شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| روابطعمومی (PR = Public Relations) چیزی جز تلاش در جهت محافظت و بهبود شهرت یک سازمان، شرکت و یا فرد مشخص نیست. در جهان رقابتی امروز، جایی که هر سازمانی به سختی برای بهبود تصویر مردم از برند خود تلاش می کند، روابطعمومی تبدیل به یک نیاز حیاتی شده است. برقراری ارتباط مناسب با عموم/ مخاطب هدف، جزئی از ضروریات سازمانها شده است. در همین راستا، جریان صحیح اطلاعات نیز اهمیت دارد.
روابطعمومی چیست؟
به عمل حفظ یک رابطه سالم بین سازمان و جامعه/ کارکنان/ سهامداران/ سرمایه گذاران/ شرکای آن، روابطعمومی گفته می شود. فعالیت های روابطعمومی، جریان صحیح اطلاعات بین سازمان و جامعه آن (که مخاطب هدف نیز نامیده می شود) را تضمین می کند. روابطعمومی قدم بلندی برای حفظ تصویر برند یک سازمان در چشمان مخاطبان، سهامداران، سرمایه گذاران و همه افرادی که به نحوی با آن ارتباط دارند بر میدارد.
مخاطب هدف، به عنوان نمونه، برای یک مدرسه دانش آموزان و اولیای آنها و برای فروشندگان، مشتریان و امثال آنها خواهند بود. در این مثال، روابطعمومی یک ارتباط دوجانبه بی دغدغه را بین مسئولان مدرسه و دانش آموزان و اولیا تضمین می کند.
برای اینکه یک برند بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، ایجاد یک تصویر مثبت در ذهن مشتریان آن واقعا اهمیت دارد. متخصصان روابطعمومی، نه تنها به جریان اطلاعات از سازمان به جامعه آن، بلکه از جامعه به سازمان نیز کمک می کنند (ارتباط دوطرفه). جریان اطلاعات در حالت دوم، عموما به شکل نقد و بررسی، بازخوردهای مثبت و منفی، قدردانی و مواردی از این قبیل است. روابطعمومی، ارتباط بین سازمان و مخاطبان هدف، کارکنان، سهامداران، سرمایه گذاران و همه افرادی که به نحوی با آن ارتباط دارند را تقویت می کند.
فعالیت های روابطعمومی
موارد زیر، برخی از راههای بهبود تصویر برند یک سازمان از طریق روابطعمومی هستند:
- استفاده از رسانه ها؛
- سخنرانی در کنفرانس های خبری و سمینارها؛
- استفاده از تبلیغات، بروشور، اطلاعیه در مجلات، خبرنامه ها و موارد مشابه برای جایگاه یابی صحیح برند؛
- مسئولیت اجتماعی شرکت (فعالیت های CSR یا Corporate Social responsibility)؛
- معرفی طرح های وفاداری مختلف برای مشتریان، مانند کارت عضویت و باشگاه های اختصاصی برای حفظ مشتری؛
- مراسم، نمایش ها و فعالیت های مختلف.
انواع روابطعمومی
روابطعمومی منفی
در روابطعمومی منفی، متخصصان روابطعمومی به جای تمرکز بر بهبود تصویر سازمان، روی تخریب شهرت کسب و کارهای رقیب تمرکز می کنند.
روابطعمومی موثر
روابطعمومی با حصول تمامی شرایط زیر موثر واقع خواهد شد:
آگاهی: برای ایجاد یک تصویر مثبت از سازمان، پیام باید به دست مخاطب برسد. برای یک روابطعمومی موثر، اطلاعات باید به شکل مطلوب به مخاطب ارسال شود.
پذیرش: مخاطب باید آنچه که پیام با هدف انتقال آن ارسال شده را درک کند و با پیام موافق باشد.
عمل: مخاطب باید به بازخورد متناسب و مناسبی به سازمان ارایه کند.
در واقع می توان تعریف روابطعمومی را اینطور جمع بندی کرد که در واقع تلاشی برای نشان دادن سازمان به بهترین وجه ممکن است.
منبع: گویا ای تی
|