شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اخلاق رسانهای یکی از ضروریات جدی رسانهها و روابطعمومی دستگاههای اجرایی است، موضوعی که از سوی برخی مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی خراسان جنوبی و رسانهها گاهی اوقات مورد غفلت قرار میگیرد.
به گزارش شارا، روزانه اخبار متعددی در رسانهها و مطبوعات منتشر میشود که حاصل تلاش و همکاری خبرنگاران و مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی است.
ناگفته پیداست که موفقیت رسانه و روابط عمومی نیازمند رعایت اخلاق رسانهای هم از سوی رسانه و هم از سوی روابط عمومیهاست.
با وجود اینکه اخلاق رسانهای از نیازهای جدی رسانهها و روابط عمومی دستگاههای اجرایی است، اما این موضوع از سوی برخی مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی خراسان جنوبی و رسانهها مورد غفلت قرار میگیرد.
طی هفتههای اخیر نمونههای متعددی را شاهد بودیم. مثلا یکی از روابط عمومیها خبر تولیدی یکی از سایتهای خبری را که 22 فروردین منتشر شده بود، 6 اردیبهشت ماه برای رسانهها به عنوان خبر تولیدی روابط عمومی ارسال کرد.
یا چندی پیش یکی دیگر از روابط عمومیهای استان خبر یکم اردیبهشت 94 خبرگزاری فارس را ششم اردیبهشت بدون نقل منبع برای رسانهها ایمیل کرد.
نمونه های دیگر نیز هستند به عنوان مثال برخی پاراگرافهای خبری خبرگزاریها در فاصله یک هفته بعد و یا حتی یک ماه بعد به نقل از روابط عمومیها برای رسانهها ارسال میشود و صد تاسف اینکه برخی اخبار تولیدی دیگر رسانهها را بدون ذکر منبع آن به دیگر رسانهها ارسال میکنند.
از آنجایی که سایتهای خبری و خبرگزاریها ملزم به رعایت اخلاق رسانهای هستند، از روابط عمومیها انتظار میرود اخبار دیگر رسانهها را برای رسانههای دیگر ارسال نکنند.
نکته قابل تامل دیگری هم وجود دارد و آن ارسال یک خبر برای یک رسانه خاص و ارسال مجدد آن برای دیگر رسانهها بعد از انتشار آن خبر بر روی خروجی رسانه اولی است. پیگیریها حکایت از این دارد که برخی مدیران یا کارشناسان روابط عمومی خبرنگار هستند و ابتدا خبر را برای رسانه و نشریه خودشان میفرستند.
در هر صورت انتظاری که وجود دارد رعایت اخلاق حرفهای در حوزه رسانهای از سوی خبرنگاران و روابط عمومیهاست.
نقد اساسی در این زمینه بکارگیری نیروهایی با کمترین تجربه در حوزه روابط عمومی در بسیاری از ادارات است. گواه این ادعا تنظیمهای بسیار ضعیف اخبار و یا به کار بردن عباراتی از قبیل "ایشان"، "مهندس"، "دکتر" و حتی "حاج آقا" در اخبار ارسالی است.
بنا به گزارش خبرگزاری فارس، حتی شاهدیم در برخی اخبار نام و نام خانوادگی مسئول خالی میماند و برخی روابط عمومیها به جای پرداختن به اصل موضوعات اغلب خبر خود را به مواردی از قبیل آغاز مراسم با قرائت قرآن کریم، سرود جمهوری اسلامی ایران و تقدیر و تشکر اختصاص میدهند.
به امید رعایت اخلاق رسانهای و تنظیم حرفهای اخبار هم از سوی رسانهها و هم از سوی روابط عمومیها.
|