شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- آموزه های دینی به ما می گویند که پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (س) رابط و واصل میان پروردگار عالم و خلق خدا که بندگان و عبادت کنندگان درگاه او هستند بشمار می روند. لذا دستورات الهی از سوی خداوند برای هدایت خلق بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد تا راهی برای ارتباط و گفت و گوی دوجانبه خالق و مخلوق باشد. روابط عمومی پل ارتباطی بین دستگاه و جامعه است و به طور یقین پل هایی که اگر مستحکم نباشند از بهره ذهنی لازم هم برخوردار نخواهند بود. روابط عمومی علم و هنر ارتباط انسان ها با یکدیگر، تکریم ارباب رجوع، آگاهی از نظرات دیگران، علم نفوذ در دل ها، مشاوره با مخاطبان، اطلاع رسانی، تسهیل کننده یک بستر ارتباطی دوسویه و سالم با مخاطبان و مواردی این چنین است که با نگاهی حتی ظاهری در سیره انبیای الهی به ویژه پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین در می یابیم که تمامی این موارد حتی با دقت و هنرمندی بیشتری در تعالیم الهی و سیره آن بزرگواران ساری و جاری بوده است. پیش از آن که روابط عمومی به شکل امروزی توسط اندیشمندان غربی بنیان گذاشته و مصادره به مطلوب شود، اسلام در این زمینه پیشرو و پیشتاز بوده است.
در هر حال روابط عمومی اسلامی نهادی است که می تواند مدیریت را به سوی خیر و آخرت رهنمون باشد و در کنار آن جریان عمومی کار را به سمت خدمتگزاری پیش ببرد، نمونه ای از یک روابط عمومی اسلامی است. آن چه حایز اهمیت است همت و تلاش مشترک کارگزاران مسلمان روابط عمومی است تا به مدد فناوری های نوین ارتباطی در جریان سازی و نهادینه سازی نوع جدیدی از نهاد روابط عمومی به ایفای نقش ارزنده خود بپردازند. هرچند فرصت کوتاه ایام برگزاری کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی فرصت مغتنمی است تا با هم اندیشی و تبادل تجارب و اندوخته های علمی و معنوی به نتایج ارزنده دست یافت اما تداوم همکاری ها و تعاملات، بر بسترهای ارتباطی نوین موضوعی است که اراده و همت والایی را طلب می کند.
امید آن که بهره گیری از ذخایر ارزشمند دین مبین اسلام، برای بکارگیری مولفه های ماندگار و انسانی آن در روابط عمومی ها، با رویکرد متعهدانه و دلسوزانه تمامی فعالان عرصه روابط عمومی ایران اسلامی و سایر ملل مسلمان، در به تصویر کشیدن و معرفی ناب ترین نوع روابط عمومی جهان، موثر و مفید واقع شود.
|