درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 17 خرداد 1403 - 19:38   

برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد

  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد


ادامه ادامه مطلب یک

۴ نکته برای متخصصان روابط‌عمومی

  ۴ نکته برای متخصصان روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است

  60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است


ادامه ادامه مطلب سه

مه مغزی طولانی کووید: تاثیر و راهبردهای مقابله

  مه مغزی طولانی کووید: تاثیر و راهبردهای مقابله


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تنها کارمند روابط‌عمومی توییتر استعفا داد
  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد
  روابط‌عمومی‌های عزیز…
  آینده روابط‌عمومی در سال 2024: عبور از مرزها
  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد
  استراتژی رشد: ایجاد و محافظت از ارزش
  ایجاد بینش مشتری
  تفسیر جلد کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل
  چت‌جی‌پی‌تی جدید: 12 درخواست تغییر بازی که قبلا امتحان نکرده‌اید
  محاسبات کوانتومی: مرز بعدی فناوری یا خطری برای آینده؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 887صفحه نخست » خبر یکیکشنبه، 21 خرداد 1391 - 07:07
رسانه های جدید و تحول روابط عمومی
سه امتیاز برجسته اینترنت تعاملی بودن، فرامتنی بودن و چندرسانه­ای بودن است. نتایج این امتیازات برای روابط عمومی توجه بیشتر به آگاه­سازی به جای اقناع، فعالیت و کنترل بیشتر از سوی شهروندان و خوانندگان، برقراری ارتباط به صورت دوسویه و جایگزینی آن با ارتباط یک­سویه، و انعطاف­­پذیری بیشتر در زمان استفاده از محتوای اینترنتی است.
  

دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران در یادداشتی به چهارمین جشنواره روابط عمومی های شهرستان تفت نقش رسانه های جدید در تغییر و تحول در روابط عمومی را مهم خواند.
 به گزارش روابط عمومی فرمانداری تفت، علیرضا دهقان در این یادداشت آورده است: سه امتیاز برجسته اینترنت تعاملی بودن، فرامتنی بودن و چندرسانه­ای بودن است. نتایج این امتیازات برای روابط عمومی توجه بیشتر به آگاه­سازی به جای اقناع، فعالیت و کنترل بیشتر از سوی شهروندان و خوانندگان، برقراری ارتباط به صورت دوسویه و جایگزینی آن با ارتباط یک­سویه، و انعطاف­­پذیری بیشتر در زمان استفاده از محتوای اینترنتی است. اینها بیشتر معطوف به جنبه­های فنی تکنولوژی دیجیتال است که فرصت­هایی را مخصوصاً برای مخاطبان و مشتریان فراهم می­کند. این پتانسیل برای ترویج روابط عمومی مبتنی بر الگوی همسنگ چه نتایج نظری دارد؟ از جهت ارتباطات درون سازمانی و ارتباطات سازمان با گروههای مخاطب خود کمک زیادی به تحقق الگوی دوسویه و متعدل و منصفانه است. اما مهمتر از این نکته تحولی است که در کیفیت و کمیت اطلاعات قابل عرضه برای عموم مردم در مورد سازمانها و امکان ارزیابی عملکرد آنها فراهم می شود. بازخورد این وضعیت به سازمانها می تواند مسولیت پذیری بیشتر از پیش آنها و نزدیک شدن بیشتر به الگوی دوسویه و مردم مدار باشد. اشکال مختلف روزنامه نگاری آن لاین در این راستا دارای اهمیت هستند. این اشکال نیازمند توضیح است.
 دسته ای از پژوهشها روزنامه­نگاری آن لاین را به چهار نوع تقسیم می کنند : سایت­­­های خبری جریان اصلی، سایت­های نمایه­ای؛ سایت­های تفسیری و فراسایتی، و سایت­های مرابطه و مباحثه. این چهار نوع در گستره­ای قرار دارند که یک سر آن وب سایت­های با محتوای تحریریه­ای است (از جمله بنرهای تبلیغاتی، اطاق­های گفتگو، مقاله­های پژوهشی و غیره). محتوای تحریریه­ای متونی از نوع کلمات نوشتاری یا صوتی است که روزنامه­نگاران تولید کرده­اند. سر دیگر این پیوستار پیوند مردمی است. سایت­های نوع اول نزدیک به سر اول و سایت­های نوع چهارم بیشتر نزدیک به سر دوّم قرار می­گیرند و دو دسته سایت دیگر وسط این دو قرار می­گیرند. پیوند مردمی به معنی روزنامه­نگاری گفتگویی است یعنی نوعی روزنامه­نگاری که مقصودش ارتقا بحث عمومی و وارد کردن ساکنان محلی در تولید گزارش­های خبری است.
 گسترده­ترین شکل تولید رسانه­های خبری آن لاین سایت­های خبری جریان اصلی است که عموماً منتخبی از محتوای تحریریه­ای و حداقلی از ارتباط مشارکتی را عرضه می­کنند. این محتوا یا محتوای اصیل یعنی اصالتاً تولید شده برای وب است یا محتوای جمع شده از رسانه­های ماخذ که با آنها پیوند برقرار شده است. این شکل چندان نمی تواند به تحول روابط عمومی دوسویه همسنگ کمک کند. گرچه با روابط عمومی دوسویه ناهمسنگ تناسب زیادی پیدا می کند.
 سایت­های نمایه­ای و مقوله­ای به سایت­های خبری موجود در شبکه گسترده جهانی پیوند می­دهند. این فرامتن­ها گاهی دسته­بندی شده­اند و حتی ممکن است از سوی گروه سردبیری حاشیه­نگاری شده باشند.. این نوع سایت­ها عموماً محتوای تحریریه­ای اصیلی عرضه نمی­کنند، یعنی محتوایی که انحصاراً یا اختصاصاً برای انتشار در وب تولید شده باشد ولی گاهی فضاهایی برای چت یا مبادله خبر. توصیه­ها و پیوندهایی برای عموم مردم فراهم می­کنند. به طور مثال ممکن است نوعی نظام اعلانات و اطلاعیه­ها را فراهم ساخته و از آن حمایت کنند. این اشکال نیز برای روابط عمومی دو سویه همسنگ تحول زیادی به وجود نمی اورند. البته امتیازاتی نسبت به سایت های خبری جریان اصلی دارند.
 سایت­های تفسیری و فراسایتی نوع سوم روزنامه­نگاری آن لاین را تشکیل می­دهند. این دسته شامل سایت­هایی راجع به رسانه­های خبری و مسایل رسانه­ای در کل می­شوند. گاهی مقصود از این سایت­ها نقد رسانه­ای و دیده­بانی رسانه­ای است. در این نوع روزنامه­نگاری آن لاین که وجه انتقادی یا صداهای رسانه­ای جایگزین دارد محتوای تحریریه­ای را شمار متنوعی از روزنامه­نگارن تولید می­کنند و اصولاً محتوایی را که در جای دیگر در اینترنت یافت شده است مورد بحث قرار می­دهند. چنین محتوایی از نظر درست بودن و قابل اطمینان بودن فرایندهای تولید مورد بحث قرار می­گیرند. این نوع روزنامه­نگاری درباره روزنامه­نگاری یا فرارسانه­ یا فراروزنامه­نگاری به ویژه به صورت آن لاین رونق پیدا کرده است..
 یکی از وجوه مهم این نوع روزنامه­نگاری آن لاین ظهور گسترده سایت­های خبری به اصطلاح جایگزین است. سایت­های خبری جایگزین خود را بر حسب آنچه که سازمان­های خبری جریان اصلی فاقد آن هستند تعریف می­کنند. این نوع سایت­ها نه تنها خبرهای خود را به صورت آن لاین عرضه می­کنند بلکه خبرهای عرضه شده در شبکه­های رسانه­ای موجود را نقد می­کنند و کاربران را به منابعی غیر از مجموعه عرضه شده از سوی رسانه­های جریان اصلی به صورت آن لاین هدایت می­کنند بسیاری از این سایت­ها به عنوان روزنامه­نگاری آن لاین حضور دارند به گونه­ای که منابع خبری را در وب جمع­آوری کرده یا بر آنها حاشیه و تفسیر نوشته و به مسایل و زاویه­هایی از رویدادها و موضوعات توجه می­کنند که فکر می­کنند روزنامه­نگاری جریان اصلی پوشش نداده یا نحوه پوشش رضایت­بخشی نداشته­اند. از آنجایی که در بیشتر این سایت­ها افراد می­توانند مطالب و نظرهای خود را وارد نمایند می­توان آنها را فراسایت­هایی در نظر گرفت که تقریبا­ً به صورت مشارکتی عمل می­کنند. این سایت ها می توانند فرصتی برای نقد و ارزیابی عملکرد سازمانها فراهم کنند و روابط عمومی با الگوی دو سویه همسنگ را ارتقا بخشند.
 دسته چهارم از انواع روزنامه­نگاری آن لاین سایت­های مرابطه و مباحثه است. این سایت­ها به خصلت اصلی اینترنت یعنی تسهیل ارتباط مردم دنیا با یکدیگر بدون مانع و در زمان واقعی نزدیک­ترند. این نوع سایت­ها با استفاده از امکانات فراهم شده با تکنولوژی جدید اینترنت مبادله افکار و گزارش­ها را فراهم می­سازند. اغلب این نوع صفحات حول موضوع خاصی مثل فعالیت علیه جهانی شدن، توجه به کالاها و محصولات ملی و یا انواع آودگی های محیط زیستی و ارتباط آنها با صنایع مختلف سازمان­دهی شده­اند. این نوع روزنامه­نگاری که تحت عنوان وب لاگ­های گروهی نیز شناخته­ شده­اند نظرات و ارزیابی­های شخصی افراد راجع به تجاربشان را در اینترنت عرضه می­کند.
 هدف هر یک از چهار نوع سایت­ خبری مذکور فراهم ساختن اطلاعات برای شهروندان است. اطلاعاتی که به آزاد بودن و حکمرانی بر خود به آن نیاز دارند. در مورد روزنامه­نگاری آن لاین می­توان هدف دیگری را اضافه کرد. آن هدف عرضه میدان هایی برای شهروندان شبکه­ای و فراهم سازی ابزراهایی برای مبادله عقاید و اطلاعات مورد نیاز برای تحقق آزادی و حکومت بر خود است. با در نظر گرفتن این توضیح، شکل چهارم روزنامه­نگاری آن لاین یعنی مرابطه و مباحثه از نظر ارتباط و گفتگوی مردم با مردم بارز و برجسته است. بنابراین این دسته نیز می توانند فرصتی برای نقد و ارزیابی عملکرد سازمانها فراهم کنند و روابط عمومی با الگوی دو سویه همسنگ را ارتقا بخشند.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی برگزار می‌شود


  دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی برگزار می‌شود


  چگونه گیمیفیکیشن می‌تواند تعامل کارکنان را افزایش دهد؟


  ۴ نکته برای متخصصان روابط‌عمومی


  60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است


  نقش روابط‌عمومی در افزایش پایداری کشاورزی


  نقاب دروغ: ریشه‌یابی دروغگویی در جوامع


  استراتژی رشد: ایجاد و محافظت از ارزش


  کم بازده‌ترین کشور جهان


  چت‌جی‌پی‌تی جدید: 12 درخواست تغییر بازی که قبلا امتحان نکرده‌اید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد