درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 22 خرداد 1403 - 02:05   

برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد

  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد


ادامه ادامه مطلب یک

چت‌جی‌پی‌تی اکنون در جعل کردن احساسات و رفتار انسانی بهتر از همیشه است

  چت‌جی‌پی‌تی اکنون در جعل کردن احساسات و رفتار انسانی بهتر از همیشه است


ادامه ادامه مطلب دو

60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است

  60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است


ادامه ادامه مطلب سه

اعترافات پاتریک براون در مورد دستکاری تحقیقات آب‌وهوایی

  اعترافات پاتریک براون در مورد دستکاری تحقیقات آب‌وهوایی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هوش مصنوعی: بازاریاب خلاق یا ابزار خلاقانه؟
  مطالعه: تاثیر ارتباطات رهبری بر اعتماد کارکنان در طول بحران
  یادداشت خبری دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی: گامی مهم در راستای ارتقای جایگاه روابط‌عمومی در ایران
  شماره 67 فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی منتشر می‌شود
  پایان عصر جستجوی سنتی؟ رسانه‌های اجتماعی به دروازه اصلی اطلاعات تبدیل می‌شوند
  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد
  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد
  نگاهی به بحث داغ در اجلاس هوش مصنوعی نیویورک
  استراتژی‌هایی برای ایجاد توسعه رهبری با بودجه محدود
  چالش روابط‌عمومی: غلبه بر چالش‌های بودجه
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11992صفحه نخست » دوشنبه، 23 تیر 1393 - 07:15
چگونه استراتژیک صحبت کنیم؟
مترجم: رویا مرسلی - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تقریبا سه هفته بود که گلو درد داشتم و هیچ بهبودی حاصل نمی‌شد. وقتی صحبت می‌کردم درد شدیدتر می‌شد. به همین خاطر تصمیم گرفتم به مدت چند روز تا حد امکان کوتاه‌تر صحبت کنم. هر گاه لازم بود حرفی بزنم، یک لحظه صبر می‌کردم و از خود می‌پرسیدم آیا گفتن این حرف ارزش اذیت کردن گلویم را دارد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  تقریبا سه هفته بود که گلو درد داشتم و هیچ بهبودی حاصل نمی‌شد. وقتی صحبت می‌کردم درد شدیدتر می‌شد. به همین خاطر تصمیم گرفتم به مدت چند روز تا حد امکان کوتاه‌تر صحبت کنم. هر گاه لازم بود حرفی بزنم، یک لحظه صبر می‌کردم و از خود می‌پرسیدم آیا گفتن این حرف ارزش اذیت کردن گلویم را دارد.


همین موضوع باعث شد تا توجه کنم چگونه و چه موقع از صدایم استفاده کنم. این موضوع باعث رسیدن به یک کشف شگفت انگیز برای من شد: من انرژی زیادی را صرف کارهایی می‌کنم که خلاف میل واقعی‌ام است و اگر گوش دادن به تجربه دیگران یک شاخص تلقی شود، من از آن عقب هستم.


به نظر من، افراد با سه هدف عمده صحبت می‌کنند:
1- برای کمک به خود
2- برای کمک به دیگران
3- برای ایجاد ارتباط با یکدیگر
این موضوع عجیب نیست. هر سه دلیل، مشروع و ارزشمند هستند.
آنچه تعجب‌آور است این است که چقدر زیاد پیش می‌آید که ما فکر می‌کنیم برای این اهداف صحبت می‌کنیم درحالی‌که در واقعیت، خلاف جهت این اهداف لب به سخن می‌گشاییم. هر‌چه بیشتر گوش دادم بیشتر فهمیدم که چقدر در خلاف جهت منافع خودمان عمل می‌کنیم.


من تاکنون چند بار درباره یک نفر اقدام به شایعه پراکنی کردم. به این نتیجه رسیدم دلیل اینکه این کار را می‌کنم این است که به خودم کمک کنم (اگر فکر کنم از آن فرد بهتر هستم احساس بهتری خواهم داشت) و دلیل دیگر ایجاد ارتباط با افرادی بود که با آنها درباره او حرف می‌زدم. اما به وضوح این کار باعث می‌شد افراد درباره کسی که پشت سر او حرف می‌زدم از من فاصله بگیرند. حتی این کار باعث می‌شد خود افرادی که درباره آن شخص حرف می‌زدند هم از من فاصله بگیرند. چه کسی می‌تواند به فردی اعتماد کند که پشت سر دیگران حرف می‌زند. تلاش من برای تقویت ارتباط با دیگران، معکوس عمل می‌کرد و باعث آزار آنها می‌شد.


در عین حال، من همیشه دوست داشتم اطلاعاتی را که فکر می‌کردم به دیگران کمک می‌کند به آنها بدهم. البته این یک دلیل مفید برای صحبت کردن است. اما در بسیاری از مواقع، فقط به این دلیل می‌خواستم صحبت کنم که نشان دهم جواب را می‌دانم یا برای جلب توجه این کار را می‌کردم. گاهی اوقات نیز دلیل این کار افزایش قدرتم در گروه بود. بر من مسلم شد که دلیل صحبت کردن من در این موارد فقط از میل من به خاص بودن برمی‌خیزد. من می‌خواستم دیگران من را دوست داشته باشند و نظر خوبی درباره من داشته باشند. اما چه کسی می‌تواند فردی را که فقط می‌خواهد خودش را نشان دهد دوست داشته باشد؟
گاهی اوقات می‌خواستم با پیدا کردن جواب یک سوال یا مشارکت در یک تصمیم‌گیری به خودم کمک کنم. این کار مفید است. اما گاهی اوقات فقط می‌خواستم صدای من در میان صداهای دیگر شنیده شود. خود را در شرایطی قرار می‌دادم که در جلسات، وسط صحبت دیگری حرف بزنم یا به نکته‌ای اشاره کنم و دیگران را وادار کنم با من موافقت کنند تا به نظرات خود اطمینان بیشتری داشته باشم. آیا این کار واقعا به دیگران کمکی می‌کند؟


واقعیت این است که بیشتر مواقع دلیل اینکه می‌خواستم صحبت کنم این بود که بگویم اینجا هستم، در تصمیم‌گیری نقش دارم و دیگران به من توجه کنند.
وقتی مدتی را در سکوت سپری کردم تا از گلویم محافظت کنم، این فرصت برای من فراهم شد تا به رفتار دیگران هم توجه کنم و بفهمم آنها به چه دلیل و چه موقع صحبت می‌کنند و فهمیدم تقریبا همه تمایلات مشابهی دارند.


اما زندگی و روابط طولانی مدت هستند. وقتی شایعه‌پراکنی می‌کنیم، صدایمان را بالا می‌بریم، پشت سر دیگران حرف می‌زنیم، برای جلب توجه دیگران حرف می‌زنیم یا پشت سر دیگران به آنها می‌خندیم، در واقع طی زمان خودمان را منزوی می‌کنیم.


تجربه کمتر حرف زدن برای من نتایج خوبی داشت: بیشتر گوش دادم. باید بگویم با گوش دادن توانستم بیشتر به اهدافم دست یابم تا زمانی که به‌جای گوش دادن حرف می‌زدم.
من با گوش دادن به خودم و به دیگران کمک می‌کردم و ارتباط ایجاد می‌کردم و این ارتباط به اندازه حرف زدن موثر بود، درحالی‌که عوارض جانبی آن هم بسیار کمتر بود.


البته من مطلقا توصیه نمی‌کنم که ما صحبت نکنیم، تا زمانی که حرف نزنیم، به هیچ‌یک از سه هدف بالا نخواهیم رسید. ما باید آنچه را می‌خواهیم بگوییم. باید اطلاعاتمان را با دیگران قسمت کنیم. برای این کار راه‌هایی وجود دارد مثل تایید و تمجید یا بیان آنچه می‌شنویم به شیوه دیگر؛ به این ترتیب می‌توانیم با صحبت کردن روابط موثر ایجاد کنیم.
اما پیشنهاد من این است که در لحظه وقتی می‌خواهیم چیزی بگوییم با دید بلندمدت به آن فکر کنیم. قبل از صحبت کردن، یک سوال ساده از خود بپرسیم: آیا آنچه می‌خواهم بگویم ازآن سه هدفی که باید برای آن صحبت کنم عدول می‌کند؟ اگر پاسخ مثبت است، بهتر است چیزی نگویید.


اکنون گلوی من بهتر شده است و می‌توانم هر چقدر می‌خواهم صحبت کنم. البته این موضوع کمی باعث تشویش من می‌شود؛ حال که می‌دانم چقدر راحت می‌توانیم به خودمان ضربه بزنیم، آیا هنوز قادر خواهم بود تعادل را در صحبت کردن حفظ کنم؟
در چند روز اخیر، هرگاه می‌خواهم صحبت کنم، ابتدا در ذهن خود محاسبه می‌کنم: آنچه می‌خواهم در طول روز بگویم، آیا ارزش آن را دارد که از صدای خود استفاده کنم؟
جالب اینجا است که بیشتر مواقع بلافاصله جواب را می‌دانم.
 

منبع: HBR روزنامه دنیای اقتصاد
 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد


  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد


  چرا رهبران بزرگ همیشه مهربان هستند - اما همیشه خوب نیستند


  شماره 67 فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی منتشر می‌شود


  واشنگتن پست در آستانه پذیرش تاریکی است


  نگاهی به بحث داغ در اجلاس هوش مصنوعی نیویورک


  تعامل و روابط انسانی در دنیای هوش مصنوعی: اصالت در روابط‌عمومی


  استراتژی‌هایی برای ایجاد توسعه رهبری با بودجه محدود


  چالش روابط‌عمومی: غلبه بر چالش‌های بودجه


  پایان عصر جستجوی سنتی؟ رسانه‌های اجتماعی به دروازه اصلی اطلاعات تبدیل می‌شوند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد