شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- به مناسبت هفته پژوهش، نشست علمی - پژوهشی« حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی و رسانه ملّی» یکشنبه بیست وچهارم آذرماه با حضور دکتر طارمی، قائم مقام مرکز تحقیقات، دکتر گودرزی، رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی، مدیران، پژوهشگران و برنامهسازان حوزههای مختلفرسانه در تالار پژوهش مرکز تحقیقات برگزارشد.
در این نشست، دکتر حسین گودرزی، رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی، با بیان اینکه 4 راهبرد اصلی مرکز پژوهشهای اسلامی، پژوهشمحوری، رسانهمحوری، سفارش محوری و روزآمدی و پاسخگویی به نیازهای رسانه در همه زمینههاست، گفت: این مرکز درخصوص تولیدات پژوهشی مرتبط با موضوع سال، بسته کامل مورد نیاز برنامهسازان را در ده محور تولید میکند و با بهرهگیری از پژوهشگران با تجربه ، پس از انتشار در ماههای آغازین هرسال، در اختیار برنامهریزان و برنامهسازان رسانه ملّی قرار میدهد.
درخصوص شعار امسال نیز، این بسته پژوهشی با عنوانهای : مفاهیم و دیدگاههای نظری در حوزه حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی؛ الزامات و نقش رسانه ملّی در تحقّق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی؛ آشنایی با کارشناسان سیاسی و اقتصادی؛پیامهای کوتاه و زیرنویسهای تلویزیونی ویژه سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی؛ راهبردها و سیاستهای رسانه ملّی در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی؛ حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظّم رهبری؛ منبعشناسی موضوعی حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی؛ ایدههای برنامهسازی در موضوع حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی؛حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از منظر آیات و روایات و حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در شعر فارسی انتشار یافت و در سی و یکمین افق رسانه ملّی در اردبیهشت ماه امسال رونمایی شد.
علیاصغر ترکاشوند، پژوهشگر اداره کل آموزش و پژوهش سیما، ضمن ارائه مقاله «بایستههای سیما در حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی»، با اشاره به توفیق رسانه در انجام رسالت رسانهای خود برای تحقّق حماسه ملّی امسال، گفت: رسانه ملی به عنوان ابزاری فراگیر و تأثیرگذار میتواند با پرهیز از شعارزدگی و با ارایه اطّلاعات صحیح و دقیق، زمینهساز رشد سیاسی مردم و مشارکت هدفمند آنها در این عرصه باشد. همچنان که میتواند با تبیین ضرورتهای توسعه اقتصادی و تأثیر متقابل اقتصاد با سایر بخشها، مردم و مسئولان را با پیامدهای اقتصادی تصمیمات و اقدامات غیر اقتصادی آشنا سازد و نگاه غیر کارشناسی به مسائل را مورد نقادی قرار دهد.
خانم مریم سمردپی، پژوهشگر اداره کل پژوهشهای معاونت سیاسی نیز با ارائه مقاله «سیاستهای تبلیغاتی و محورهای برنامهسازی رسانه ملّی ویژه شعار سال1392»، ضمن اشاره به بهرهگیری از محصولات حوزههای پژوهشی در برنامهسازی ویژه عنوان سال، گفت: رسانه باید با هوشیاری، دو بعد حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را توامان تبیین کند و از بخشی¬نگری به هر یک از این دو مقوله پرهیز کند. تبیین مفهوم مقاومت ملی مردم، تبیین نوع و ماهیت فتنههای جدید و لزوم آگاهی¬بخشی درباره آنها، تبیین تجربه بهره¬برداری از فرصت¬های ایجاد شده ناشی از تحریم¬های اقتصادی کشورهای غربی از جمله خودکفایی ، افزایش تولیدات داخلی و افزایش صادرات محصولات داخلی و غیرنفتی، کاهش واردات و ...در برنامههای رسانه ملّی، بخشی از سیاستهای تبلیغاتی و محورهای برنامهسازی رسانهای بوده است.
درادامه این نشست آقای علی عنایتی، مدیر گروه حقوق و رسانه اداره کل مطالعات رسانه مرکز تحقیقات، درخصوص «زمینههای شکلگیری حماسه 24 خردادماه 1392» گفت: پدیده انتخابات و رفتار رأیدهی و کنش انتخاباتی مردم، زمینهها، ویژگی ها و پیامدهای گوناگونی دارد که نیازمند مطالعه نظاممند و مستمر است. با توجّه به اهمّیّت مشارکت سیاسی در ایران و بررسی های انجام شده درخصوص دلایل مشارکت حداکثری مردم در این انتخابات، مهمترین دلایل مشارکت مردم در انتخابات 24 خردادماه سالجاری را میتوان در چهار عامل مواضع و سخنان مقام معظّم رهبری، نقش رسانهها ( با تأکید بر رسانه ملّی)، تعدّد نامزدهای ریاست جمهوری و دیدگاههای مختلف ایشان و در نهایت، طرح پرسشهای جدّی و کنشگری انتخابات نخبگان مورد توجّه قرار داد.
دکتر بیژن عبدی، مدیرگروه اقتصاد و رسانه اداره کل مطالعات رسانه نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مرکز تحقیقات درخصوص عنوان امسال اظهار داشت: با توجّه به تأکید مقام معظّم رهبری بر حماسه ملّی در زمینه اقتصادی و سیاسی، انتشار 54 گزارش پژوهشی با محوریّت مسائل اقتصادی، 12 گزارش پژوهشی با محوریّت مسائل سیاسی، 9 پژوهش راهبردی در حوزه سیاسی، 89 نظرسنجی در حوزه انتخابات، 23 بولتن روزنه، 10 گزارش تحلیل کمّی انتخابات از شبکههای ماهوارهای و اختصاص مقالات فصلنامههای انتخابات، ماهواره و سبک زندگی به عنوانهای مرتبط با موضوع سال، عملکرد مرکز تحقیقات را تشکیل میدهد.
این نشست با قدردانی از صاحبان مقالات برتر پایان یافت.
|