درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403 - 21:41   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ما دقیقاً چه‌کاره‌ایم؟
  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟
  منصور شیخ‌الاسلامی مدیر حوزه مدیر روابط‌عمومی صندوق کارآفرینی امید شد
  تنزل جایگاه روابط‌عمومی: مشکلی دیرینه و فراتر از دولت‌ها
  ۲۷ اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  در روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی چه باید کرد؟
  عذرخواهی و گلایه‌های عضو باسابقه شورای روابط‌عمومی استان مازندران
  مدیرکل روابط‌عمومی‌ و امور بین الملل استانداری فارس: آموزش، پیش نیاز عملکرد مطلوب روابط عمومی‌هاست
  روز ملی روابط‌عمومی: بازگشایی پارادایم جدید روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی دیجیتال را با موفقیت با روابط‌عمومی داخلی ادغام کنیم
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1614صفحه نخست » آموزش روابط عمومیجمعه، 31 شهریور 1391 - 17:50
تفاوت خبر و تبلیغ
دکتر مهدخت بروجردی - فرق بین خبر و تبلیغ این است که: پشت تبلیغ یک نیت خودخواهانه است اما خبر این گونه نیست. حالا ما می­بینیم بسیاری از خبرهایی که روابط عمومی­ها می­دهند تبلیغ است، نه خبر.
  

شارا- تبلیغ کوششی حساب شده است به منظور شکل دادن به دریافت افراد و درست کردن ادراک آن­ها و هم­سو کردن این ادراک و رفتار مخاطب که با نیت مورد نظر ما صورت می­گیرد. حد فاصل خبر و تبلیغ انگیزه منبع است. ما در ارتباطات یک فرمول داریم و می­گوییم یک منبع، پیامی را می­فرستد به صورت یک مخاطب پس منبع فرستنده­ی پیام در تبلیغ هدف و نیت خودخواهانه دارد. دلش می­خواهد رفتار مخاطب مثل آن چیزی بشود که خودش فکر می­کند. و هدفش دو چیز است:

1- حفظ وضعیت موجود.

2- تغییر وضع موجود، به گونه­ای که به نفع خودش باشد.

پس فرق بین خبر و تبلیغ این است که: پشت تبلیغ یک نیت خودخواهانه است اما خبر این گونه نیست.

حالا ما می­بینیم بسیاری از خبرهایی که روابط عمومی­ها می­دهند تبلیغ است، نه خبر. این حرف بارها گفته شده است که این عمل است که صدای رسا دارد نه شعار.

از اشکالات روابط عمومی­ها این است که نمی­دانند یکی از وظایف روزمره سازمان­شان خبر است.

مشکل دیگر روابط عمومی­ها این است که هر اقدام مدیرشان را فوراً به روزنامه خبر می­دهند. این خبرها هم جذابیت ندارد.

 

سرفصل­های بیانیه­ی خبری برای ارسال به روزنامه­ها چنین است:

1- ارزش خبری بیانیه­ای که می­خواهید تنظیم کنید چیست؟

2- عناصر تشکیل­دهنده خبر کدام است؟

3- از ساختارهای خبری مطبوعات استفاده کنید یعنی متن خلاصه و بدون ابهام باشد. در شروع خبر صراحت داشته باشید و مهم­ترین مطلب را در ابتدای خبر بیاورید. از نقل و قول استفاده کنید چون سندیت پیدا می­کند. دیگر این که بیانیه­ای را که تنظیم می­کنید بدانید برای چه رسانه­ای است. تلویزیون، رادیو، روزنامه هر کدام مخاطبان خاص خود را دارند. فعل مجهول به کار نبرید. از افعال زنده و پویا استفاده کنید. در نهایت وقتی بیانیه­ای را تنظیم کردید، مخاطبش خود شما هستید، یک بار دیگر خبر را بخوانید ببینید آیا جذابیت دارد.

همچنین شما برای ارسال اخبار خودتان باید بدانید که با کدامیک از حوزه­های روزنامه کار می­کنید. بسیاری از اوقات اتفاق افتاده که خبر به روزنامه می­رسد مثلاً به سرویس اقتصادی یا فلان سرویس. وقتی خبرنگار سرویس اقتصادی خبر را می­بیند، می­گوید مربوط به حیطه­ی کار او نیست. از همان ابتدا خبر برای او دافعه ایجاد می­کند. پس باید خبرنگاری را که با حوزه شما کار می­کند بشناسید.

دو بحث در اینجا وجود دارد که لازم و ملزوم هم­اند:

 موضوع اول این­که کسانی که در روابط عمومی­ها کار می­کنند باید با خبرنگاران روزنامه یک رابطه­ی صمیمی، معتبر، و با سابقه­ی درست داشته باشند. مزیت­های آن این است که وقتی سازمان شما در یک موقعیت مشکل قرار گرفت روی سابقه دوستی شما به خبرنگار می­گوید «زهر خبر را بگیرد»

روزنامه­نگار هم برحسب دوستی یا خبر را نادیده می­گیرد یا خبر را برجسته نمی­کند. به خاطر همین موضوع است که می­گویند به خبرنگار اجازه ندهید بیش از یکی، دو سال در یک حوزه باقی بماند. چون با محدوده خبری خودش آشنا می­شود و خبرهای بد را منعکس نمی­کند. این امر ضررش برای مخاطب است.

منظور از حسن رابطه درست با خبرنگار این است که هر اتفاقی که برای سازمان پیش می­آید به دلیل حسن رفتار با هم به یک نتیجه بهتری برسید.

وقتی یک مسئول جدیدی به عنوان مدیر روابط عمومی منصوب می­شود می­گوید مگر چند خبرنگار در حوزه کار من هستند، هر طور باشد به عناوین مختلف با آن­ها کنار می­آیم با مسافرت، هدیه، یا هر طریق دیگر، اما خبرنگاری که به این سادگی قابل خریدن باشد به طور مسلم در سازمان خودش هم دارای شخصیتی نیست. بنابراین تأثیری در کار شما ندارد.

همچنین آن خبرنگاری که شما روز اول به او هدیه داده­اید و او را تطمیع کرده­اید برای روزهای بعد آن هدیه را بی­ارزش می­داند، و بیشتر طلب می­کند و اگر روزی از شما برگردد، بر شما و سازمان شما ضربه­ی مهلکی وارد خواهد کرد.

آخرین توصیه است است که ممکن است یک روزنامه­نگار خوب و با سابقه هم در شرایط بد مالی در اثر اوضاع روزگار تحت تأثیر قرار بگیرد و کمک­های شما را بپذیرد، اما از آن­جا که حیثیت سازمانی­اش در خطر است مسلم بدانید هرجا منافع سازمان خبری او اقتضا کند، منافع شما را زیر پا خواهد گذاشت. بنابراین هیچ وقت با روزنامه­نگار این گونه برخورد نکنید.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  ۷ اصل حمایتی در روابط


  ایران قوی با روابط عمومی قوی


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد