شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || روابطعمومی در بدنه شهرداری، یکی از شاخص های مهم در پیشرفت مدیریت شهری است و مدیریت شهری علاوه بر زیرساخت های مدیریتی و برنامه ریزی کلان، نیازمند پل ارتباطی مستحکم با شهروندان است، لذا روابطعمومی نقش مؤثری در کنار مدیران شهری ایفاء می کند.
پویایی روابطعمومی شهرداری به معنای سازگاری با تغییرات محیطی و دست یابی به اطلاعات باعث می گردد شهرداری موفق تر و کارآمدتر قدم بردارد و هماهنگ با تحولات در جامعه، در توسعه مدیریت شهری نیز به سطح قابل توجهی از پیشرفت دست یابد، البته مسیر تحولات در آینده را نیز به خوبی پیش بینی کرده و به نیازهای شهروندان واقف باشد.
استفاده از شیوه های خلاق توسط روابطعمومی می تواند پل های ارتباطی منسجمی را میان مدیران شهری و شهروندان رقم بزند و میزان همدلی و همراهی مردم با برنامه ها و طرح ها در توسعه شهری را افزایش دهد و باورها و ارزش های مشترکی را در صیانت از محیط شهری و احساس مسؤولیت در قبال شهر به وجود آورد چراکه نتایج خوبی نیز در بهره گیری از شیوه های نوین و خلاقانه در جذب سرمایه های اجتماعی و فرهنگی مردمی در این حوزه به دست خواهد آمد.
برای مثال شهرداری تایباد در نوروز1402 با استفاده از حضور فعال روابطعمومی در المان های نوروزی و استفاده از المان های تعاملی که منجر به حضور شهروندان در برخی المان های نوروز1402 گردید بازخورد بسیار خوبی گرفته است در این خصوص روابطعمومی با رصد ارتباط های مردمی و شناخت بیشتر نسبت به توقعات شهروندان از شهرداری منجر به اعتماد سازی و نگرش مثبت شهروندان به شهرداری تایباد گردید.
مدیریت شهری در واقع دارای مسؤولیت و رسالت سنگینی است و روابطعمومی فرآیندی پیچیده تر با مسؤولیتی خطیرتر به شمار می رود و انتظارات بیشتری نیز از فعالیت ها و برنامه های آن وجود دارد.
ارائه خدمت در حوزه شهری، کاری دشوار و سخت است و کوچکترین ضعف و سهلانگاری میتواند سطح نارضایتی را به شکل قابلتوجهی افزایش دهد، پس روابطعمومی در شهرداری، ساختاری بیاهمیت نیست که بود و نبود آن، اثری در پیشرفت و یا عقبگرد در کیفیت خدمات نداشته باشد، بر این اساس باید برای بخش روابطعمومی در بدنه شهری، جایگاهی متمایز از سایر بخشها تعریف کرد و به آن بها داد و اهداف کلانی را با نقشپذیری روابطعمومی در توسعه خدمت و ارتقای کیفیت خدمات شهری تعریف کرد و منابع مالی و انسانی مورد نیاز در این بخش را به خوبی فراهم نمود.
روابطعمومی فعال، از طریق رسانه هایی که در اختیار دارد می تواند مدیریتی بهینه در اطلاع رسانی دقیق در سطح شهر به وجود آورد و اتاقی شیشه ای و شفاف از عملکرد شهرداری ترسیم کند و عدم صداقت با شهروندان، تأثیری منفی در جلب اعتماد دارد و لطمه شدیدی در همراهی شهروندان با مدیریت شهری وارد می کند.
از وظایف مهم روابطعمومی ارتقای سطح آگاهی شهروندان و توجه به امر آموزش است که از طریق برنامه های فرهنگی و آموزشی می تواند جهت و مسیری هدفمند به توسعه بنیادین شهر ببخشد، از این رو روابطعمومی باید با روش های پژوهشی و علمی در حوزه برنامه ریزی قدم بردارد.
روابطعمومی باید رابطه و تعامل میان مدیران شهری و شهروندان را استحکام بخشد و هنرمندانه پیوندی عمیق بین این دو به وجود بیاورد و به عنوان بازوی توانمند به ایفای نقش در تصمیم سازی ها بپردازد و باید به طور جدی در مسیر حرفه ای شدن و رسیدن به استانداردهای لازم گام برداشته و جایگاه واقعی خود را به خوبی شناخته و پیوند خوبی نیز با اصحاب رسانه در انعکاس اخبار و رویدادها ایجاد کند.
روابطعمومی می تواندبا اجرای برنامه های متنوع در ایام مختلف طول سال، از ظرفیت های مردمی در اجرای برنامه های فرهنگی بهره بگیرد. همچنین این حوزه مهم قادر است در قالب برنامه های مختلف فرهنگی به مسائلی چون حقوق شهروندی، اهمیت حفظ فضای سبز، مطالعه کتاب و ده ها موضوع دیگر تلاش کند.
قطعاً ارتباط مستقیم با شهروندان منجر به پایش مشکلات عمومی شهر می شود و مشارکت عمومی را افزایش می دهد، از طرفی سطح وسیعی از اطلاع رسانی از طریق روابطعمومی، از بار ترافیکی و مراجعات غیر ضروری کاسته و سطح رضایتمندی را ارتقاء می بخشد.
|