شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| داستان سرایی برند در سه ماه گذشته از نظر اهمیت و حجم به طرز چشمگیری افزایش یافته است، که احتمالاً ناشی از فوریت های ارتباطی در همهگیری و بحران های مرتبط با آن در سال 2020 است.
به گزارش سرویس بین الملل شارا، در نظر سنجی جدید راگان بیش از 62٪ از پاسخ دهندگان بیان داشتند که اهمیت داستان سرایی برای آنها افزایش یافته است، در حالی که کمتر از 30٪ گفته اند که تغییری نکرده است و فقط 6.8٪ از پاسخ دهندگان گفتند که اهمیت آن کاهش یافته است.
سرعت ارسال پیام نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تقریباً 76٪ از پاسخ دهندگان به نظرسنجی گفتند که ارتباطات پیرامون ارزش و مأموریت برندشان در ماه های اخیر افزایش یافته است.
این یافته ها بخشی از نظرسنجی سالانه راگان در مورد داستان سرایی برند است، که اخیراً انجام شده است و سعی در درک اولویت های ارتباطی در پیام رسانی برند و کانال هایی است که مورد استقبال واقع می شوند.
این نظرسنجی و یک رویداد دیگر با حمایت مالی 3BL Media و News Direct انجام شد.
مشخصات پاسخ دهندگان
از میان پاسخ دهندگان، بیش از 58٪ مسئولیت ارتباطات داخلی و خارجی را دارند، بقیه در یکی از این دو تخصص دارند. تقریباً 40٪ آنها در شرکتهای انتفاعی کار می کنند، در حالیکه حدود 25٪ آنها در سازمانها و انجمنهای غیرانتفاعی کار می کنند.
پاسخ دهندگان نیز از آژانس ها، دولتی ها و متخصصان مستقل بودند.
بیشتر پاسخ دهندگان - بیش از 40٪ - از شرکت های بزرگ با 500 کارمند یا بیشتر در این نظرسنجی شرکت کردند. تقریباً 13٪ اظهار داشتند که بیش از 10،000 کارمند دارند. کمتر از 36٪ از پاسخ دهندگان از شرکت هایی هستند که کمتر از 100 کارمند دارند. مابقی - 23.3٪ - در شرکتهایی با 100 تا 500 کارمند کار می کنند.
مباحث شامل ارزشهای برند، محصولات و تنوع، برابری و شمول است
پاسخ دهندگان نظرسنجی نشان دادند، افزایش حجم ارتباطات برند روی موضوعات مختلفی متمرکز است. متداولترین موضوع "چگونگی کمک به جامعه خود" بود، 60.1٪ از پاسخ دهندگان گفتند این موضوعی است که تلاش خود را بر روی آن متمرکز کرده اند. موضوع متداول بعدی، مأموریت و ارزشهای برند بود، که 53.4٪ از پاسخ دهندگان به آن اشاره کردند، و پس از آنها محصولات و مشتریان، با 38.8٪، و تنوع، ارزش ویژه و شامل 36.8٪ اولویت بندی شدند.
ویدیو با اکثریت زیاد به عنوان ابزاری مهم برای برقراری ارتباط بود. از آنها خواسته شد تا میزان اهمیت ویدیو در مقیاس 1-5 را تعیین کنند، از این رو 5 مهمترین بود، کمی بیش از 90٪ پاسخ دهندگان 3، 4 یا 5 را انتخاب کردند.
رسانه های اجتماعی یک کانال مهم است
از نظر کانال پرکاربرد برای ارتباطات، رسانههای اجتماعی غالب هستند. کمتر از 80٪ پاسخ دهندگان می گویند بیشتر از این کانال استفاده می کنند. بعد از ایمیل با 4/50 درصد، وب سایت ها و روزنامه نگاری تجاری با 40/7 درصد، بازاریابی محتوا 33 درصد، ویدیو 31 درصد و روابط رسانه ای 2/24 درصد بود. با کمال تعجب، با توجه به هیاهوی اطراف آنها، پادکست ها تنها 5.8٪ از پاسخ دهندگان به عنوان کانالی که بیشترین استفاده را برای به اشتراک گذاشتن داستان برند دارند، ذکر شده اند.
در میان پلتفرم های رسانه های اجتماعی، فیس بوک (39.8٪) به عنوان موثرترین کانال اجتماعی ذکر شده است. پس از آن لینکداین با 33.9٪ و اینستاگرام با 18.4٪ از جمله رسانه های اجتماعی مورد استفاده شرکت کنندگان در این نظرسنجی بود. پس از آن، به توئیتر با 4.8٪ اشاره شد. اما هیچ یک از پاسخ دهندگان به Snapchat و TikTok اشاره ای نکردند.
نویسنده: Tony Silber
مترجم: فرزانه شاهویسی
مرجع انگلیسی: www.publicrelationstoday.com
مرجع فارسی: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
Oct. 30, 2020
|