال خود بگذاریم که خودشان نتیجهگیری کنند کار تغییر عقیده در آنها بسیار دشوار خواهد بود.
8 – وقتی رویه یک گروه دوستانه باشد یا وقتی که تنها یک طرز فکر ارائه گردد و یا وقتی یک تغییر عقیده فوری و موقت مورد نظر است در چنین صورت بهتر است که تنها یک طرف قضیه نشان داده شود.
9- ولی وقتی که رویه گروه مورد نظر نامساعد و مخالف باشد و احتمال برود طرف دیگر قضیه را یک منبع دیگر به اطلاع آنها خواهد رسانید در این صورت بهتر است که هر دو طرف قضیه برای آن مردم عرضه گردد.
10 – وقتی نظرات مخالف ولی جالب پشت سر هم ابراز گردد نظری که در آخر همه ابراز می گردد محتملا موثرتر خواهد بود.
11 – گاهی نوازش احساسات بیش از هر چیزی در تغییر عقیده و رویه مؤثر است. گاهی اوقات واقعیات و حقایق نفوذشان بیش از هر عامل دیگر است تأثیر هر یک از این دو بستگی دارد به نوع پیام و پیشنهاد چگونگی کیفیات روحی مخاطب.
12 – تهدید قوی بطور کلی کم اثرتر از تهدید ضعیف در تغییر عقیده است.
13 – تغییر عقیده و رویه را مدتی پس از اخذ تماس و برقراری ارتباط بهتر می توان اندازهگیری کرد تا اینکه بلافاصله پس از تماس و ملاقات.
14 – کسانی را که شخص علاقه وافر دارد در میان جمع خود به بیند همان ها اشخاصی هستند که احتمال حضورشان در آن جمع از همه کمتر است.
15 – اخبار و اطلاعاتی که از منابع غیر معتمد منتشر می گردد ظاهراً اثری در شنونده ندارد. ولی زمانه آن منابع غیر معتمد را از خاطرها می برد در صورتی که حرف ها و نظرات آنها در اذهان همان شنوندهها باقی می ماند.
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|