جهان روابط عمومی- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا):
در دنیای رسانههای اجتماعی و ویدئوهایی ویروسی که به سرعت در حال رشد است، ابزار مرسوم ارتباطی و قدرت آنها برای شکل دادن برداشتها غالباً فراموش میشود یا نادیده انگاشته میگردد. اما، اخیراً نیرومندترین دستگاه چاپ غلتکی [کنایه از قدیمی بودن] بازگشته تا روابط عمومی قدیمی – بخصوص تصویر معمولی اما فوقالعاده قوی – را به کار گیرد.
در حالی که نامزدهای حزب جمهوریخواه در ایالات متحده در حالی که برای نامزدی حزب جمهوریخواه به رقاب مشغولند در تبلیغات پولی تلویزیونی پتۀ یکدیگر را روی آب میاندازند، تیم ارتباطات در کاخ سفید به کُندی روابط عمومی را برای پرزیدنت باراک اوباما شروع کرده است.
این انتخاباتی در ایالات متحده است و اخیراً اوباما نطق سالانۀ خود خطاب به ملت را ایراد کرده رسماً شروع فعالیت انتخاباتی برای تصدی مجدد مقام ریاست جمهوری را اعلام کرد. در تبلیغ برای سخنرانی، تصاویرِ به نحوی بارز "صمیمانه" از اوباما در سایتهای شبکۀ اجتماعی و در رسانهها ظاهر شد. جای امضاء نویسنده عبارت "کاخ سفید" نوشته شده است.
محتوای ساده
محتوای آن ساده بود: رئیس جمهور با مأمور نظافت در راهروهای کاخ سفید با ضربۀ مشتش که اینک به اسم او مشهور شده، خوش و بِش میکند؛ در حالی که همسرش در کنار او ایستاده از وی حمایت میکند. به پدر سربازی که نجات یافته تلفن میزند؛ و بالاخره، گابریل گیفوردز، خانم عضو کنگره از حزب جمهوریخواه را که اکنون بازنشسته شده و یک سال قبل در واقعۀ "کنگره در این زاویۀ شما" در توسان آریزونا تیر خورد، در آغوش میگیرد.
در حالی که ظاهراً تصاویر جدیدند، اما برای به تصویر کشیدن اوباما به عنوان شخصی مردمی – رهبری متواضع و باهوش که با مصیبت فردی معمولی همدردی میکند.
این طلای مبارزات انتخاباتی است و، در این عصر و زمان، روابط عمومی بخش عمدهای از مبارزات انتخاباتی را تشکیل میدهد.
مسابقۀ جمهوریخواهان به گمانهزنی رسانهای منتهی شده که اوباما نمیتواند مجدداً به ریاست جمهوری برسد. اما، این گمانهزنی در فقدان مبارزۀ انتخاباتی به وسیلۀ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده رقم خورده است. کاملاً مستند است که اوباما سپاه کوچکی از متخصصان ارتباطات و تواناییهای روابط عمومی فردی را که دو کتاب نوشته به کار گرفته، حداقل یکی از دو بزرگترین سخنرانیهای تاریخ ایالات متحده (بله، ما میتوانیم) را ایراد کرده و، علیالظاهر، جایزۀ صلح نوبل را برای ادارۀ عالی مبارزات انتخاباتی به خود اختصاص داده است و اینهمه را نمیتوان دست کم گرفت.
شناخت نسبت به ابزارهار سادهتر روابط عمومی
با توجه به حالت نمایشی و گیرایی که خصیصۀ فعالیت انتخاباتی سال 2008 اوباما بود، تصاویری که اخیراً انتشار یافت نشان میدهد که رئیس جمهور و تیمش درکی عالی از ابزارهای سادهتر روابط عمومی دارند.
آنها تصاویری گیرا و چشمگیرند و به بازگرداندن برخی از حامیان اوباما که ممکن است در نتیجۀ مسائلی که تاکنون با دولت داشتهاند از آن فاصله گرفته باشند، کمک خواهد کرد.
واضحترین درس در اینجا این است که شرکتها باید کلیه راههای ارتباطی را بررسی کنند – نه این که صرفاً به اعلامیۀ مطبوعاتی و مصاحبۀ رادیویی و تلویزیونی متوسل شوند. تصاویر عالی از رئیس قوۀ مجریه در صفحۀ رویدادهای سیاسآر میتواند تصویری انسانیتر از سازمان را در دیدگان عموم ایجاد کند و شمایلی اینچنین در ارتقاء تصویر شما تأثیر به سزایی دارد و آن را بلافاصله قابل تشخیص میسازد.
یادآوری کننده برای جمیع ما
تصاویر مزبور ابزارهای نیرومندی هستند که نمیتوان انکار کرد. این نکته نیز به همان میزان انکارناپذیر است که مسئولین ارتباطی غالباً از اینگونه تصاویر غافل میمانند. این که نیرومندترین مرد در جهان از آنها به عنوان ابزار مؤثر ارتباطی در دوران اخیر استفاده کرده باید برای جمیع ما که در کار ارتباطات هستیم یادآور باشد که گاهی اوقات آنچه که سادهتر است واقعاً بهتر است.
[1] صفحۀ رویدادهای سیاسآر (Corporate Social Responsibility Newswire = CSR) مقالات و سخنرانیهای مهم را فهرست میکند و به کنفرانسها، سمپوزیومها، دورهها، جلسات، نشستهای سران، و سایر اجتماعات مرتبط با مسئولیت مشترک اجتماعی پیوند میدهد. میزبان این رویدادها و جلسات شرکتها، سازمانهای غیردولتی، نهادها، دانشگاهها و سازمان های علاقمندی است که مایل به تبلیغ شهروندی جمعی، ثبات و پایداری، و وقایع مربوط به مسئولیت اجتماعی آنها نزد مخاطبان جهانی هستند – م
|