شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- «ریچماند تایمز» به روزنامه هایی که در چند سال اخیر دچار بحران مخاطب شده اند توصیه کرده است که همانند روزگار قدیم به خرید خبر از مردم اقدام کنند و همه مردم را به صورت خبرنگار خود درآورند تا نه تنها خبر تازه از درون جامعه به دست آید بلکه بر شمار مخاطبان بیافزایند.
این روزنامه در مقاله ای در یکم آگوست 2004 ضمن طرح این موضوع اضافه کرده بود که با قرار گرفتن متن اعلامیه های آژانسهای دولتی و سازمانها در وبسایت های اختصاصی شان که آدرس آنهارا در هر کتابخانه و سرچ انجین می توان به دست آورد، و نیز دسترسی به گزارشهای سه خبر گزاری بزرگ از طریق اینترنت که 24 ساعت پیش از انتشار در روزنامه امکان پذیر است؛ تنها راهی که برای ما (روزنامه ها) باقی مانده است پرداختن به اخبار درون مردم و «نظر» و مطالب حاشیه ای است که جز خود فرد منبع سهل الوصول دیگری برای جمع آوری آنها وجود ندارد.
به همه مردم باید امکان داده شود تا هر مطلبی را که احساس کنند دیگران مشتاق به شنیدن و خواندن آن هستند تلفنی، با فاکس و ای ـ میل ارسال دارند. سپس نویسندگان روزنامه با کمک ارسال کننده مطلب، درباره آن تحقیق کنند و به صورت کامل به دست چاپ دهند و در پایان هفته حق الزحمه افراد پرداخت شود. به علاوه، در برابر رسانیدن هر خبر، تا مدتی برای آن فرد روزنامه رایگان ارسال شود و اگر آگهی شخصی (نیاز مندی ها) داشته باشد با تخفیف به چاپ برسد.
طبق این پیشنهاد، روزنامه تا مدتی می تواند در یک ستون خود درس خبرگیری و خبرنویسی بدهد، و بگوید چه مطلب و اطلاعی «خبر» روزنامه است و عناصر خبر چیست. خبر ناقص و گیج کننده موجب ریزش مخاطب خواهد شد.
این روزنامه اطمینان داده است که با گسترش این کار، روزنامه ها به منبعی دست خواهند یافت که از دسترس تلویزیون، خبرگزاری و وبسایت ها خارج است.
منبع: www.iranianshistoryonthisday.com
|