رادیو در تقابل با رسانههای مدرن، به آنها به چشم یک فرصت و نه تهدید، نگاه میکند
امیدواری نسبت به آینده رادیو
بیم و امید نسبت به آینده رادیو یکی از محورهای مشترک چهارمین اجلاس جهانی صدا بود که چندی پیش در زیبا کنار برگزار شد.
دامنه این مباحث به مراسم افتتاحیه جشنواره رادیو هم کشیده شد. آنجا که تاکشی دکی، نماینده اتحادیه رادیو و تلویزیونهای آسیا و اقیانوسیه به رادیو به عنوان رسانهای سنتی نگاه کرد و گفت: هفته گذشته در اجلاسی در توکیو بودم که 200 عضو در آن شرکت داشتند و در آن از آینده رادیو ابراز نگرانی کردند.
در دنیای جدید با آمدن محصولات و فناوریهای تازه، رادیو رقبای بسیاری پیدا کرده که ممکن است میزان محبوبیت آن را کم کند.
طرفداران این نظریه معتقدند که صدا به تنهایی توان مقابله با رسانههای مدرن را ندارد. جوانی که میتواند با یک کلیک به دنیایی نامحدود متصل شود و فایلهای متنی و تصویری دلخواهش را دریافت کند، دیگر نمیآید موج رادیو را بچرخاند تا صرفا شنونده یکسری صدا و ترانه و افکت باشد. به اعتقاد این نظریهپردازان تحولات تکنولوژیک دنیای مدرن، رسانهها و رسانهداران را دچار چالشهای عدیدهای کرده است. به طوری که فرآیند جذب و حفظ مخاطب، الگوهای حرفهای پیچیدهتری را طلب میکند. اگر رادیو را به عنوان یک رسانه سنتی منفعل در نظر بگیریم، باید بر حرف این نظریهپردازان مهر تایید بزنیم. اما نکته امیدبخش این است که بدانیم خوشبختانه رادیو در تقابل با رسانههای مدرن به آنها به چشم یک فرصت و نهتهدید نگاه کرده است.
واقعیت این است که رسانه رادیو توانسته همگام با تحولات جدید خودش را تغییر دهد و به روز کند. قرار گرفتن این رسانه روی دستگاههای تلفن همراه جوانان بارزترین تجلی نوشدن رادیوست. ضمن این که در حال حاضر در فضای مجازی نیز نرمافزارهای رایگانی برای دانلود قرار گرفته که میتواند مخاطب را به هزاران ایستگاه رادیویی متصل کند.
فقط کافی است که شما کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس در میان فهرست ایستگاههای موجود آن کشور روی یک شبکه کلیک کنید. با این کار پس از چند ثانیه برنامههای در حال پخش از آن شبکه به گوش میرسد. علاوه بر این ، شما میتوانید موزیکهای در حال پخش و به طور کلی صدای در حال پخش از شبکه مورد نظر خود را با کیفیتهای مختلف در فرمت MP3 ضبط کنید تا برای همیشه آن را در رایانه خود داشته باشید.
بیجو ماتیو، استاد دانشگاه اهل هندوستان یکی از صاحبنظرانی است که دیدی خوشبینانه نسبت به آینده رادیو دارد. او در نشستی که با موضوع بازاندیشی رادیو در عصر رسانههای نوپدید برگزار شد، اظهار کرد:
رادیو در دنیای دیجیتال در حال رشد است. من معتقدم که رادیو باید از فناوری به عنوان وسیلهای برای پیشرفت استفاده کند. بسیاری از ایستگاههای رادیویی درصدد بازسازی تجهیزاتشان هستند. بسیاری از افراد در صنعت رسانه از اینکه جوانان در حال دور شدن از رادیو هستند شکایت میکنند، اما با ایجاد تغییرات اساسی همچون هماهنگکردن رادیو با تکنولوژی جدید میتوانیم طرفداران وفادار خود را ثابت نگه داریم. من معتقدم که رادیو آیندهای روشن پیش رو دارد. رادیو در گذشته خودش را بارها و بارها اختراع کرده است و اکنون نیز میتواند دوباره این کار را انجام دهد که این امر با نزدیکشدن به فناوریهای روز و جلب توجه جوانان امکانپذیر است.
در همین نشست عطاءالله ابطحی، دکترای مدیریت رسانه نیز به ارائه دیدگاههای خود درباره آینده رادیو پرداخت و گفت: رادیو همزمان با گذر از فناوری آنالوگ و ورود به عصر دیجیتال خود را بازتعریف کرد. همچنین در کنار پیشرفت فناوری، ظهور شبکههای اجتماعی باعث شد که مفهوم تازهای از رادیو پدید آید.
صحبتهای این دو نفر نشان میدهد که باید همچنان با امیدواری به افقهای پیش روی رسانه رادیو نگاه کنیم. در آیندهای نزدیک رادیوهایی را شاهد خواهیم بود که تعاملی دوسویه با مخاطب دارند، به علایق و سلایق شنوندهشان احترام میگذارند و سعی میکنند همان چیزی را که او میخواهد در اختیارش بگذارند.
در حال حاضر با مراجعه به سایت اینترنتی ایرانصدا میتوان به آرشیو شبکههای رادیویی در 6 ماه گذشته دسترسی پیدا کرد. این یکی از دهها امکان و فرصتی است که سایت ایرانصدا در اختیار مخاطب قرار میدهد. با همین امکان به ظاهرساده مخاطب میتواند بر محدودیتهای زمانی و مکانی غلبه کند و در هر جایی و هر لحظهای برنامه مورد علاقهاش را بشنود.
از مسیر رفاقت 2 رسانه رادیو و اینترنت هر دو طرف سود میبرند، اما سود بیشتر از آن مخاطبی است که میتواند با لذت بیشتری، برنامههای مورد علاقهاش را بشنود. |