درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 22:31   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چه اتفاقی برای لوگوی کوکاکولا افتاد؟
  گوگل با رشد 15 درصدی درآمد، آن را "عصر جمینی" اعلام کرد
  روزنامه‌نگاری مستقل و مبتنی بر واقعیت: تحت فشار
  تسلا کل تیم بازاریابی خود را اخراج کرد
  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید
  سمینار تخصصی «هوش مصنوعی مولد در روابط عمومی» برگزار شد
  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی
  گوگل متوجه می‌شود که عوامل هوش مصنوعی چالش‌های اخلاقی جدیدی ایجاد می‌کنند
  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی
  مزایای استفاده از ابزارهای یکپارچه در روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43625صفحه نخست » فناوری نو و هوش مصنوعیپنجشنبه، 12 تیر 1399 - 12:00
نقش شبکه‌های اجتماعی در شکل‌دهی افکار عامه در افغانستان
با این که شبکه های اجتماعی، ابزار قدرت‌مندی برای نزدیک کردن انسان‌ها در جهان است. اما متاسفانه در افغانستان این روی‌کرد متفاوت شده است. حالا شبکه‌های اجتماعی به شدت نفاق، درگیری و عصبیت‌های قومی، زبانی، مذهبی و منطقه‌ای را دامن می‌زند. به همین دلیل عده‌ای تلاش دارند تا از شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیس‌بوک به دور باشند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| در افغانستان ضرب‌المثلی است که می‌گوید: «خدا کسی را به دهان مردم نیاندازد.» این ضرب‌المثل حالا با مقداری تغییر این گونه بیان می‌شود که خدا کسی را به دهان فیسبوک نیاندازد وگرنه فاتحه‌اش خوانده است.

به دلیل استفاده گسترده از فیس‌بوک در شهرهای بزرگ افغانستان، این شبکه اجتماعی تبدیل به سمت‌وسودهنده افکار عامه شده است.

روز سه‌شنبه دو خبر در فیس‌بوک به شدت داغ شد.

اولی تیراندازی فرزند شانزده ساله یک نماینده مجلس در شهر کابل و دیگری برخورد معاون یک نهاد مهم دولتی در مورد احمدشاه ابدالی موسس سلسه درانی‌ها در افغانستان. در هر دو مورد خبرها به‌شدت ضدونقیض بود. به دلیل نبود قانون پی‌گرد جرایم سایبری، کاربران شبکه‌های اجتماعی بدون واهمه از مواخذه و پی‌گرد، خبرها را هرگونه که بخواهند ویرایش و پخش می‌کنند. به طور مثال معاون اداره مستقل ارگان‌های محل که یک نهاد قدرت‌مند در افغانستان است به دلیل اشتباه املایی در نوشتن عبارت (احمدشاه ابدالی امپراتور افغانستان) که در آن واژه امپراتور (امپراتو) آمده بود، زیر واژه خط کشیده و نوشته بود که واژه امپراتور را تصحیح کنید. همین برخورد کوچک باعث شد تا حتی رسانه‌ها به این مساله بپردازند و هرچه معاون اداره ارگان‌های محل در فیس‌بوکش توضیح داد که هدف او تصحیح اشتباه املایی بوده، دیگر به گوش کسی فرو نرفت. حالا کمپینی برای برکناری معاون ارگان‌های محل به وجود آمده و احتمال دارد به زودی او را از کار برکنار کنند.

در مورد فرزند نماینده مردم نیز چنین شد. عکس‌های زیادی از او در فیس‌بوک به نشر رسید که نشان می‌داد او در حال بازی با تعداد زیادی اسلحه است. حتی رسانه‌های معتبری چون طلوع نیوز نیز به این مساله پرداختند.

در
افغانستان رسانه‌های تصویری، شنیداری و چاپی کم‌کم دارند در مقابل شبکه‌های اجتماعی عقب‌نشینی می‌کنند. تاثیر روانی شدید این شبکه‌های اجتماعی به حدی شده که جز معدود افرادی که به عمل‌کرد شبکه‌های اجتماعی واقف‌اند، بقیه فکر می‌کنند هر چیزی که در فیس‌بوک نشر می‌شود واقعی است.

داستان حکیم الکوزی و دوای شفابخشش برای بیماران مبتلا به کرونا هم از همین فیس‌بوک آغاز شد. هجوم مردم به کلنیک‌های حیکم الکوزی برای به‌دست آوردن چند قطره (شفابخش) به دلیل نشر خبرهایش در فیس‌بوک بود وگرنه هیچ رسانه‌ای در آغاز علاقه‌ای به پرداختن به این موضوع نداشت.

آسیب‌های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی

باور بی‌اندازه مردم افغانستان به شبکه‌های اجتماعی به حدی قوی است که سیاست‌مداران و فعالین اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیس‌بوک را بهترین تربیون برای فعالیت‌هایشان و بهترین ابزار برای تخریب حریف می‌دانند. در زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، نامزدها در کنار تیمی که فعالیت‌های نامزدها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند، هر نامزد تعدادی کاربر مخفی داشت که وظیفه‌اش تخریب حریف بود. به این کاربران (فیس‌بوک چلونکی) یا راننده‌های فیس‌بوک می‌گویند.

با این که
شبکه های اجتماعی، ابزار قدرت‌مندی برای نزدیک کردن انسان‌ها در جهان است. اما متاسفانه در افغانستان این روی‌کرد متفاوت شده است. حالا شبکه‌های اجتماعی به شدت نفاق، درگیری و عصبیت‌های قومی، زبانی، مذهبی و منطقه‌ای را دامن می‌زند. به همین دلیل عده‌ای تلاش دارند تا از شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیس‌بوک به دور باشند.

 

گزارش بیشتر از ایندیپندنت

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"


  هرگز کسی را آزار نده


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  ارتباطات ترکیبی


  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد


  مزایای استفاده از ابزارهای یکپارچه در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد