شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| وبینار تخصصی نوانگار با موضوع «نظرسنجی و روابطعمومی برتر» با حضور مدیران و کارشناسان حوزه روابط عمومی دستگاهها و نهادهای آذربایجان شرقی به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، سازمان جهاددانشگاهی استان و با همکاری اداره کل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در ابتدای این وبینار تخصصی، با اشاره به اهمیت فعالیت روابط عمومیها، اظهار کرد: روابط عمومی ویترین هر سازمانی بوده و این ویترین هر چقدر پویاتر و فعالتر باشد، سازمان مربوطه نیز بهتر معرفی میشود.
دکتر جعفر محسنی با بیان اینکه نظرسنجی درست و به موقع و همچنین بررسی و تحلیل درست و به موقع بازوی اصلی روابط عمومیها و سازمانها است، افزود: با توجه به اهمیت افکار سنجی، بعد از شیوع کرونا نیز اطلاع رسانیها و افکارسنجیهایی در سطح استان انجام دادیم و نتایج قابل توجهی احصاء شده است.
وی با اشاره به فعالیتهای موثر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، اضافه کرد: باید از ظرفیت نظرسنجی و افکار سنجی در سطح کشور استفاده کرده و بتوانیم نیازهای اصلی سازمانها را تامین کنیم.
روابط عمومی فقط ابزار اطلاع رسانی نیست
عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این وبینار تخصصی با ارائه مطالبی در خصوص مخاطب و جایگاه آن در روابط عمومیها، اظهار کرد: ما در علوم ارتباطی با "انسان ارتباطی" سرو کار داریم و در این رابطه باید بدانیم که جامعه انسانی چیست که ماهیت ارتباطی دارد؟.
دکتر مهدی منتظر قائم با اشار به اینکه انسان موجودی است که از جهان اجتماعی، نماد و نشانهها را دریافت کرده، از اندیشه سایر انسانها باخبر شده و سپس پردازش کرده و دریافتیها را تبدیل به ایده، اندیشه و.. میکند، اظهار کرد: انسان در جهان ارتباطی سه فرآیند "درون داد، پردازش و برونداد" را طی میکند.
وی با بیان اینکه مخاطب سهل و ممتنع است، چراکه ما با مفاهیم بنیادین سرو کار داریم و گاه ممکن است دچار ابهام شویم، گفت: تمام چیستی و کیستی انسانها خارج از قاعده "انسان ارتباطی" بودن نیست و باید در این رابطه فرآیند "درونداد، پردازش و برونداد" را درست انجام دهیم.
وی با تاکید بر اینکه مخاطب آن کسی است که پیام دیگری را دریافت میکند و یا ما به عنوان ارتباطگر، پیام خود را به آن معطوف و عرضه میکنیم، ادامه داد: جهان اجتماعی جهان بازیگران بینهایت است و ما در جامعه ایرانی با بیش از 80 میلیون نفر بازیگر ارتباطی سرو کار داریم.
منتظر قائم با اشاره به اینکه انسانها پیامها را صرفا در سطح فردی دریافت نمیکنند، بلکه در سطح خانوادگی، کارمندان یک اداره، عابران یک پیاده راه و... همه دریافت کننده هستند، اظهار کرد: در هر شانی که قرار داشته باشیم، یک مخاطب هستیم.
وی بیان کرد: برای اینکه به طور صحیح مخاطب شناسی کنیم، ابتدا باید تصویری از وضع موجود داشته باشیم، چراکه نقطه آغاز مخاطب شناسی، تعریف سازمان، وظایف، ساختارها، ابزراها و... بوده و برای مطالعه وضع موجود نیز باید از "من کیستم" شروع کنیم و باید از بستر اجتماعی و مجموعه دریافت کنندگان خدمت، تصویر کلی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه برای مخاطب شناسی در ابتدا باید خود را درون دایره جهان ترسیم کنیم، اظهار کرد: روابط عمومیها هم یکی از ساختارهای ارتباطگری در جهان اجتماعی هستند و برای اینکه سازمانها در شرح وظایف خود گیر نکرده و زیست خود در جهان اجتماعی را فراموش نکنند، روابط عمومیها شکل گرفته است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه روابط عمومی فقط ابزار اطلاع رسانی نیست، بلکه سیستمی است که باید بتواند به فرآیند "درونداد و پردازش" کمک کرده و برونداد را حمایت کند، اضافه کرد: روابط عمومی، بدنه بیرونی سازمان بوده و در خط مقدم جبهه ارتباطی سازمان با محیط پیرامونی قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه روابط عمومیها باید در تدوین شرح وظایف سازمانی مشارکت کنند، گفت: روابط عمومیها میتوانند از بازارهای مختلف در ابعاد مختلف، در راستای بهینهسازی و افزایش کارایی سازمان خود بهره بگیرند.
نظرسنجی، مصداق مردم سالاری مشارکتی است
سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نیز در این وبینار تخصصی با بیان اینکه روابط عمومی پل ارتباطی بین سازمان و کارکنان سازمان با بیرون است، اظهار کرد: روابط عمومی باید به تاثیر پیام در جامعه توجه داشته باشد و دائماً بازخوردها را بسنجد.
مهدی رفیعی بهابادی با تاکید بر اینکه شفاف کردن رابطه بین سازمان جامعه و مردم یکی از اهداف روابط عمومی است، گفت: روابط عمومیها باید در تصمیمات و برنامهریزیهای راهبردی دستگاهها مسئولیت داشته باشند.
وی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه نظرسنجی به اصلاح تصورات قالبی کمک میکند، افزود: نظرسنجی مصداق مردم سالاری مشارکتی بوده و ابزاری برای فهم تفاوتهای سنی، جنسی، منطقهای و... است.
وی با تاکید بر اینکه نظرسنجی ابزاری برای آینده پژوهی و فهم روندها بوده و میتواند میزان خسارتها را کاهش دهد، ادامه داد: در راستای افکارسنجی، سوالات پرسشنامه باید با اهداف تحقیق متناسب بوده، پاسخ دهنده را جذب کرده و سوالات حد الامکان کوتاه باشد؛ همچنین باید دادههای مورد نیاز پژوهشگر را فراهم آورده و دستورالعمل تکمیل پرسشنامه باید شفاف و بدون ابهام باشد.
رفیعی بهابادی با بیان اینکه حدود اجتماعی ما عاجز از پیش بینی 20 سال آینده است، اما به لحاظ تجربیاتی که در ایسپا داریم، میتوان در روندهای کوتاه مدت را در کشورمان پیش بینی کرد، افزود: ما همواره یک سال پیش از برگزاری انتخابات(ریاست جمهوری، مجلس و...) نظر سنجیها را شروع میکنیم و نتایج پیش بینی شده نیز غالبا صحیح است.
وی با بیان اینکه در مسائل حساسی مثل انتخابات پیش بینی ها را درست انجام میدهیم و این موضوع نشان میدهد که سایر موضوعات را میتوانیم راحتتر بررسی و پیش بین کنیم، اظهار کرد: از نتایج این نظر سنجیها میتوان در عرصه سیاستگذاریها استفاده کرد.
بر اساس گزارش ایسنا؛ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با داشتن 31 شعبه فعال در 31 استان کشور که ذیل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان ها تعریف می شوند، از سال 1380 به منظور ترویج گفتمان نظرسنجی در جامعه و نیز توسعه تحقیقات افکار عمومی و طرح های نظرسنجی تشکیل شده است و تلاش می کند ضمن اجرای طرح های نظرسنجی و تحقیقات افکار عمومی در سطوح مختلف، ملی، منطقه ای و محلی، مسئولان و سیاست مداران، دانشگاهیان و نخبگان را نسبت به افکار عمومی و تحولات جامعه حساس نماید. به بیان دیگر ارائه تصویر درست و واقعی از متن جامعه و شنیده شدن صدای شهروندان از طریق تولید و انتشار دادههای واقعی با رعایت اصل امانتداری و بیطرفی و پل زدن بین جامعه و بدنه دانشگاهی و علمی کشور از رسالت های ایسپا محسوب می شود.
|