درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403 - 10:55   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  منصور شیخ‌الاسلامی مدیر حوزه مدیر روابط‌عمومی صندوق کارآفرینی امید شد
  تنزل جایگاه روابط‌عمومی: مشکلی دیرینه و فراتر از دولت‌ها
  ۲۷ اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  در روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی چه باید کرد؟
  عذرخواهی و گلایه‌های عضو باسابقه شورای روابط‌عمومی استان مازندران
  مدیرکل روابط‌عمومی‌ و امور بین الملل استانداری فارس: آموزش، پیش نیاز عملکرد مطلوب روابط عمومی‌هاست
  روز ملی روابط‌عمومی: بازگشایی پارادایم جدید روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی دیجیتال را با موفقیت با روابط‌عمومی داخلی ادغام کنیم
  چرا داشتن یک موسیقی متن در محل کار می‌تواند بهره‌وری شما را افزایش دهد
  فناوری، پایان شکست فتوشاپ
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46445صفحه نخست » گفتگوسه شنبه، 5 اسفند 1399 - 07:29
بدون روابط عمومی، تجارت سقوط خواهد کرد
نقش روابط عمومی و تشریفات علاوه بر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در نهادهای دولتی دیگر بر کسی پوشیده نیست و در صورت نادیده گرفتن مهارت‌های مرتبط با این تخصص در سازمان، نهاد یاد شده با تبعات ناگواری مواجه خواهد شد.
  

 

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| نقش روابط عمومی و تشریفات علاوه بر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در نهادهای دولتی دیگر بر کسی پوشیده نیست و در صورت نادیده گرفتن مهارت‌های مرتبط با این تخصص در سازمان، نهاد یاد شده با تبعات ناگواری مواجه خواهد شد.

پیش از این قسمت نخست گفت‌وگوی گسترش نیوز با احمد یحیایی ایله‌ای استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات و تشریفات منتشر شده بود و در قسمت دوم بیشتر در ارتباط با ابعاد مختلف و کارویژه‌های نهاد روابط عمومی و نقش آن در پرنسیپ سازمانی بحث شد. ادامه مطلب را از نظر می‌گذرانید:

متوجه می‌شویم که تشریفات هرچه به پیش می‌رود با مفهوم ( verbal comunication) و زبان بدن هم آمیختگی بیشتری پیدا می‌کند. آیا این آمیختگی باعث نمی‌شود که هم‌زمان از رفتارهای بیرون از مذاکرات با تولید خبر مواجه شویم؟ مثلا می‌بینیم که در مذاکرات پنج به علاوه یک که اشاره کردید یک وزیر خارجه انگشت‌هایش را به هم قفل می‌کند (که ناچاری را نشان می‌دهد) یا مثلا یک نفر با یک پوزیشن خاص کنار پرچم می‌ایستد یا جلوی پرچم می‌ایستد. در هر کدام ازین موارد ما حامل یک سری از پیام‌ها را در برابر خودمان داریم. آیا می‌توانیم بگوییم تشریفات با علم زبان بدن در هم عجین شده‌اند؟

بله. تشریفات اصلا ارتباطات غیر کلامی‌است. نه تنها در تشریفات بلکه ارتباطات مبنایش ارتباط غیر کلامی است. ما فقط ده درصد از پیام‌هایمان را از طریق ارتباط کلامی منتقل می‌کنیم و نود درصد دیگر را از طریق body language و لحن کلام. المان‌هایی که پیرامون ما قرار می‌گیرند منتقل می‌کنیم‌. ما پیام‌های پنهان خودمان را نیز از طریق ارتباطات غیر کلامی می‌فرستیم و در واقع اساسش ارتباط غیر کلامی است.

 

مثلا تیم‌های تشریفاتی ممکن است یک ماه تمرین کنند که گل کوچکی را جلوی رئیس جمهوری به حرکت در بیاورند و این حرکت چند ثانیه بیشتر نیست. این‌که می‌تواند نماد چه چیزی باشد، پوشش مناسب لباس برای تیم تشریفات در آن لحظه چیست و یادآور کدام واقعه تاریخی است و به تمام موارد مرتبط لینک می‌شود. نکته دیگری که در رابطه با زبان بدن وجود دارد این است که اکثر مردم توانایی کنترل زبان بدن خود را ندارند. به همین دلیل کسانی که از کودکی این آداب را می‌آموزند توانایی کنترل و تسلط بیشتری بر دستان و سایر اندام‌های خود دارند.

آیا تشریفات نیاز به آموزش عمومی در ایران دارد؟

بسیاری از ما هنگام گفت‌‌وگو با طرف مقابل با دست‌هایمان بازی می‌کنیم و حتی در سطح رئیس‌جمهور هم مشاهده می‌کنید که این رفتار توسط ما با دست‌ها و پاهایمان تکرار می‌شود به همین دلیل است که می‌گویم یک بچه دوازده ساله انگلیسی از وزیر ما تشریفات را بهتر بلد است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته تا پایان سال ششم آموزش‌های پایه به بچه‌ها مهارت‌های اجتماعی را می‌آموزند و وقتی که بزرگ‌تر می‌شوند می‌بینند که چقدر افراد صبوری هستند ولی ما حتی در شرایطی که در بزرگسالی به پست و موقعیت هم می‌رسیم توانایی کنترل رفتارهای پرخاشگرانه را نداریم و به همین دلیل به مشکلات زیادی در فضاهای دیپلماتیک برخورد می‌کنیم.

 

باید بدانیم که سکوت یک هنر است و سیاست هم اعم است از مدیریت زبان و شما در مقام یک چهره سیاسی باید بدانید که کلمات را چقدر هوشمندانه انتخاب کنید. شاید لازم نباشد که در یک مذاکره بیش از دو جمله به کار ببرید ولی انتخاب واژگان در این دو جمله بسیار مهم است و شما باید با یک جمله ذهن طرف مقابل را مشغول و درگیر کنید تا بتوانید به موقع از آن استفاده کنید.

رعایت آداب تشریفات در امور تبلیغاتی منجر به پروسه شکل‌گیری مفهوم برند می‌شود. آیا می‌توان از برند در تبلیغات به عنوان سکوی پرتاب چه در تجارت و چه در سیاست بهره جست؟

من ترجیح می‌دهم که به جای واژه انگلیسی برند و واژه عربی اعتبار از واژه فارسی خوش‌نامی استفاده کنم. به نظر من سازمانی که خوش‌نام است در جلب ثروت، قدرت و احترام توفیقات بیشتری را نسبت به همتایان خود خواهد داشت. به هر میزانی که ما در دنیا با بدنامی مواجه باشیم، منجر به افت اعتبار ما در سایر سطوح خواهد شد. به طور مثال گردشگری نخستین حوزه ای است که با افت فاحش ناشی از سقوط خوش‌نامی مواجه خواهد شد. صادرات دچار مشکل خواهد شد با مشکلات بسیار عدیده‌‌ای در سایر بخش‌های تجارت کشور را درگیر خواهد کرد.

اگر اجازه بدهید به بحث روابط عمومی وارد شویم. حتما التفات دارید که روابط عمومی به علت شکل‌گیری توسط نهاد بازار، به شکل سنتی با تبلیغات تجاری گره خورده است. آیا تبلیغات با تشریفات آمیزشی دارد؟

اصلا در این رابطه تردیدی به خودتان راه ندهید. شما به عنوان یک بازاریاب باید بتوانید ادب تشریفات را برای فروش یک کالا یا خدمات به طور نامحسوسی برای خریدار یا مخاطب تبلیغ فراهم کنید تا او احساس ناامنی فرهنگی در قبال کالا و خدماتی که شما ارائه می‌دهید، نکند و بتواند برای شما یک مخاطب پروپاقرص و ثابت بماند. اصولا شما برای ارائه یک تبلیغ خوب باید بتوانید تشریفاتی مناسب با طبقه و فرهنگ اجتماعی افراد ارائه کنید که آن‌ها بتوانند با شما همذات‌پنداری کنند و از کالا و سرویس شما استقبال کنند.

آیا روابط عمومی‌ها در نهادهای مختلف اقتصادی دارای وظایف متمایزی هستند؟

بگذارید که این شکلی به شما توضیح بدهم: روابط عمومی مثل حسابداری است و هر دو بر اساس اقتضائات بازاری کمپانی‌ها در انگلستان و ایالات متحده شکل گرفتند و بعدتر ادارات و نهادهای دولتی در انگلستان که به دلایل فاصله فرهنگی طبقاتی با مردم فاصله داشتند، الزام بکارگیری روابط عمومی در دولت را هم عملیاتی کردند و پس از آن تقریبا تمامی نهادهای اداری در دنیا همپای نهاد بازار اقدام به بکارگیری نهاد روابط عمومی در سازمان‌هایشان کردند. منتهی مطلب، روابط عمومی در بخش خصوصی با منابع کمتر، ناچار در بکارگیری خلاقیت‌های محتوایی و بصری بیشتری است و به همین دلیل در بسیاری از موارد از روابط‌ عمومی‌های دولتی به شکلی کارآمدتر عمل می‌کند.

 

البته تمایزات چندانی میان نهاد روابط عمومی اداری و بازرگانی در ایران دیده نمی‌شود و ریشه‌های این عدم تفاوت فاحش را باید در ساختارهای آموزشی ایران مشاهده کنیم که حداکثر در یک مقطع تحصیلی و در دانشگاه‌های بسیار محدودی اقدام به آموزش این رشته می‌کنند و در نتیجه آموزش‌های تکمیلی و تخصصی رایج در دنیا در این زمینه برای ما وجود ندارد و باید دلیل اصلی این ناکارآمدی را در نظام آموزشی کشور جست‌وجو کنیم.
 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  ۷ اصل حمایتی در روابط


  4 نکته برای ایجاد برندسازی کارفرمایی استارتاپ شما


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  گاهی به چیزی فراتر از نیازهای جسمانی توجه کن


  چالش‌های پوشش خبری و راهکارهای رفع آن


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


  چند نکته در مورد بهترین راه برای نوشتن بیانیه مطبوعاتی


  واکاوی ورود داده‌نگاری به یک روزنامه شاخص محلی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد