درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 12:30   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد

  فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

سئو چگونه به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کند

  سئو چگونه به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پیچیدگی‌های نظام رسانه‌ای
  ایران قوی با روابط عمومی قوی
  آخرین فرصت برای ثبت‌نام در وبینار "فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی"
  10 روش برای استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی بیش از حد شخصی
  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی
  زنده یاد «بیژن ناهیدی» مدیر اسبق روابط‌عمومی سازمان دامپزشکی به دیار باقی شتافت
  فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد
  «جشنواره روابط‌عمومی»؛ بزرگ‌ترین رویداد دانشگاهی کشور
  روابط‌عمومی‌ها عملکرد دستگاه‌ها را صادقانه با مردم درمیان بگذارند
  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43462صفحه نخست » آموزش روابط عمومیجمعه، 30 خرداد 1399 - 19:01
سواد سلامت
به میزان توانایی افراد در به دست آوردن، تحلیل کردن، و فهمیدن اطلاعات و خدمات اولیه بهداشتی که به آن نیاز دارند تا بتوانند در مورد مسائل مربوط به سلامتی خود مشارکت داشته و تصمیم‌های درستی را اتخاذ کنند سواد سلامت می‌گویند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| "به میزان توانایی افراد در به دست آوردن، تحلیل کردن، و فهمیدن اطلاعات و خدمات اولیه بهداشتی که به آن نیاز دارند تا بتوانند در مورد مسائل مربوط به سلامتی خود مشارکت داشته و تصمیم‌های درستی را اتخاذ کنند سواد سلامت(Health Literacy) می‌گویند. اما باید توجه داشت که سواد سلامت مفهومی فراتر از توانایی‌های فردی یک شخص می‌باشد. سواد سلامت به توانایی‌ها، سلایق، و انتظارات تهیه کنندگان اطلاعات و مراقبت‌های مربوط به سلامت، نیز ارتباط دارد؛ افرادی مانند پزشکان، پرستاران، رسانه‌ها، و بسیاری دیگر از افراد."

 

سواد سلامت به عوامل فردی و سیستمی زیر بستگی دارد:


1. مهارت های ارتباطی متخصصان: اگر متخصصان، اطلاعات سلامتی را به صورت گیج کننده ارایه دهند یا آن را بسیار پیچیده و فنی جلوه دهند، می تواند بر توانایی دیگران در درک یا استفاده از آن اطلاعات تأثیر بگذارد.


2. آگاهی افراد متخصص از موضوعات سلامتی: اگر دانش افراد متخصص از ابتدا ضعیف باشد این امر بر توانایی آنها در برقراری ارتباط یا درک آنها تأثیر خواهد گذاشت.


3. فرهنگ: فرهنگ، سواد سلامت را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر فرهنگ کسی این گونه باشد که سوال درباره برخی از موضوعات مانند ایدز قبیح باشد، او قادر نخواهد بود اطلاعات مورد نیاز را بدست آورد.


4- محتوا و پیام: اگر پیام بیش از حد شناختی یا عاطفی باشد، ممکن است گیرنده ها نتوانند اطلاعات را پردازش کنند.


5- پیام رسانی باید به زبان ساده تدوین شود، به این معنی که مخاطب می تواند اولین باری که خوانده یا می شنود آن را درک کند.


6- گاهی اوقات مطالبات یک موقعیت یا محتوا بر سواد سلامت تأثیر می گذارد. زمینه های سلامتی در مقایسه با سایر زمینه ها به دلیل فشار روانی یا عامل ترس غیرمعمول است.

 

 علاوه بر این، زمینه‎ های مراقبت ‎های سلامتی ممکن است شامل شرایط منحصر به فرد مانند اختلال جسمی یا روحی ناشی از بیماری شود. علاوه بر این، وضعیت‌های سلامتی اغلب جدید، ناآشنا و ارعاب کننده هستند، همه این موارد می تواند توانایی فرد را در پردازش اطلاعات محدود کند.


در مورد سطح سواد سلامت در دو سطح مشخص فکر کنید: اول سواد سلامتی مخاطبان خود را در نظر بگیرید و دوم سطح خواندن پیام ‎های خود را در نظر بگیرید. پیام ارایه شده باید با سطح مخاطب مطابقت داشته باشد.


برخی از تکنیک‌های متداول برای اطمینان از اینکه پیام‌های ارتباطی به زبان ساده هستند عبارتند از:
• سازماندهی منطقی اطلاعات با خواننده در ذهن؛
• استفاده از "شما" و ضمائر دیگر؛
• استفاده از صدای فعال برای جذب مخاطب در انجام یک عمل؛
• از جمله کلمات معمول و روزمره؛
• استفاده از ویژگی‌های طراحی آسان برای خواندن، مانند فضای سفید زیاد در صفحه.


فراتر از سواد سلامت، مورد دیگری که هنگام تهیه پیام‌های مؤثر باید به آن توجه کرد، فرهنگ سازی است. معمولاً وقتی مردم به فکر ایجاد "پیام‌های حساس از نظر فرهنگی" هستند، منظور آنها پیام‌هایی است که به زبان صحیح ترجمه می شوند.


- ارایه اطلاعات صحیح، در دسترس و عملی که به صورت هدفمند یا متناسب انجام می شود.

- تسهیل در استفاده معنادار از فناوری اطلاعات و سلامت و تبادل اطلاعات سلامتی در بین متخصصان سلامت و درمان و بهداشت عمومی.

- امکان اقدام سریع و آگاهانه در برابر خطرات سلامتی و فوریت های سلامت عمومی.

- فراهم آوردن فرصت های جدید برای ارتباط با جمعیت های متنوع و دشوار.

- دسترسی به اطلاعات سلامتی آنلاین.

- ارایه اصول صحیح در طراحی برنامه ها و مداخلات که منجر به رفتارهای سالم تر می شوند.

- افزایش دسترسی به اینترنت و تلفن همراه.


منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  آشنایی با الگوهای رفتاری در ارتباطات


  برداشت‌های کلیدی از یک ابزار هوش مصنوعی ویژه خبرنگاران


  ۱۰ اصل خوب گوش دادن


  روابط‌عمومی خوب یک تجارت خوب است


  روابط‌عمومی


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  چگونه به عنوان یک رهبر سؤالات واقعاً قدرتمند بپرسیم


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد