درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 20:33   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین
  چشم‌انداز روابط‌عمومی در ایران: امید یا چالش؟
  پایگاه و جایگاه روابط‌عمومی در ایران
  ۲۷ اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  نقش روابط‌عمومی در جهش تولید با مشارکت مردم
  بیانیه انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن
  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم
  هفت اشتباه زبان بدن
  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 53448صفحه نخست » فناوری نو و هوش مصنوعییکشنبه، 9 اردیبهشت 1403 - 04:31
چگونه خشم بر تفکر غلبه می‌کند؟
«وقتی عصبانی می‌شوم، فکرم کار نمی‌کند.»، «خون جلوی چشمم را می‌گیرد و دیگر نمی‌توانم خودم را کنترل کنم». جملات آشنایی است، نه؟ همه ما خشمگین می‌شویم، اما چرا واکنش‌های شدید داریم و چطور می‌توانیم از این واکنش‌ها پیشگیری کنیم؟ دکتر کریستوفر میلر در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست به این سوال پاسخ می‌دهد.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || «وقتی عصبانی می‌شوم، فکرم کار نمی‌کند.»، «خون جلوی چشمم را می‌گیرد و دیگر نمی‌توانم خودم را کنترل کنم». جملات آشنایی است، نه؟ همه ما خشمگین می‌شویم، اما چرا واکنش‌های شدید داریم و چطور می‌توانیم از این واکنش‌ها پیشگیری کنیم؟ دکتر کریستوفر میلر در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست به این سوال پاسخ می‌دهد.

هنگام خشم بخش احساسی مغز فعال‌ می‌شود و فعالیت بخش متفکر مغز کمتر می‌شود. مدیریت خشم نیازمند این است که بخش تفکر مغز را دوباره فعال کنیم.

میلر می‌نویسد هنگام عصبانیت، دو ناحیه احساسی مغز ممکن است بیش از اندازه فعال شوند:

بادامه یا آمیگدال، که کیفیت احساسات مانند احساس مثبت یا منفی و همچنین شدت واکنش‌های احساسی را کدگذاری می‌کند، وقشر  جزیره‌ای یا اینسولا، که نقشه مغزی چگونگی احساس بدن در موقعیت‌های گوناگون را ایجاد می‌کند از جمله آنچه «حس درونی» می‌نامیم.

میزان فعالیت این دو بخش را دو ناحیه از بخش متفکر مغز کنترل می‌کنند:

قشر مخ حدقه‌ای، که کمک می‌کند پیامدهای رفتارمان را از پیش بسنجیم، و قشر شکمی میانی پیش‌پیشانی، که کمک می‌کند با دیگران همدردی کنیم.

خشم مرتبط با استرس می‌تواند بر توانایی تفکر تاثیر بگذارد

آستانه خشم افراد متفاوت است. فشار عصبی یکی از دلایل رایج خشم است. فشار عصبی با میزان نورپینفرین، نوعی ناقل عصبی، که در بدن ترشح می‌شود مرتبط است.

نورپینفرین ماده‌ای شیمیایی است که روی مغز تاثیر می‌گذارد و با آدرنالین ارتباط نزدیک دارد. نورپینفرین برای کارهای فکری روزمره ضروری است و وقتی میزان آن مناسب باشد، قشر مخ حدقه‌ای و قشر شکمی میانی پیش‌پیشانی را فعال می‌کند و به ما امکان می‌دهد به‌ شیوه‌های متمرکز و منعطف فکر کنیم.

وقتی فشار عصبی افزایش پیدا می‌کند، میزان نورپینفرین هم بالا می‌رود و شروع به فعال‌سازی بخش احساسی مغز می‌کند.

با غیرفعال شدن قشر شکمی میانی پیش‌پیشانی، بخش احساسی تفسیر شرایط را بر عهده می‌گیرد. بنابراین، بیشتر در حالت ستیز قرار می‌گیریم، که توانایی‌ واکنش منعطف را محدود می‌کند.

خشم سبب می‌شود به‌جای فکر، اول عمل کنیم

افزایش نورپینفرین این پیام را ارسال می‌کند که درباره چیزی باید مشکوک یا نگران باشیم، و ما را وادار می‌کند که به‌جای فکر، وارد عمل شویم.

فشار برای رهایی از احساسات ناخوشایند باعث می‌شود که کنترل واکنش ناگهانی و سنجش پیامدها برایمان دشوار شود.

وقتی مغز این‌‌گونه عمل می‌کند، ما درباره پیامدهای عملمان از قبل فکر نمی‌کنیم، بلکه عمل می‌کنیم و می‌بینیم چه پیش می‌آید.

خشم نمود جسمی دارد

ما خشم را به‌صورت جسمی هم احساس می‌کنیم. با احساس شرم یا خشم، قشر جزیره‌ای مغز بیش‌فعال می‌شود و احتمالا به بروز احساس ناراحتی جسمی می‌انجامد.

هنگام خشم، ممکن است احساس کنیم باید با عمل واکنش نشان دهیم؛ و استرس هم مانع می‌شود گزینه‌های دیگر را مدنظر قرار دهیم. ترکیب این دو سبب واکنش‌های ناگهانی و احتمالا آسیب‌زا می‌شود.

تماشای تنبیه کسی که معتقدیم مرتکب خطا شده است در مغز احساسی خوشایند ایجاد می‌کند و همین احساس ممکن است کنش بیشتر را برانگیزد.

نکته‌هایی برای مدیریت خشم

وقتی خشم فروکش می‌کند، سطح نورپینفرین پایین می‌آید و بخش تفکر مغز دوباره فعال می‌شود. توانایی همدردی بازمی‌گردد، و احتمالا آن موقع است که از آنچه انجام داده‌ایم احساس پشیمانی می‌کنیم و درصدد جبران برمی‌آییم.

راهکارهای زیر کمک می‌کنند که هنگام غلبه خشم واکنش متفاوتی نشان دهیم:

مکث کنید. جایی را پیدا کنید که توانایی تفکر را بازیابید. فاصله بگیرید، سکوت کنید، وقت بخواهید. گرچه در آن لحظه فکر کردن سخت می‌شود، رفتار پرخاشگرانه اغلب ارزشش را ندارد. پیشروی خشم را از روی نشانه‌های جسمی، ذهنی و محیطی تشخیص دهید تا پیش از وخامت اوضاع، عقب بکشید.

نفس بکشید. تنها نشانه حیاتی که رویش کنترل بیشتری داریم تنفس است. احساسات شدید می‌تواند نفس‌ها را سریع و کوتاه کند، و به حس اضطراب و آشفتگی دامن بزند. سعی کنید از سرعت تنفستان بکاهید و نفس‌های عمیق بکشید. تنفس کنترل‌شده می‌تواند میزان هورمون استرس پایین بیاورد، از احساس ناراحتی جسمی بکاهد، کمک کند با آرامش‌ بیشتری فکر کنیم، و عملکرد مغز در تحلیل احساسات را بهبود می‌بخشد.

خشم را به چشم نوعی پیام ارتباطی ببینید. فکر کردن درباره آنچه پشت خشم نهفته است کمک می‌کند بفهمیم از چه احساسات دیگری سعی داریم اجتناب کنیم که به خشم پناه آورده‌ایم، احساس فشار، حقارت، نگرانی، یا عجز؟ وقتی از کسی خشمگینیم، فکر کنیم که چرا آن محرک خاص چنین حس ناخوشایندی ایجاد می‌کند. خشم چشم ما را به نگاه‌ متفاوت دیگران به همان وضعیت می‌بندد. توجه به دیدگاه‌های سایرین باعث می‌شود بخش تفکر مغز به کار ادامه دهد، و ارتباط با دیگران را حفظ کند.

 

منبع: independentpersian

 

انتهای پیام/

 

 


 


 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ۷ اصل حمایتی در روابط


  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد