شارا، زهرا بابازادگان- بعد از صحبت با چند نفر درباره علت تنفرشان از رسانه اجتماعی، فکر کردم که تهیه فهرستی از موارد برای افرادی که هر روز بیشتر و بیشتر با این پدیده درگیر میشوند خالی از فایده نباشد.
در اینجا به پنج راه حل اشاره میکنم که امیدوارم راه گشایی برای مشارکت بهتر در رسانه اجتماعی باشد:
- حضور خود را در شبکههای اجتماعی متحدالشکل کنید
در حال حاضر همه از چندین شبکه اجتماعی مختلف استفاده میکنند اما به نظر نمیرسد که با یک فرد در چند شبکه روبرو باشیم. بهتر است که در شبکههای مختلف از یک نام کاربری و مشخصات (تا حد امکان) استفاده شود. راه دیگر برای رسیدگی به این موضوع استفاده از ابزاری مانند About.Me است که به شما امکان میدهد تا یک صفحه با مشخصات فردی مورد نظر خود ایجاد کرده و سپس آن را به تمام پروفایلهای خود در شبکههای مختلف پیوند دهید. در مرحله بعد حتما پیوند About.Me را به امضای پست الکترونیکی خود پیوند دهید.
- تنها زمانی به پروفایل اجتماعی خود پیوند دهید که معنایی داشته باشد
این که میتوانید در شبکههای اجتماعی اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید به این معنا نیست که باید این کار را انجام دهید. برای مثال ممکن است من به دلیل علاقهمندی به مطالبی که در توئیتر به اشتراک میگذارید، عضو صفحه شما باشم اما این بدان معنی نیست که حتما بایستی از پست جدید شما در فوراسکوئر نیز مطلع باشم. اگر تمایلی به دانستن این اطلاعات داشته باشم، در فوراسکوئر نیز دوست شما میشوم.
- پیش از پیوند دادن فکر کنید
اگر تصمیم دارید پروفایل اجتماعی خود را پیوند دهید، درباره نوع محتوایی که برای رسانههای مختلف تولید میکنید خوب فکر کنید. از خود بپرسید که آیا محتوای تولیدشده مربوط و مناسب برای آنها است یا خیر. یک مثال خوب: لینکداین به کاربران اجازه داده است تا اکانت توئیتر خود را به آن پیوند دهند و بدین ترتیب هر بهروزرسانی در توئیتر، در اکانت لینکداین نیز مشاهده شود. به لحاظ نظری ایده خوبی به نظر میرسد اما بارها شاهد بودهام که کسی درباره شغل، یک همکار یا کنفرانسهای تمامنشدنی با یک مشتری در توئیتر گله و شکایت کرده و تمام این مطالب در پروفایل حرفهای او در لینکداین نیز دیده شده است. من شرط میبندم که در بیشتر موارد، آن همکار، رئیس یا مشتری در اکانت لینکداین آن فرد حضور دارد! عقل سلیم میگوید که اگر از ابزار مختلف برای اهداف و مخاطبان مختلف استفاده میکنید، پس آنها را به هم پیوند ندهید!
- واقعی باشید
این مثال دیگری است از این که «تنها به این دلیل که میتوانید نباید انجام دهید». اسیر این وسوسه نشوید که از ارسال پیام خودکار برای تمام دوستان خود استفاده کنید. این یکی از مشکلات کاربران توئیتر است و بسیار درباره آن بحث شده است. این کار هیچ فایدهای ندارد و در واقع باعث میشود افراد شما را از فهرست خود حذف کنند!
- جنبه شخصی به آن بدهید
اگر برای یک وبلاگ، وبسایت یا خبرنامه محتوا تولید میکنید و از توئیتر یا فیسبوک (یا ابزار دیگری) برای ارسال دستهجمعی استفاده میکنید، کمتر از ابزار خودکار استفاده کنید. برای مثال، وبلاگ شرکتی شما میتواند به گونهای تنظیم شود که تمام پستهای بهروز شده در توئیتر را نمایش دهد (و نیازی نیست که هیچ کاری انجام دهید – چه راحت!). پستهای توئیتر مانند این را در هر زمان میبینید: "پست جدید وبلاگ: عنوان ورودی" که نه تنها غیرشخصی است، بلکه بدین معناست که در حال از دست دادن تعدادی فرصت هستید. چند دقیقه بیشتر صرف کنید پستی در توئیتر را به آن پست پیوند دهید – به افراد یا شرکتهایی که 1) به آنها ارجاع شده است یا 2) به آن پست علاقهمند باشند پاسخ دهید. همین قانون در مورد اضافه کردن دوستان کاری در لینکداین نیز صدق میکند – دعوتها را برای هر کس سفارشی کنید. زمانی که به همه چیز رنگ و لعاب شخصی بدهید، از تفاوتهایی که ایجاد میشود شگفتزده خواهید شد.
|