معنای لغت کمپین
لغت کمپین در اصل به معنای یک عملیات نظامی یا سیاسی است در یک ناحیه محدود بر روی گروه هدف از پیش تعیین شده با هدف و نتیجه از پیش تعیین شده است. زمانی که از کمپین تبلیغاتی نام میبریم نیز تقریباً معنای مشابهی مد نظر است.
اگر شناخت کافی از برند، محصول و بازار خود داشته باشیم، کمپین تبلیغاتی – به نسبت – هزینه بسیار کمی خواهد داشت. اما هر چه شناخت ما از خودمان و شرایط محیطی کمتر باشد هزینه های کمپین بالاتر خواهد رفت. درست مانند یک عملیات نظامی که با کمترین شناخت نسبت به دشمن و منطقه عملیاتی انجام شود. بدیهی است که چنین عملیاتی بیشترین کشته و کمترین دستاورد را خواهد داشت.
برای اینکه یک «کمپین تبلیغاتی» واقعاً «کمپین» باشد و به یک «عملیات چریکی با تعدادی تک تیرانداز هماهنگ نشده» تبدیل نشود فاکتورهای متعددی باید مورد توجه قرار گیرند که در اینجا برخی از آنها را مورد توجه و بررسی قرار میدهیم. اگر چه همه ویژگیهای اشاره شده در همه کمپین ها الزاماً قابل استفاده نیستند اما آشنایی با آنها میتواند ایدههای خیلی خوبی در طراحی کمپین به ما بدهد:
همراهی با یک جریان اجتماعی: هر زمان در یک جامعه چند موضوع به عنوان دغدغه مطرح میشوند. در ایران برخی از این دغدغهها مناسبتهای مذهبی هستند. عاشورا. محرم. نیمه شعبان. مبعث. برخی از دغدغهها مناسبتهای ملی هستند مانند نوروز. برخی دیگر دغدغههای اجتماعی مثل یارانهها، کنکور، ازدواج جوانان، تشویق به زاد و ولد بیشتر، محیط زیست و …
اگر کمپینی بتواند از فضای موجود در جریانهای اجتماعی استفاده کند، طبیعی است که هزینه اجرای خود را کاهش و میزان تبلیغات دهان به دهان خود را افزایش میدهد. در ایران، متاسفانه اکثر کمپینها فقط به مناسبتها توجه میکنند. هدیه روز مادر، هدیه روز پدر، نیمه شعبان و … نمونه هایی از این کمپین ها هستند. اگر چه هرگز برای مخاطب قابل درک نیست که چرا باید قیمت خودرو پراید در روز تولد امام زمان، با یک هفته قبل یا بعد از آن متفاوت باشد.
چرا از لغت «کمپین» در عبارت «کمپین تبلیغاتی» استفاده میشود؟
کمپین تبلیغاتی ، چیزی است که در اکثر مواقع معیارهای دقیق برای ارزیابی اثربخشی آن وجود ندارد یا کمتر به کار گرفته میشود.
شرکتها و سازمانهایی که به صورت دائمی برنامههای تبلیغاتی گسترده اجرا میکنند معمولاً به تدریج به اثربخشی نسبی رسانه ها و تکنیکها و ابزارهای مختلف پی میبرند.
اما شرکتها و سازمانهایی که تجربه قبلی ندارند یا به سازمانهای طراح کمپین تبلیغاتی به صورت مطلق اعتماد میکنند عموماً در معرض یک خطر جدی هستند.
مدت زمان اجرای یک کمپین چقدر است؟
تعریف زمان برای اجرای یک کمپین، نسبی است. کمپین تا زمانی که نیاز را پوشش ندهد و به هدف تعیین شده نرسد، باید ادامه داشته باشد. فقط تعداد کمی از کمپینهایی که در فضای مجازی ایجاد میشوند به این موضوع توجه دارند. برای مثال هر سال تابستان با گرم شدن هوا، به رسم چندین ساله باید منتظر کمپینهایی با نامهای مختلف باشیم که بعضا با همراهی هنرمندان برای مصرف بهینه آب اجرا میشوند و پس از مدتی، دیگر نه اسمی از کمپین مربوطه میتوان شنید و نه هدفی را میتوان دید که محقق شده باشد.
شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که مثلا آیا این منطقیست که هنرمندان مذکور، کمپین مربوطه را تا سالها ادامه دهند تا مشکل بحران آب حل شود؟ نه قطعا منظور این نیست چراکه همه ما میدانیم که مشکل آب با یک کمپین حل نخواهد شد و سالها زمان برای احیا و حفظ آن نیاز است. منظور این است که تحقق هدف یک کمپین و اعلام پایان آن میتواند مثلا اطلاعرسانی و آموزش یک میلیون نفر در عرض یک سال باشد، نه حرکتی که به نام کمپین به چند نشست خبری روتین و چند طرح در اینستاگرام خلاصه شود.
منبع: https://virgool.io
|