به گزارش شارا به نقل از ایرنا، ˈسیدعلی رضا حسینیˈ در نشست ماهانه هم اندیشی هنر هشتم که با حضور علاقه مندان عرصه روابط عمومی در محل انجمن کارگزاران روابط عمومی استان در گرگان برگزار شد، افزود: مجموعه علاقه مندان عرصه روابط عمومی، امیدوار هستند، دولت تدبیر و امید در سیاست کاری خود افق روشنی را برای روابط عمومی ها ترسیم کند.
وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی های توانمند می توانند در انعکاس خدمات دولت و کاستی هایی که دولت در بخش رسانه با آن مواجه است به کمک وی بشتابند و این نقیصه را جبران کنند و البته در این بین نیز می توانند وظایف تصدی گری خود را به بخش خصوصی محول کنند.
حسینی با اشاره به رشد توجه مردم به رسانه های خبری پس از استقرار دولت تدبیر و امید تصریح کرد: با تقویت و ارتقای روابط عمومی ها می توان از این توانمندی در جهت آگاهی هر چه بیشتر مردم نسبت به خدمات دولت سود برد.
وی تاکید کرد: باور به روابط عمومی، نباید یک اعتقاد صوری باشد، بدون شک این نگاه آسیب زا، آفتی است که خیلی از دستگاههای اجرایی کشور و به ویژه استان به آن مبتلا هستند.
عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان با تاکید بر لزوم تعریف سرفصل های آموزشی برای روابط عمومی دستگاه های اجرایی ادامه داد: این سرفصل ها باید به روز و مطابق با تغییرات دنیا در عرصه روابط عمومی باشد و از قالب سنتی و کلاسیک خارج شود.
حسینی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی نگاه به روابط عمومی نگاه بسیار مثبتی است، اما باید جستجو کرد که چرا با وجود این نگاه مثبت، این بخش نتوانسته آنگونه که باید به رشد و تعالی دست یابد.
وی اضافه کرد: اعتقاد دارم دولت تدبیر وامید دولت روابط عمومی است و این موضوع در تمامی اجزای دولت و نوع ارتباط آنان با مردم نمایان شده است.
حسینی با اشاره به درک شرایط دولت و شاکله مدیریت ارشد توسط رسانه ها یادآور شد: هر چند رسانه ها هیچ گاه نباید رسالت خود را در امر اطلاع رسانی فراموش کنند اما انصاف حکم می کند، ترکیب دولت در استان تکمیل شود و در این مسیر هم نگاه باید کمک به دولت مردمی اعتدال باشد.
حسینی با اشاره به مدیران ضعیف به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه نیافتگی روابط عمومی در کشور و استان ها یادآور شد: مدیران ضعیف در حوزه روابط عمومی از عوامل اصلی و مهم توسعه نیافتگی این بخش در سازمان ها و حتی جامعه محسوب میشوند.
وی اظهار کرد: اینکه روابط عمومی ها دنبال مدیر باشند و بدوند، یعنی یک جای کار می لنگد، در یک فضای منطقی و طبیعی این مدیران هستند که باید به دنبال روابط عمومی باشند و این روابط عمومی ها هستند که باید با انتقال واقعیت فضای جامعه و محیط اداری به رئیس یک سازمان، با نگاهی رو به جلو، فضای آینده کاری مجموعه را ترسیم کنند.
عضو هیات موسس انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان افزود: نه تنها در عرصه روابط عمومی بلکه در تمامی عرصه های مدیریتی، این مدیران هستند که باید به نام یک دستگاه اعتبار بخشند نه اینکه همیشه اعتبار و برند یک سازمان را به خود بچسبانند، تا معتبر شوند.
حسینی متذکر شد: روابط عمومی باید ببیند، فکر کند، ایده بدهد، خود را به سیستم تحمیل کند، تا بتواند توانمندی یک مجموعه را افزایش دهد.
وی با اشاره به نحوه ارتباط روابط عمومی ها با رسانه ها اظهار کرد: بی تفاوتی به افکار عمومی، انتقادات و مطالب منتشر شده در رسانه ها، ممکن است به اعتبار یک سازمان در جامعه لطمه بزند.
حسینی تاکید کرد: اگر چه توصیه می شود، یک روابط عمومی نباید دائم مترصد پاسخ دادن به انتقادات جراید و مطبوعات نباشد، اما اصل باید اعتماد و تعامل با رسانه ها باشد.
وی ادامه داد: نشست های تخصصی دو جانبه با رسانه ها، می تواند در رفع ابهامات و تردیدهای ایجاد شده در مورد یک سازمان موثر باشد.
عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان تصریح کرد: روابط عمومی یک سازمان باید بداند که رسانه ها نه تهدید هستند و نه بدهکار هیچ نهاد و فردی، بلکه بر اساس وظیفه ذاتی خود قلم فرسایی می کنند و اگر انتقاد نادرستی هم انجام بگیرد، بهترین کارشان سعه صدر و پاسخ منطقی است.
حسینی اضافه کرد: مهمترین خاصیت رسانه ها دولتی نبودن آنها است، وابسته کردن رسانه ها به دولت ممکن است برای یک دستگاه اجرایی موقتا نتیجه خوبی به همراه داشته باشد، اما در دراز مدت به جایگاه آن سازمان و رسانه ها لطمه می زند.
در ادامه این جلسه حاضران نیز به بیان نظرات خود در حوزه مباحث طرح شده پرداختند.
انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان، اولین تشکل تخصصی غیردولتی روابط عمومی در استان است که در سال 1383 به همت جمعی از متخصصین و مدیران وقت این حوزه در استان تاسیس شد.